O prvním českém superchargeru i jízdě na lunární pohon s Jaromírem Marušincem, průkopníkem tuzemské elektromobility


Sdílejte:

Přestavěl klasickou Škodu Superb na jeden z nejlepších elektromobilů v Evropě, podílel se na sestavení solární lodi SunRiver, v Brně pomáhal rozjet první carsharingovou službu Emuj a momentálně vede Centrum výpočetních a informačních služeb na VUT. To vše je současný předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec, který patří mezi největší české kapacity na elektromobilitu.

Jeho další projekt byla nabíjecí stanice na polovic cesty mezi Prahou a Brnem, ve Vystrkově u Humpolce. Plány na nabíjení ve Vystrkově nakonec rozšířila a realizovala společnost E.ON, která na místě vybudovala nejen nejmodernější nabíjecí stanici v Čechách, ale doplnila ji i o první Tesla Superchager na našem území.

Právě u příležitosti jejího slavnostního otevření nás pan Marušinec svezl ve svém novém elektromobilu Tesla, kde jsme si s ním promluvili o pozadí dobíjecí stanice, o stavu české elektromobility i o tom, jak kdysi jezdil na lunární energii.

E.ON RÁDCE: KTERÉ ELEKTROMOBILY JSOU NEJVYHLEDÁVANĚJŠÍ?

marušinec

Říká se o vás, že jste jakýsi český Elon Musk. Jste mu i trochu podobný. Jak jste vlastně s elektromobilitou začínal?
Jaromír Marušinec:
Začal jsem s elektrickým Peugeotem 106. Dal jsem i na střechu solární panely, takže jsem jezdil trochu i na sluníčko. Nikdo tady neměl slušné auto na elektřinu, a přitom si všichni mysleli a říkali, že levné auto bude elektrické. Já jsem už tehdy tušil, a to ještě Tesla neexistovala, že je třeba udělat pořádné auto na elektřinu – velké, výkonné, klidně i drahé, aby ta technologie na začátku neměla ostudu.

Prý jste přebudoval Škodu Superb na elektřinu...
Ano, dostali jsme tenkrát na VUT od Škodovky Superb, úplně ty první kousky druhé generace, a s kolegy ještě z EVC jsme to auto přestavěli na elektřinu. V té době jsme měli dojezd 220 kilometrů, což bylo na elektřinu a na tu dobu nevídané. Dodneška kromě Tesly takové auto v Evropě není.

Tak to gratuluji.
No a jezdí se s ním sedm let.

„Dřív říkali, že to nikam nedojede. To už se zrušilo. Pak říkali, že to nemá výkon. To už také není pravda."
Jaromír Marušinec

Co vás k těmto technologiím přivedlo?
Původně jsem strojař, pak jsem učil informatiku, a mezitím je elektro. Takže mě zajímá skoro všechno mezi tím.

Vedla vás k tomu spíš technická stránka věci, nebo přesvědčení?
Asi všechno sehrálo svou roli. Mně se na tom líbilo, že ta technologie je vlastně multiinženýrství. Je to strojařina. Je to elektrikařina. Je to i byznys, protože to musí rozjet nějaký nový startup. Je to elektrochemie. Je to informatika, Teslu v podstatě řídí počítače. Nejvíc mě na tom bavilo, že se to všechno dá skloubit dohromady a je z toho něco, co změní svět.

Takže vás ekologie zajímá?
No...

Jako každého?
Asi jako každého.

Aktivista nejste?
Nejsem aktivista. Jsem technologem, který udělá tu změnu, po které aktivisti volají, že je potřeba ji udělat.

Mimochodem jste autorem prvních návrhů elektronabíječky nedaleko Humpolce, ze které nakonec E.ON udělal nejmodernější elektronabíjecí stanice ve střední Evropě.  Jak vás to vůbec napadlo?
Ještě když jsem jezdil tím elektrickým Superbem, moc jsem to tady nepotřeboval. Ale jednou jsme dostali úkol převézt pět elektrických Peugeotů z Prahy do Brna. Řekli jsme si, že prostě pojedeme a uvidíme, jak to dopadne. A zrovna tady na Vysočině se rozsvítila takzvaná želva, což znamená, že se omezí výkon, a už to dál nejede. Po ujetí 100 km z Prahy jsme tu zastavili a nabíjeli jsme postupně na městském úřadě a říkali jsme si, že je tu krásné místo, že bychom tu mohli udělat nějaké nabíjení. Nic tomu nepřekáží, je tu civilizace, elektřina tu taky musí být.

