Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Podpora elektromobility: kde je hranice mezi extrémem a vstřícností?

Asi jste slyšeli, jak to Norové přehnali s podporou elektromobility a museli přibrzdit, protože infrastruktura má v tuhle chvíli podstav. V Česku máme opačný extrém – prodeje elektromobilů se motají pod jedním procentem. Aby ne, když, s nadsázkou, je jedinou výhodou parkování v Praze zdarma. Co se chystá a kde si můžeme vzít inspiraci?


Asi jste slyšeli, jak to Norové přehnali s podporou elektromobility a museli přibrzdit, protože infrastruktura má v tuhle chvíli podstav. V Česku máme opačný extrém – prodeje elektromobilů se motají pod jedním procentem. Aby ne, když, s nadsázkou, je jedinou výhodou parkování v Praze zdarma. Co se chystá a kde si můžeme vzít inspiraci?

Když před pár týdny premiér Andrej Babiš řekl, že stát neuvažuje o podpoře nákupu elektromobilů pro fyzické osoby, vzbudilo to poprask. „Stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy korun, respektive 270 milionů korun na pořizování elektromobilů a ekologických aut. Jsou určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace,“ řekl doslova na konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu v ČR. A doplnil, že v podobném duchu bude stát dále pokračovat. O podpoře koncových zákazníků tedy nepadlo ani slovo.

Prodeje elektromobilů

Předseda představenstva automobilky Škoda Bernhard Maier k tomu dodal, že automobilka investuje zhruba 819 milionů Kč do vybudování 7 000 dobíjecích stanic pro své zaměstnance v okolí závodů v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Dodal, že aby si lidé začali kupovat vozy na elektrický pohon, musí být spolehlivé, atraktivní a cenově dostupné. Podle Maiera bude přechod na elektromobily postupný proces, který se bez pomoci státu při budování infrastruktury, legislativy nebo podpory vzdělávání neobejde.

Proč tento dlouhý úvod? Abychom ukázali, že jde o opravdu velké peníze a že v případě elektromobility je klíčovou otázkou nejen infrastruktura a počet dobíjecích stanic, ale taky cena elektromobilů a výhody, které jejich uživatelé mohou čerpat. Jasným důkazem jsou severské země, kde státy elektromobily protežují.

elektromobilFoto: DimaSid / Shutterstock.com

Norsko se v roce 2017 stalo prvním státem na světě, kde podíl elektromobilů a hybridů v prodeji nových aut překonal padesátiprocentní hranici, vloni už to bylo dokonce osmdesát procent. Po pěti letech masivní podpory, kdy majitelé elektromobilů neplatili mýtné, tunely ani trajekty, mají zdarma registraci vozu, ale hlavně se tam tyto vozy prodávaly bez DPH, takže byly levnější než auta se spalovacími motory. Jak se na infrastruktuře ukázalo, všeho moc škodí.

Peníze až v první řadě

Pro zákazníky, a je jedno, jestli se bavíme o firmách, nebo o běžných uživatelích, je zkrátka klíčovou otázkou cena. Z principu věci jsou zatím elektromobily dražší než auta se spalovacím motorem, a to bez ohledu na to, jestli jde o čistě elektrické vozy, nebo o hybridy. 

Odpočet DPH pro všechny je přitom jen jednou z možností, jak udělat elektromobily cenově konkurenceschopnými. Odpůrci odpočtu argumentují, že tento systém zvýhodňuje majitele dražších aut. Takže třeba v Singapuru stanovili horní limit pořizovací ceny, aby z toho profitovala i méně majetná skupina obyvatel. V Německu, Velké Británii, Francii, Slovensku a Slovinsku zase vsadili na dotace při nákupu nového elektromobilu, které se pohybují od 3 500 do 6 000 eur, v závislosti na dané zemi a konkrétních podmínkách.

Podle informací, které máme přímo od automobilek, určitě elektroauta zlevní. Bude klesat cena baterií, začne se splácet vývoj a se zvyšující se konkurencí se to všechno promítne do trhu s elektromobily.
Martin Klíma, E.ON

Jenže nákupem provoz auta zdaleka nekončí, a tak jsou dalšími běžně používanými nástroji popularizace e-aut třeba osvobození od silniční a vlastnické daně, nebo třeba rychlejší odpisy z firemního účetnictví.

Jde to i jinak

Kalifornie jako jedna z prvních zemí světa zavedla výhody pro elektromobily v podobě speciálních jízdních pruhů. S podobným řešením záhy přispěchali i ostatní. Možná i u nás půjde využívat ve městech speciální jízdní pruhy, které zatím slouží hlavně pro autobusy a taxíky. Majitelé elektromobilů si aktuálně v Praze užívají výsadu zaparkovat zdarma bez ohledu na parkovací zóny.

V ČR by pak měla možná už od příštího roku platit další výhoda, a to ježdění po dálnicích bez dálniční známky. Nebudou ji potřebovat elektromobily a auta na vodík, podmínkou bude pouze nová RZ pro elektromobily, která začíná písmeny EL. Kromě aut čistě na elektřinu nebo vodík ji mohou získat i hybridy s emisemi do 50 gramů CO2 na kilometr.

Poplatek za dálnice

Úplně jinou cestou se vydají v Rakousku, kde je na mnoha místech kvůli emisím a hluku snížena rychlost na dálnicích na 100 km/h. Ale elektromobily by v těchto místech mohly dál jezdit až 130 km/h. Celkově by se toto opatření týkalo 440 kilometrů dálnic.

Co plave v našem elektrorybníčku?

Aktuálně kromě výhody parkování v Praze majitele elektromobilů ještě neplatí silniční daň. Podnikatelé a úřady pak mohou požádat o dataci při nákupu elektromobilů až ve výši 75 % ceny. Úřady místní samosprávy pak mají možnost nakupovat elektromobily s čtvrtmilionovou dotací.

Vše by se ale mohlo začít měnit, a to i navzdory prohlášení premiéra Andreje Babiše. Zkušenosti ze zahraničí totiž ukazují, že jestli mají prodeje elektromobilů stoupnout, budou potřebovat pomoci.

Mapa podpory elektromobility

Čeští zákazníci nepochybně uslyší nejen na výhody při nákupu, ale i při následném provozu elektromobilů. Nemělo by se tedy jednat jen o dotace či odpočet DPH při nákupu, ale jistě by pomohly i zrychlené odpisy v případě firemních aut. Jakákoliv forma podpory by se měla vztahovat na všechny, tedy jak firmy, tak fyzické zákazníky, a měla by se postupně časem týkat i ojetých aut na elektřinu.

button clanku