O rozvoji české sítě dobíjecích stanic pro elektromobily se specialistou společnosti E.ON – Ing. Jakubem Kottem

Energetická společnost E.ON patří mezi lídry v rozvoji české infrastruktury dobíjecích stanic pro elektromobily. Ostatně o otvírání nových dobíjecích stanic této společnosti vás pravidelně informujeme.

Za rozvojem sítě dobíjecích stanic stojí celá řada odborníků. Jedním z nich je i Jakub Kott, kterého jsme vyzpovídali. Jeho odpovědi na naše otázky naleznete v řádcích níže.

1
Ing. Jakub Kott, produktový specialista společnosti E.ON

E.ON nedávno spustil provoz dobíjecí stanice v Třebíči. Pracujete i na dalších nových lokalitách pro posílení infrastruktury dobíjecích stanic v ČR?
Aktuálně běží dva projekty spolufinancované Evropskou Unií – East-E a Next-E. Dohromady bychom měli v rámci těchto projektů vybudovat dalších 29 dobíjecích stanic. Přibližně polovina je plánována v projektu East-E a zbytek v projektu Next-E. V rámci projektu East-E spolupracujeme se společností Benzina a několika dalšími partnery. Společně se snažíme vytvořit síť dobíjecích stanic kolem nejvytíženějších dopravních tahů. Jde především o lokality kolem dálnice D1, D5, D8 nebo na tahu Ostrava–Brno–Vídeň.

V jakém časovém horizontu se dočkáme realizaci výše zmíněných 29 dobíjecích stanic
Projekt East-E bude dokončen do konce roku 2019 a Next-E o rok později. V rámci druhého zmíněného projektu máme v plánu instalovat i čtyři tzv. high power chargery s dobíjecím výkonem až 170 kW. Jedna z těchto ultrarychlých dobíjecích stanic se bude nacházet ve Vystrkově, největším dobíjecím centru v České republice, které postupně vylepšujeme.

Jak výrazně pocítí zákazník při dobíjení na dobíječce s výkonem 170 kW zkrácení doby potřebné pro dobití vozu?
To je správná otázka. Pokud bude zákazník dobíjet například současný Volkswagen e-Golf, nepocítí to vůbec. Většina současných elektromobilů dokáže zpracovat dobíjecí výkon pouze 50 kW. S ohledem na plány automobilek, týkající se příchodu nové generace elektromobilů, se dá očekávat výrazné zkrácení dobíjecí doby. Na druhou stranu je také třeba počítat s neustále rostoucí kapacitou baterie, která dobu dobíjení logicky prodlužuje.

Co je aktuálně největší překážkou v otázce budování infrastruktury dobíjecích stanic?
Časově nejnáročnější je získat územní souhlas s vybudováním dobíjecí stanice na základě stavebního projektu. Obecně máme ale velký problém s připojením stanic. Jedná se o velké výkony a dost často se dané lokality nenacházejí v oblasti dostatečně dimenzované distribuční sítě. Buď tedy připojení není vůbec možné, nebo s připojením stanice musíme čekat na posílení sítě, a to někdy až 20 měsíců.

Plánujete tento problém alespoň částečně vyřešit pomocí bateriových úložišť?
Dobíjecí stanice s bateriovými úložišti existují. O tuto technologii se zajímáme, prozatím jsme se ale rozhodli ji nevyužít, především z finančních důvodů.

Jak je na tom obecně česká distribuční síť v připravenosti na masový rozvoj elektromobility?
Já si osobně myslím, že v ČR je distribuční síť dostatečně silná. Navíc ji neustále posilujeme. Obměna vozového parku navíc nebude okamžitá. Půjde o pomalý proces, na který se bude moci distribuční síť postupně připravovat. Navíc jsou dnešní stavební zákony nastaveny tak, že každý větší developerský projekt musí být naprojektován včetně míst pro dobíjení elektromobilů. Distribuční společnosti, které spolupracují se stavebními firmami, tak s rozvojem elektromobility mohou počítat a připravit se. My, jako ČR, jsme na tom navíc velice dobře i co se týče množství energie, kterou aktuálně vyvážíme do okolních zemích.

Čím to je, že tak malá země, jako je ČR, disponuje tak silnou distribuční sítí? Souvisí to s historickým zaměřením na těžký průmysl?
Myslím si, že je to částečně tím a částečně naší geografickou polohou ve středu Evropy. Naše síť se musí často vypořádat s „přetoky“ energie z ostatních zemí. O naši síť se také starají tři velcí hráči. I to je bonus v porovnání se zeměmi, kde je distribuční síť rozdrobena mezi malé, lokální distributory.

Témata:

Doporučujeme

O rozvoji české sítě dobíjecích stanic pro elektromobily se specialistou společnosti E.ON – Ing. Jakubem Kottem
Další
Rozhovor s Petrem Medveděm, zástupcem největší české ekologické taxislužby