RETRO: Automobily na dřevoplyn aneb slepá ulička automobilového průmyslu


Sdílejte:

Jak už jsme si v průběhu předchozích vydání rubriky „Retro“ ukázali, snahy o inovaci v osobní dopravě, která by byla šetrnější k životnímu prostředí, nepřišly až s nedávným strmým nárůstem popularity elektrických aut. Lidské tendence odvracet se od paliv na bázi ropy byly patrné už dlouho předtím, než se měnící klima stalo spouštěčem překotných změn automobilového průmyslu. Nespočet alternativ většinou vycházel z jednoho ze dvou problémů: nedostatek ropy nebo její vysoká cena. Dnes se proto podíváme na to, jak auta 20. století poháněly dřevěné špalky.

Využitelnost dřeva pro získání energie nebo tepla je velmi přímočará a všichni ji dobře známe. Typické spalování dřevěných špalků, jaké si možná představujete, by ale nebylo k pohonu vozidel ideální, a navíc v období, o kterém mluvíme, bylo dávno překonáno parními stroji plněnými uhlím s vysokou výhřevností. Dřevo je proto potřeba upravit, respektive transformovat na dřevoplyn, jehož vlastnosti jsou k cestování na dlouhé vzdálenosti mnohem vhodnější.

dřevoplyn
S pohonem na dřevoplyn už si pohrávali konstruktéři prvních aut. Jeho čas se ale naskytl až za kritického nedostatku ropy (zdroj: Bettmann/Getty Images)

Dřevoplyn jako takový spatřil světlo světa na konci 18. století jako alternativa za známější svítiplyn a předchůdce zemního plynu, který se využívá v dnešní době. Tento plyn vzniká nedokonalým spalováním biomasy za vysoké teploty, která reaguje s kyslíkem za vzniku oxidu uhelnatého a dalších látek. Hlavním nedostatkem dřevoplynu a motorů upravených k jeho spalování je kromě nižšího výkonu ve srovnání s benzínovými ekvivalenty především uvolňování dehtu a popelu, který přispíval k opotřebení motoru, ale také odpad ve formě rakovinotvorných aromatických uhlovodíků.

Historie tomu chtěla, že se ve válkou sužované Evropě naskytl dřevoplyn jako jedna z alternativ nedostatkové ropy, která byla výhradní surovinou válčících vojsk v první polovině 20. století. Z potřeby používat vozidla pro jednoduchou dopravu z místa A do místa B tak někoho napadlo použít zapomenutý koncept motoru na dřevoplyn k pohonu běžných aut se spalovacím motorem. Taková přestavba se samozřejmě neobešla bez úprav, které většinou zahrnovaly narušení celistvé karoserie vozů velkým kovovým válcem.

Tlakové nádrže, které můžeme dnes vídat u nástupců těchto vozů s pohonem na CNG nebo zemní plyn, byly ve třicátých a čtyřicátých letech hudbou budoucnosti. Auta na dřevoplyn si proto musela za pochodu palivo vyrábět pomocí velkého generátoru. Generátor se naplnil dřevem a z procesu nedokonalého spalování vznikalo palivo, které bylo třeba ochladit, případně filtrovat od dehtu a dalších látek. Bez dehtu ale dřevoplyn rapidně ztrácel na výkonnosti, na stranu druhou dehet nedělal dobrotu při zanášení pohyblivých částí motoru. Auta vybavená generátorem na dřevoplyn přitom mohla být využívána „hybridně“, protože lehce upravený dieselový motor mohl bez větších obtíží fungovat s oběma druhy paliv.

Tento typ paliva si získal velkou oblibu především ve Skandinávii, kde bylo všudypřítomné dřevo lákavou alternativou za absence ropy. Těsně před začátkem druhé světové války představovaly nákladní vozy na dřevoplyn ve Švédsku celých 40 % a u autobusů dokonce 50 % všech vozů v dané kategorii.

Československo nebylo pozadu. Ve 30. letech se začal vyrábět nákladní vůz na dřevoplyn Laurin & Klement - Škoda 550. Od roku 1929 do roku 1940 se začal vyrábět další nákladní vůz pod označením Škoda 506 s nosností až 5 tun. Mladoboleslavská automobilka se samozřejmě snažila vyrobit osobní automobily na dřevoplyn, ale všechny pokusy zůstali jen ve fázi testování. Nejznámějším pokusem o osobní automobil na dřevoplyn byla tehdejší Škoda Rapid.

V dnešní době se můžeme s auty na dřevoplyn setkat zcela výjimečně. Výrobci aut od technologie po válečné příhodnosti využití odstoupili a dál se soustředili na zdokonalení konceptu spalovacího motoru, který trvá do dnešní doby. Vozy s generátorem na zádi jsou tak dnes spíše technickou raritou a řadíme je mezi veterány nebo upravené speciály majitelů, kteří v tomto druhu paliva našli zalíbení.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.