První bezemisní vlak sveze cestující už v roce 2017


Sdílejte:

Po záměru znovuobjevit možnosti alternativních pohonů v automobilové, letecké a lodní dopravě se inovátoři podívali na zoubek železniční dopravě, která byla od svého počátku v 19. století nositelkou velkých technických pokroků. Hlavními palivy se od uhelných dní průmyslové revoluce staly nafta a elektřina, a kromě vlaků letících na magnetickém polštáři Maglev nebo japonských Šinkansen se vlaková doprava jako taková příliš nezměnila.

Ekologičnost železniční dopravy je sporná, zvlášť na úsecích, které nemohou být elektrifikovány, a kam se tedy dostanou pouze stroje s naftovými agregáty. K budoucnosti vodíkvé dopravy vykročil francouzský výrobce vlaků Alstom, který na zářijovém mezinárodním veletrhu InnoTrans představil svůj nový model Coradia iLint, který kombinuje energii jak z vodíkových článků, tak z baterií, což mu umožňuje přepravovat pasažéry bez sebemenšího znečišťování okolí emisemi CO2.

vlak

Díky trojnásobné energetické hustotě vodíku oproti naftě je tak pohon na vodíkové články ideálním řešením neelektrifikovaných tratí. V současnosti bude nasazen pouze v Německu, které má takových tratí na dvacet tisíc kilometrů, a v budoucnu se nejspíše vodíkový pohon stane standardem na železnicích Evropy i dalších kontinentů.

E.ON RÁDCE: JAKÉ JSOU MOŽNOSTI ALTERNATIVNÍ DOPRAVY?

Impulsem pro vývoj revolučního vlakového pohonu byl plán Německa na drastické snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2020 a dohoda se čtyřmi spolkovými zeměmi, které projevily o vlaky s tímto pohonem zájem. Vlaky používají kombinaci vodíkových článků a baterií. Při využití baterií jsou vodíkové články používány k udržování vnitřních systémů vlaku a baterií. Tyto systémy pomáhají při prudší akceleraci a pomáhají šetřit vodík. Při brzdění se naopak energie rekuperuje zpět do baterií, což přispívá k další úspoře. Tyto významné technologické změny přitom nijak nesnížily výkon ani použitelnost vlaku. Výkon „vodíkového“ vlaku je srovnatelný s jeho dosavadní naftovou variantou, a vlak je dokonce oproti naftovým podstatně tišší.

„Alstom je hrdý na to, že může přinést přelomovou inovaci v oblasti ekologické přepravy, která doplní řadu regionálních vlaků Coradia,“ řekl Henri Poupart-Lafarge, ředitel společnosti Alstom, na veletrhu InnoTrans.

Vlak Alstom Coradia iLint dosahuje maximální rychlosti 140 km/h a na jedno natankování dokáže urazit 600 až 800 km. Do ostrého provozu by se mohl dostat v prosinci 2017 v Dolním Sasku, Severním Porýní-Vestfálsku, Bádensko-Württembersku a v Hesensku. Celkově jsou v Německu 4000 dieselových lokomotiv, které by tímto vlakem mohly být nahrazeny.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Vyhrajte dárky v hodnotě až 7 000 korun ve Vánoční elektrojízdě

V 18 městech na jihu Čech a Moravy můžete vyhrát hodnotné ceny nebo luxusní elektromobil na týden i s řidičem.