Ještě ten večer jsem si na Googlu dal vyhledat prodeje pozemků nebo polí na Vysočině u dálnice a hned na prvním místě vyskočila nabídka realitní kanceláře, která prodávala kus trávníku té Benziny. Hned jsem jim napsal, poslali mi smlouvu a pak už nezbývalo, než se domluvit s manželkou, že použijeme naši hypotéku na nákup kusu trávníku na Vysočině.

gif marušinec

S tím manželka souhlasila?
Ona už dlouho jezdí jenom v elektromobilu, tak tomu věřila jako já, i když všichni ostatní si mysleli, že je to blázinec.

A pak už to šlo hladce?
Pak jsem to prezentoval různým subjektům a podařilo se nadchnout i ostatní – energetiky i automobilky, jen do toho nikdo nechtěl ze začátku jít. Tak jsem si řekl, že to postavím sám. Dva roky trvalo, než se na místo dovedla elektřina, a když už tam byla zavedená, když jsem měl hotový projekt a chtěl jsem začít dělat trávník a parkovací místa, ozval se mi E.ON.

Dlouho jsem váhal, protože jsem si říkal, že mě to bude v důchodu živit, ale pak jsem si řekl, ať to radši dotáhnou profesionálové. Měli jsme ve smlouvě, že to musí do dvou let postavit, a už to bylo 1,5 roku, kdy jsem si začal říkat, že jsem asi udělal chybu, protože se nic moc nedělo. Mezitím se to stalo takovým mým poutním místem. Vždycky, když jsem tam zastavil, byla tam spousta lidí, kteří se zrovna dívali, jestli už to tady je.

„Dobíjecí stanice nebudou potřeba, protože budeme mít baterie, se kterými se dojede až 2000 kilometrů."
Jaromír Marušinec

Ale nakonec se vše povedlo zdárně dokončit...
Najednou, když už existoval objev lithium-sírových baterek, jsem začínal být přesvědčený, že už dobíjecí stanice nebudou potřeba, protože budeme mít baterie, se kterými se dojede až 2000 kilometrů. Ale všiml jsem si, že je to tady ohraničené a že je tu stavební povolení. A E.ON to pak tady velmi rychle, prakticky během jara, celé postavil. Je tam Tesla Supercharger, celkem 12 nabíjecích míst, a vypadá to opravdu pěkně. Jsem s tím spokojený.

Takže od nápadu k realizaci to trvalo jak dlouho?
Úplně od začátku asi 4 a půl roku. Je to docela dlouho, ale nakonec nelituji, protože to vypadá líp, než by to vypadalo kdysi. Ani Tesla by do toho v té době ještě nešla.

Jak se za tu dobu vyvinula elektromobilita v Čechách?
Šlo to dost pomalu. Když jsem před devíti lety začínal, bylo nás kolem třiceti. Ale každé dva roky se to zdvojnásobilo – počet nabíjecích míst i elektromobilů. Dá se říct, že to pořád exponenciálně roste, objevují se další a další typy aut a cena krásně klesá. Je to přesně ten náběh nové technologie, a třeba když se to srovná s náběhem hybridů, je to mnohem, mnohem prudší. A myslím, že už to nejde zastavit.

