Pařížský autosalon ukázal, jak bude vypadat budoucnost dopravy

Pařížský autosalon patří společně s tím ve Frankfurtu nad Mohanem, Moskvě a Ženevě mezi největší automobilové události v Evropě. I přesto, že čím dál více automobilek od účasti na podobných akcích upouští a raději představují své novinky online, nám letošní pařížský autosalon nabídl skvělou podívanou. Firmy ze všech koutů světa zde představily novinky napříč všemi automobilovými segmenty. Od levných osobních vozů, přes supersporty za desítky milionů korun až po zajímavé koncepty, které nám dávají napovědět, jak bude vypadat osobní doprava v blízké budoucnosti. Výběr těch nejzajímavějších konceptů a elektromobilů naleznete v řádcích níže.

Koncepty ve znamení elektřiny

Pokud patříte mezi fanoušky elektromobilů, jistě vás potěší koncepty a studie představené na ženevském autosalonu. Ty nám opět ukazují, že budoucnost dopravy bude patřit elektromobilům a hybridům.

Škoda Vision RS

1

 Pozornosti domácího fanouška určitě neunikla designová studie Škoda Vision RS. Ta s sebou nese mnohé náznaky. Ukazuje nám, jakým směrem se bude ubírat designový jazyk naší automobilky v příštích letech pod vedením nového šéfdesignera – Olivera Stefaniho. Zároveň má z jeho tvarů vzejít nástupce oblíbeného modelu Rapid, který ponese jméno Scala. A v neposlední řadě nám mladoboleslavská automobilka tímto konceptem ukazuje, na jakou techniku se můžeme v budoucnu těšit. Pod kapotou Vision RS pracuje hybridní pohonná soustava kombinující benzínovou patnáctistovku s výkonem 110 kW a elektromotor s výkonem 75 kW. Čistě na elektřinu vůz ujede 70 km. Stejného technického základu se máme brzy dočkat i u dalších modelů z Mladé Boleslavi (Octavia a Superb).

GAC Enverge

1

Čím dál častěji si můžeme na velkých evropských autosalonech všímat rostoucí síly čínského automobilového průmyslu, který zdatně dohání ten evropský a v některých ohledech jej dokonce předčí. Ani Paříž nebyla výjimkou. Zde nám čínská společnost GAC představila svůj nejnovější koncept Enverge. Koncept elektrického crossoveru zaujme především odvážným futuristickým designem a dvojicí křídlových dveří. Vůz je poháněn dvojicí elektromotorů s celkovým výkonem 238 koní a točivým momentem 409 Nm. Z 0 na 100 km/h má zrychlit za 4,4 vteřiny. To je na tak velké auto obdivuhodná hodnota. Na jedno nabití by měl vůz urazit až 600 km.

Mercedes-Benz Silver Arrow EQ

1

Na první pohled může tato „bláznivá placka“ na stánku Mercedesu působit jako vesmírný letoun, který vypadl ze sci-fi. Ve skutečnosti jde ale o koncept, kterým chtějí designeři německé automobilky vzdát hold „Stříbrným šípům“, jak se přezdívalo závodním monopostům Mercedes ve třicátých letech minulého století, které v dobách své největší slávy lámaly jeden rychlostní rekord za druhým. O pohon tohoto konceptu se má starat důmyslná soustava elektromotorů s výkonem 750 koní. Na jedno nabití má vůz urazit až 750 km. Na první pohled je ale jasné, že podobný vůz se ani v těch nejdivočejších představách fanoušků Mercedesu do sériové výroby nedostane.

Peugeot e-Legend

1

Na minulost se rozhodl odkazovat i francouzský Peugeot. Ten se nechal inspirovat křivkami modelu 504 Coupé, který byl vyráběn mezi lety 1968 až 1983. Dlouhá plochá kapota, široká a nízko umístěná maska a elegantně tvarovaná linie kabiny. To jsou hlavní rysy, které v šedesátých letech vnukli francouzskému kupé do vínku italští designeři studia Pininfarina, a které najdeme i na konceptu e-Legends. Designová studie, spojující odkaz slavného kupé z minulosti a futuristické tvary, je poháněna soustavou elektromotorů, které přenáší svou sílu na všechna čtyři kola. Celkový výkon zmíněné soustavy činí 462 koňských sil a točivý moment 800 Nm. Z nuly na sto km/h zrychlí Peugeot e-Legend za 4 vteřiny a je schopen vyvinout rychlost až 220 km/h. Při plném nabití baterie o kapacitě 100 kWh urazí elektrické kupé až 600 km.

Renault EZ-Ultimo

1

Francouzský Renault nám už delší dobu dává jasně najevo, jaká je jeho představa o osobní dopravě budoucnosti. Na nedávno představených konceptech EZ PRO a EZ GO bylo jasně demonstrováno, že lidský faktor bude z řízení dopravních prostředků v budoucnu zcela eliminován. O tom svědčí i koncept Renault EZ ULTIMO. Jedná se o vizi dlouhé a nízké, luxusem nabité autonomní limuzíny. Uvnitř se nachází samostatná křesla, která je možné volně posouvat po prostorné kabině. Ta je vybavena internetovým připojením a ambientním osvětlením. Tímto konceptem Renault prezentuje možný design luxusního „taxíku“ pro boháče v budoucnu. S takovými „detaily“ jako je prezentace technických specifikací se francouzská automobilka tedy vůbec neobtěžovala. Není proto jasné, kolik elektromotorů bude vůz pohánět, ani jakou kapacitou disponují akumulátory.

Smart Forease

1

Už je to dvacet let, co se poprvé představila německá automobilka specializující se na městská miniauta. Smart si ke svému kulatému výročí nadělil dárek, který s velkou slávou odprezentoval na autosalonu v Paříži. Koncept Forease navazuje na dřívější koncepty značky Smart z let 2001 a 2011. Designem vychází Forease ze současných modelů automobilky. „Smart Forease je důkazem, že Smart přemýšlí nekonvenčně. Jeho design je redukovaný a ryzí. Forease je prohlášení o městském a individuálním stylu. Má styl města a demonstruje opravdového svobodného ducha,“ říká o konceptu designér Gorden Wagener. Samozřejmostí je, že konceptem je elektromobil. Smart už nyní prodává v USA své modely pouze ve verzi poháněné elektromotorem a v Evropě plánuje k tomuto kroku přistoupit v blízké budoucnosti.

Témata:

Doporučujeme

Další
V Německu byl spuštěn provoz prvního vodíkového vlaku na světě