Otevření nové nabíjecí stanice v Jihlavě předznamenává rozvoj elektromobility


Sdílejte:

Elektromobilita v českých zeměpisných šířkách sice není tak rozvinutá jako v západních zemích, její rozvoj ale i u nás pozvolna nabírá na obrátkách a ruku v ruce s tím také vyrůstají nové nabíjecí stanice, které dovolují řidičům elektrických aut bezstarostně cestovat téměř do každého koutu republiky. Nejnovější přírůstek v houstnoucí síti nabíjecích stanic před několika dny zahájil svůj provoz na parkovišti nákupního centra v Jihlavě.

Nově otevřená stanice napomůže především řidičům cestujícím po dálnici D1 mezi Prahou a Brnem a obyvatelům města, kteří už elektromobily používají. Nabíjecí stanice o příkonu 93kW přitom dokáže nabít vůz v řádu desítek minut, a zákaznici nákupního centra tak mohou po nákupu odjíždět s plně nabitým autem. Stanice je přizpůsobena pro elektromobily všech značek od VW, přes Smart nebo Nissan až po Teslu. Nabíjení je v současnosti zcela zdarma.

Tesla Model S u nabíjecí stanice

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

O možnostech elektromobilů vedle soukromých řidičů vážně uvažují i instituce, pro něž je typická častá jízda na krátké vzdálenosti. Zkušenosti s provozem elektrických vozidel v Jihlavě mají již po mnoho let díky trolejbusovým linkám městské hromadné dopravy, které mají u vedení města dlouhodobě navrch oproti autobusům se spalovacím motorem. „Elektromobily zatím nemáme, ale pochopitelně se zabýváme případnou možností jejich využití například městskou policií nebo Centrem sociálních služeb,“ hodnotí budoucnost elektromobility města primátor Jihlavy Rudolf Chloupek.

Společně s loni otevřenou stanicí ve Vystrkově bude stanice záchytným bodem řidičů elektroaut, kteří směřují z jednoho konce republiky na druhý. Svých nabíjecích stanic se ale v blízké budoucnosti dočkají i další místa v blízkosti významných dopravních uzlů a větších měst. „V současnosti v rámci rozvoje sítě dobíjecích stanic pracujeme na třech projektech v okolí páteřních silničních komunikací a ve velkých městech,“ popsal nejbližší plány rozvoje vedoucí útvaru Mobility services E.ON Miloslav Fialka. „Klíčem k rozvoji nabíjecí sítě i v menších městech jsou dotační tituly, které bychom mohli využít k výstavbě a provozu, protože při současném počtu elektromobilů v České republice se nám taková zatím investice nezaplatí.“

Tesla Model S u nabíjecí stanice

„Přeji elektromobilitě rychlý rozvoj, a pokud se spolupráce v rámci projektu Vysočina šetří energii rozšíří i do dalších oblastí, pak se možná nabíjecí stanice objeví i v jiných městech,“ říká hejtman kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Rozšíření sítě do menších měst je ale stále problematické, protože nedostatek elektromobilů mimo velká města zabraňuje výstavbě nabíjecích stanic na úkor prioritních lokací ve městech a na dálnicích. V neposlední řadě stojí v cestě pokrokovým řešením i fakt, že výstavba stanice je problematická po legislativní stránce v součtu s úpravami rozvodné sítě, které si stanice s tak mohutným příkonem vyžadují. „Oproti našim nejbližším sousedům prodlužuje legislativa proces spuštění stanice až na trojnásobek,“ dodává pan Fialka.

jihlava

Vůle budovat další stanice na nových místech je ale podpořena očekávanou příznivější cenou elektromobilů, spojenou především s připravovanou Teslou Model 3, která by měla zatřást současným trhem a definitivně upevnit roli elektromobilů vůči tradičním autům se spalovacím motorem. Záplava objednávek, které do freemontské továrny přišli i z České republiky, slibuje, že by od začátku příštího roku měly být elektromobily na ulicích a silnicích stále všednější. K dalšímu rozmachu by mohl přispět i legislativní zásah, který by pomocí dotací pro fyzické osoby dostal elektromobily na dosah širší obci zájemců. „Myslím si, že nižší cena elektromobilů, kterou se teď chystá přinést například Tesla, by mohla rozhýbat trh s elektromobily nejen v měřítku Česka, ale i celého světa,“ uvažuje nad budoucností elektromobility Miloslav Fialka.

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

Ať už bude cesta k elektromobilitě usnadněna pomocí státních příspěvků nebo ne, síť nabíjecích stanic se bude i nadále rozrůstat a připravovat se na budoucí nápor, který dříve či později s ústupem aut využívající naftové a benzínové motory přijde. Po plánové výstavbě na dalších dálnicích D2, D5, spolufinancované z projektu Evropské unie CEF, by se v horizontu následujících osmi let měly začít nové stanice přesouvat i do menších měst a regionů, kde se razantní nástup elektromobility očekává s lehkým zpožděním. Přesto – palivovou nádrž byste si z domácí zásuvky nikdy nenaplnili.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.