Elektromobilita šla ve vlnách a vždy v nějaké vlně skončila. Teď už to ale překmitlo přes limit a už to nejde vrátit. Už se to nedá žádným lobbingem ani ničím jiným zastavit. Skeptici velmi rychle vybíhají a i lidi, kteří tvrdili, že je to na nic, si časem sedli do Tesly a změnili názor. Jsem rád, že tahle auta existují, protože bez nich by to asi nešlo.

marušinec

Podílejí se na vývoji Tesly taky nějací Češi? Nebo na vývoji elektromobilů obecně?
Designér tohoto auta byl Otto Fabri, což je Čech. Dnes sice už v Tesle nedělá, ale je v tom vidět ten český nadhled, ta odvaha. My jsme tady v Evropě taková Kalifornie. Obzvlášť u nás v Brně na technice vzniká takové Silicon Valley, které je plné odvážných lidí. Nejde totiž tolik o výdělek, na rozdíl třeba od Německa, Francie atp. Lidé jsou tu ještě vychováni ve skromných poměrech, ale zároveň mají přístup k nejmodernějším světovým technologiím, a jejich nápady to posune dál. Ta kultura, vymyslet něco, udělat startup, prodat ho, jít s tím do světa, tu vzniká strašně často.

Tohle asi obyčejný člověk vůbec nemá šanci znát. Věda tu nemá moc dobrou reklamu.
Podle mě je to trochu i česká vlastnost, že jsme skromní a neumíme se někdy úplně prodat. Já tomu říkám „abnormální kompenzace hendikepu“. Když má někdo ztrátu za někým, musí hodně zrychlit a udělat velké skoky. Ale když už je umí, pak je velkou rychlostí předjede. Což je možná i naše taková původně nevýhoda, ale zároveň vlastně výhoda. I když věda je podfinancovaná a investoři se nehrnou, tak se to postupně mění – najdou se odvážní investoři, jsou nějaké fondy, existuje přístup na granty z celé Evropy. A jak ostatní generace vidí, že to jde, tak se to postupně nabaluje jako sněhová koule.

Pamatujete si, že by tady vzniklo něco opravdu unikátního?
Dříve jsme tady měli i takové bláznivé nápady. Když tady probíhal solární boom, domluvili jsme se s jednou velkou solární elektrárnou a napojili jsme se na ni v noci. Jezdili jsme pak vlastně na lunární energii, což bylo něco, co předtím ještě nikdo neudělal. Sice to nemělo moc energie, ale i těch pár kilowatt dalo na to, aby se auto nabilo.

Čím u nás nejvíc šermují skeptici vůči elektromobilitě?
Dřív říkali, že to nikam nedojede. To už se zrušilo. Pak říkali, že to nemá výkon. To už také není pravda. Pak říkají, že baterie znečišťují životní prostředí, což už taky neplatí, protože baterie jsou jenom z obyčejného lithia, které je dneska všude. Budoucí budou ze síry, která je taky dnes všude. A pak je to odpad, který je třeba nějakým způsobem spotřebovat, a baterie je vlastně také materiál, který jde recyklovat skoro do nekonečna. Prvky v nich tolik nezestárnou a staré baterie jsou jejich nejlepším zdrojem. Takže já už ani nevím, který z těch argumentů je aktuální. Asi časem všichni ti skeptici vymřou.

Jak se dá třeba přesvědčit člověk, aby se vůbec začínal zabývat tím, jestli elektromobilita dává smysl?
Ono je to i cenově výhodné. Samozřejmě Tesla je luxusní auto, velmi výkonné, ale nakonec náklady na vlastnictví vychází celkově levněji než střední třída. Když ušetříte zhruba milion za naftu, cca tři sta tisíc za oleje, servis a tak dále, protože tady je osm let záruka, tak to auto není tak drahé. A když to člověk porovná s levnějšími elektromobily, které stojí kolem půl milionu korun, tak se to začne vyplácet i pro člověka, který počítá každou korunu. Když totiž bude jezdit ze sítě, tak to vychází zhruba na 50 haléřů na kilometr, nebo i na 30 haléřů. Když pak má vlastní solár, což už dneska lidi mají, protože je to dostupná technologie, tak jezdí vlastně úplně zadarmo.

E.ON RÁDCE: KTERÉ ELEKTROMOBILY JSOU NEJVYHLEDÁVANĚJŠÍ?

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Vyhrajte dárky v hodnotě až 7 000 korun ve Vánoční elektrojízdě

V 18 městech na jihu Čech a Moravy můžete vyhrát hodnotné ceny nebo luxusní elektromobil na týden i s řidičem.