Představujeme kamiony, které neničí (zatím jen) švýcarskou přírodu


Sdílejte:

Víte, kolik nafty za rok spotřebují kamiony s českými řidiči? Dovolíme si na začátek článku trochu středoškolské matematiky. 

Průměrný kamion má spotřebu cca 25 litrů nafty na 100 kilometrů, v ČR je 184 tisíc registrovaných vozidel nad 3 a půl tuny a průměrný roční nájezd přepravního kamionu se pohybuje mezi 100 až 150 tisíci kilometry ročně. I když se budeme držet nižšího nájezdu, vyjde nám to celkem na 4 600 000 000 litrů nafty za rok.

Jde sice jen o slovní úlohu, ale na základní představu o emisích z kamionové dopravy to bohatě stačí. Proto není divu, že projekty s cílem toto změnit jsou jedny z vůbec nejoceňovanějších. O tom svědčí i vítězství elektrických kamionů společnosti COOP ve světové soutěži Energy Globe Awards.

coop

O co jde?

Švýcarská pobočka potravinového řetězce COOP se v roce 2014 zavázala, že během následujících devíti let definitivně skoncuje s produkcí emisí oxidu uhličitého. A prvním krokem je výměna stávajících kamionů se spalovacím motorem za ty s elektropohonem.

COOP si od švýcarské společnosti E-Force ONE nechal vyrobit speciální nákladní auta, která denně dovážejí potraviny mezi sklady na kraji Curychu a supermarkety ve městě. Jejich kamiony za den urazí průměrně 240 kilometrů a stihnou se otočit v průměru šestkrát. Dle zákonných limitů ale řidiči mají povinnost držet 45 minutovou přestávku, kdy je ideální čas k dobití nejen vlastní energie, ale i baterií elektromotoru. K tomu mají kamiony na střeše korby solární panely, které energii průběžně doplňují.

„Společně s tím snižujeme také hluk v bezprostředním okolí našich prodejen, který by běžné kamiony vytvářely,“ dodává k výhodám generální ředitel společnosti Jeo Sutter.

coop2

Nádrž plná udržitelných zdrojů

V cestě za ekologickou dopravou společnost zašla tak daleko, že krom samotného přechodu od fosilních na udržitelné pohonné hmoty hledí i na původ energie k dobíjení. Většina elektřiny se totiž v Evropě stále produkuje v tepelných nebo jaderných elektrárnách, ale i tady se COOP vydal vlastní cestou a veškerou svou elektřinu od roku 2010 poptává výhradně ze švýcarských vodních elektráren.

Už od předchozích let navíc společnost kvůli snižování emisí využívá ve vyšší míře železniční dopravu, v minulosti zase experimentovala s kamiony na bioplyn.

Zdánlivě vysoké pořizovací náklady

Hlavní nevýhodou elektrickým kamionů a prvním argumentem proti nim je jejich pořizovací cena. Ta je zhruba dvakrát vyšší oproti těm klasickým. V případě přechodu čistě na elektromotory u rozsáhlejšího vozového parku je tedy nutná poměrně vysoká počáteční investice. 

Zatímco však u dieselového motoru musíte platit výrazné částky za pohonné hmoty a dražší údržbu, u elektrokamionu je nejvyšším nákladem servis. Elektřina v dobíjecích stanicích je stále za velmi nízké částky, navíc bývají podobné projekty osvobozené od daňové povinnosti.

Elektrokamion se tak začne vyplácet až zhruba u 40 tisíc najetých kilometrů za rok, což ale distribuční oddělení COOPu hravě zvládne. 

Projekt dotažený tak, že to zvládnou snad jen Švýcaři

Snad posledním problémem proti zavádění elektromotorů do běžného provozu je doba dobíjení baterií, která je u všech současných elektromobilů poměrně dlouhá, to celé je ještě umocněno potřebou rychlé logistiky v potravinářském průmyslu. 

Energeticky úsporné kamiony E-Force One AG se také nabíjejí poměrně dlouhých 6 hodin, ale i na to švýcarští mechanici a projektanti mysleli. V centrálním skladišti, kde dochází k nakládání potravin, jsou totiž vždy připraveny nabité baterie, které lze vyměnit během 5 minut. 

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Startuje 9. ročník soutěže E.ON Energy Globe

Oceňujeme ty nejlepší ekologické, energeticky úsporné a inovativní projekty a nápady.