Od výrobce až k zákazníkovi domů: česká firma MIWA vytvořila systém bezobalového řetězce v maloobchodě

V poslední době roste obliba obchodů s bezobalovým zbožím, které si zákazníci jednoduše odnesou ve své vlastní nádobě či si nějakou přímo v obchodě pořídí. Tento proces pomáhá zabraňovat vzniku odpadu od prodejce k zákazníkovi, pramálo však ovlivňuje vznik obalových materiálů, které se použijí při přepravě od výrobce k prodejci. S komplexním řešením tohoto problému přišla česká firma MIWA, která se snaží udělat z celého řetězce nabitého jednorázovými obaly řetězec bezobalový.

MIWA se se svým řešením snižování odpadů probojovala až do finále soutěže E.ON Energy Globe.

Pražský showroom společnosti MIWA
Pražský showroom společnosti MIWA

Základem je odpad vůbec nevytvářet neboli precyklovat

Dnešní společnost vytváří obrovské množství zejména plastového odpadu, se kterým si prostě neví rady. Stávající přístupy jako například recyklace se ukazují jako nedostatečné a náš problém s odpadem, jehož podstatnou část tvoří jednorázové obaly, neustále roste. Zakladatel MIWA Petr Báča vidí řešení této obalové katastrofy v takzvané precyklaci neboli prevenci vzniku odpadu. Díky svým zkušenostem z oblasti tvorby obalového designu pro významné výrobce od začátku tušil, že je nutné najít komplexní řešení, které by fungovalo už od samotné výroby zboží a po celou cestu až k zákazníkovi domů si udrželo svou bezobalovost. Po letech vývoje toho nejefektivnějšího způsobu přichází spolu se svým týmem s inovativním řešením. Tím je jak technologický, tak i procesní systém MIWA.

Místo současného stavu, který produkuje velké množství obalů, bude zboží u výrobce uloženo a dále převáženo ve znovu použitelných kapslích. Kapsle budou v obchodě umístěny do modulárního skladového a prodejního zařízení, které lze přizpůsobit potřebám každé jednotlivé prodejny. Součástí maloobchodního řešení je také prezentační displej, který pomocí takzvaných produktových karet představuje jednotlivé druhy zboží a nahrazuje tak standardní regály i grafiku a informace obsažené na dnešních obalech.

příklad fungování
Příklad fungování nákupního systému MIWA

Zákazníci si namíchají ingredience přímo pro svůj recept

Pro zákazníky to znamená především větší svobodu v nakupování. V aplikaci, kterou budou mít buď v telefonu, v tabletu půjčeném od prodavačů či například na interaktivním panelu umístěném přímo v obchodě, si navolí druh a přesnou váhu zboží, které potřebují. Další výhodou je, že mohou vybírat i podle receptů, u kterých aplikace přímo pozná, jaké množství bude zákazník potřebovat. Poté si už jen vyzvednou svůj nákup ve vratném, vlastním nebo  přírodu nezatěžujícím obalu na pokladně.

vizualizace využití systému MIWA
vizualizace využití systému MIWA

Výhodu představuje i cena takto převáženého zboží oproštěná od ceny za balení nebo potisk obalů, nemluvě o výhodách pro přírodu, jakou je snížená uhlíková stopa. Podle předběžných výpočtů vycházejících z modelů VŠCHT dojde k jejímu snížení v průměru o 33 %.

Technologie určená pro svět

V MIWA se snažili vyjít vstříc každému článku v dodavatelském řetězci, aby systém byl pro všechny co nejvýhodnější a nejekonomičtější. Následně se s ním chystají expandovat i za hranice. „Celý systém MIWA je postavený na tom, že bude růst. Protože mít po Praze jenom 4 prodejny s naším systémem, tak to ničemu extra nepomůže. Ambicí MIWA je uspořit lidstvu obrovskou hromadu obalů a toho dosáhneme, jenom když budeme globální a budeme v malých i velkých prodejnách. Musíme být v řetězcích, v malých sousedských prodejnách, musíme být na vesnicích i ve městech. To je ta ambice,“ prozrazuje plány MIWA Hynek Balík, který má ve firmě na starosti marketing a zavedení pilotního projektu.

Hynek Balík, MIWA
Hynek Balík, zástupce firmy MIWA

Za posledních 5 let vývoje technologie MIWA se neobjevila firma, která by dělala stejnou či podobnou věc. Konkurenci přitom vítají a místo označení konkurence ji vidí spíš jako spojence v efektivním způsobu vypořádání se s množstvím obalových materiálů. „Když ukážeme, že systém postavený na precyklaci je ekonomicky výhodný pro výrobce, prodejce i spotřebitele, tak nevidím žádný důvod, proč by ho nezačali ostatní kopírovat. Což se stane v našem segmentu a pevně doufám, že i v jiných. Máme tady spotřební zboží, stavebnictví… Je tu hodně oborů, kde by se systémy na bázi prevence vzniku odpadů mohly a měly začít uplatňovat,“ uzavírá Balík.

Vizualizace využití systému MIWA v supermarketu.
Vizualizace využití systému MIWA v supermarketu.

Pilotní projekt

Po pěti letech vývoje nyní MIWA společně se strategickými partnery plánuje spuštění pilotního projektu, který bude demonstrací funkčnosti a efektu celého systému. Jako jeho předzvěst představí informační centrum a showroom, kde si budou moci technologii přijít vyzkoušet zákazníci i obchodníci a které za svůj hlavní cíl považuje popularizaci precyklace u široké veřejnosti i podnikatelů. Otevření showroomu je naplánované na polovinu srpna a najít ho budete moci v Praze na Petrském náměstí.

STÁLE NEVÍTE PRO KOHO SE ROZHODNOUT? PŘEČTĚTE SI ČLÁNEK O DRUHÉM SOUTĚŽNÍM PROJEKTU: LITOMĚŘICE – SPECIÁLNÍ TECHNOLOGIE NA OPRAVU VÝTLUKŮ SILNIC

Témata:

Doporučujeme

Od výrobce až k zákazníkovi domů: česká firma MIWA vytvořila systém bezobalového řetězce v maloobchodě