Průvodce možnostmi nabíjení elektromobilu

O nabíjecích stanicích pro elektromobily slýcháme v poslední době stále častěji. Není se ale čemu divit. Právě síť nabíjecích stanic bývá často kritizována a označována za Achillovu patu rozvoje elektromobility v našich končinách. Přesto, že se o této nepostradatelné součásti elektromobility hojně mluví, není úplně známé, jaké druhy nabíjecích stanic vlastně existují.

V našem nedávném rozhovoru nám Jakub Jedlička, zástupce společnosti QMX, vyrábějící české nabíjecí stanice Nikola, vysvětlil, jaké základní skupiny nabíjecích stanic existují. Dle jeho slov můžeme nabíjecí stanice rozdělit na několik základních skupin. První a nejjednodušší dělení je odvozeno od místa použití. Rozlišujeme tedy domácí a veřejné nabíjecí stanice.

E.ON RÁDCE: JAKÁ JE NEJVĚTŠÍ NABÍJECÍ STANICE V ČR PRO ELEKTROMOBILY?

 

Domácí nabíjení

Více jak 90 % veškerého nabíjení elektromobilů probíhá v domácích podmínkách. Nejjednodušší cestou k nabíjení elektromobilu v domácích podmínkách je využití klasické 230 V zásuvky. Z té můžete nabíjet jakýkoli moderní elektromobil, včetně vrcholných modelů americké Tesly. Během nabíjení z běžné domácí zásuvky využívají elektromobily své vlastní nabíječky, které střídavý proud ze zásuvky transformují na stejnosměrný. Během hodiny nabíjení ze zásuvky se dojezd elektromobilu zvýší přibližně o 14 km. Další možností, jak nabíjet elektromobil v domácích podmínkách, je využití vícefázové 16 A zásuvky. Tu nalezneme u většiny rodinných domů. Používá se například k provozu stavební míchačky nebo cirkulárky. S použitím této zásuvky se po hodině nabíjení zvýší dojezd vozu Tesla Model S o cca 55 km. Aby mohl elektromobilista tento typ zásuvky využívat, musí si pořídit speciální adaptér 5-kolík, 16 A na Menekkes Typ 2 nebo na další nabíjecí standardy, které využívá daný elektromobil. Pořízení tohoto adaptéru vyjde cca na 500 Kč.


Wallbox - domácí nabíjecí stanice

E.ON RÁDCE: CO JE TO WALLBOX? MOHU SI POMOCÍ WALLBOXU NABÍJET KROMĚ ELEKTROVOZU TAKÉ DALŠÍ ZAŘÍZENÍ?

Pokročilejší variantou, jak nabíjet svůj elektromobil v pohodlí domácí garáže, je pořízení si tzv. wallboxu čili nástěnné nabíjecí stanice. Jedná se většinou o zařízení do 22 kW/32 A na střídavý proud. Ceny těchto wallboxů se pohybují od 10 do 30 tisíc Kč, v závislosti na jejich výkonu a kvalitě. Mnohé i z těch nejlevnějších wallboxů dokáží v porovnání s běžnou zásuvkou dobu nabíjení zkrátit až o polovinu. Pro bližší informace o možnosti pořízení wallboxu pro domácnost můžete kontaktovat specialisty společnosti E.ON.

 

Veřejné nabíjení

I veřejné nabíjecí stanice můžeme jednoduše rozdělit na několik základních kategorií. Nejzákladnější dělení, které vstoupilo do povědomí široké veřejnosti, je na běžné nabíjecí stanice a na tzv. rychlonabíjecí stanice, známé také pod označeními rapid charger, fast charger, quick charger, super charger nebo ultra charger.

Veřejná nabíjecí stanice v Jihlavě
Veřejná nabíjecí stanice v Jihlavě

Běžná nabíjecí stanice disponuje výkonem do 22kW/32 A střídavého proudu. Taková nabíjecí stanice dokáže za hodinu navýšit dojezd elektromobilu Tesla Model S cca o 110 km.

 

Rychlonabíjecí stanice

Mezi rychlonabíjecí stanice řadíme takové stanice, jejichž výkon přesahuje 40 kW stejnosměrného proudu.

Bezesporu nejznámějším typem rychlonabíjecí stanice na světě je Supercharger od americké společnosti Tesla. Ta se také chlubí titulem nejvýkonnější produkční nabíječky na světě. Její momentální výkon je 135 kW, Tesla ovšem plánuje tento výkon v budoucnu ještě navýšit. Nabíjecí stanice Tesla Supercharger, která dokáže do baterií vozu Tesla Model S vtěsnat za 30 minut dostatek energie pro ujetí 224 km, naleznete například na největší české nabíjecí stanici ve Vystrkově.

Rychlonabíjecí stanice společnosti E.ON od výrobce ABB

Mnohem rozšířenějším typem jsou rychlonabíjecí stanice o výkonu 44-55 kW stejnosměrného proudu. Tyto nabíjecí stanice dokáží nabít baterii průměrného elektromobilu (například Nissan Leaf) z 0 na 80 % cca za 25-30 minut.

E.ON RÁDCE: JAKÁ JE NEJVĚTŠÍ NABÍJECÍ STANICE V ČR PRO ELEKTROMOBILY?

 

Nabíjecí standardy

Při výběru nabíjecí stanice, u které budeme nabíjet svůj elektromobil, je důležité sledovat nejen výkon a parametry samotné stanice, ale i kabel, kterým je stanice vybavena a skrze který nabíjení probíhá. Ačkoli se výrobci elektromobilů snaží již několik let domluvit na jednom konkrétním typu nabíjecího standardu, stále se v praxi používá několik typů kabelů.

Tím nejznámějším pro nabíjení pomocí střídavého proudu je tzv. Menekes Typ 2. Ve výjimečných případech se můžete setkat i s Typem 1, ten je ovšem určený spíše pro zámoří a za evropský standard je považován zmíněný Menekes Typ 2. Co se týče rychlonabíjení, můžeme se setkat s typy konektorů jako CHAdeMO nebo CSS. Rozdíl mezi těmito i dalšími konektory si můžete prohlédnout níže (viz obrázek). Důležité je zmínit, že většina elektromobilů je vybavena vstupem pro „pomalé“ i „rychlé“ nabíjení. Pravděpodobnost, že skončíte u nabíjecí stanice a váš vůz nebude kompatibilní ani s jedním použitým nabíjecím standardem, je tedy velice nízká.

nabíjecí standardy

Témata:

Doporučujeme

Další
10 veteránů, u kterých byste spalovací motor hledali marně