Proč jezdit elektromobilem, když můžete létat


Sdílejte:

Energie, která doslova povznáší. Tak hovoří o svém netradičním elektrickém vrtulovém vznášedle Alexander Zosel, konstruktér netradičního ekologického dopravního prostředku.

Na rozdíl od ostatních létajících hraček pro lidi totiž nespotřebovává nic jiného než elektřinu a celý Volocopter si můžete snadno dobít i doma. Brzy si možná budete moci vybrat mezi elektromobilem nebo elektrokoptérou.

Bez stopy despektu: Volocopter vypadá jako poněkud přerostlý dron na dálkové ovládání. Jenže na rozdíl od hraček na dálkové ovládání, které unesou kameru nebo maximálně malý balík, zvládne tento dravec oblohy unést dvoumístnou lidskou posádku.

Podobnost s dronem umocňuje konstrukce nosného kruhového rámu, na které je umístěno 18 elektrických motorů. Ty pohání vrtulový systém, který zvedne do výšek 450 kilogramů vážící Volocopter i s pilotem.

Pokud jde o letové vlastnosti, Zosel prozatím provedl kolem stovky cvičných letů. Při každém z nich byly všechny letové funkce stroje monitorovány počítači a průběžně byl měřen výkon a odolnost celého zařízení. 

Protože se zatím jedná o testovací prototyp, nebylo umožněno stroji vystoupat nad výškovou hranici 20 metrů a překročit rychlost 20 km/h. Čistě papírově má ale Volocopter technické dispozice k letu rychlostí až 90 km/h a letu v mnohem vyšších horizontech.

I když na první pohled působí vrtulové vznášedlo poněkud křehkým dojmem, rozhodně by to neměl podle tvůrce být problém. Konstrukce je totiž podřízena bezpečnosti a je vyrobena ze zesílených uhlíkových vláken. 

O to, aby se ve vzduchu stroj udržel potřebnou dobu, se zatím stará devět integrovaných baterií. Ty v současnosti zajišťují půlhodinový provoz, ale i zde se očekávají výrazné změny k lepšímu výkonu a delší výdrži.

Zosel by totiž spolu s kolegy konstruktéry rád předložil novou vizi ke konvenčnímu modelu přepravy nákladů a osob. Dosud se totiž transport, po souši či po moři, odehrává při samém povrchu. Dostat se výš znamená přiblížit se novým možnostem. 

Volocopter, který by měl přejít k sériové výrobě během dvou let, by se mohl stát originálním městským taxíkem nebo trumfovým esem při rychlém doručování zásilek. Díky vertikálnímu startu, stejně jako u vrtulníků, potřebuje jen minimum prostoru a dostane se skutečně všude. 

„Je neuvěřitelné, co se nám vlastně podařilo,“ říká Zosel. „Ale opravdu poprvé vám ten pocit dojde, když chvilku stojíte na zemi a pak se na to místo díváte z výšky dvaceti metrů.“ 

Volocopter je možná realizovaným nápadem snílka, ale může změnit budoucnost. Tomu ostatně věří i čínští konstruktéři, kteří nezávisle na Zoselovi zahájili výrobu autonomního elektrického leteckého přepravníku osob EHang.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

To nejlepší, co jsme podle čtenářů v roce 2016 napsali

Podívejte se na nejlépe hodnocené a nejčtenější články z minulého roku.