RETRO: Když byl elektromobil oblíbenější než auto na benzín


Sdílejte:

Je rok 1800, Evropou se nesou dozvuky Velké francouzské revoluce a lidé se dozvídají o zatím neslýchaném pojmu občanských práv a svobod. Tou dobou v Itálii představuje Alessandro Volta první elektrický článek, a objevuje tím pro svět elektřinu. Různí vědci a inovátoři si od té doby pohrávají s myšlenkou využití elektřiny k pohonu mobilních objektů a v roce 1834 ruský fyzik M. H. Jacobi úspěšně předvádí v Petrohradě na řece Něvě první akumulátorovou loď, poháněnou 320 elektrickými články. Rok na to byl holandským profesorem Sibrandusem Stratinghemem a jeho asistentem Christopherem Beckerem sestaven historicky první elektromobil, a to přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem.

james conte
Na fotografii je první automobil, který překročil 29. dubna 1899 rychlost 100 km/h. Jednalo se elektromobil s hliníkovou konstrukcí od francouzského konstruktéra a závodníka Camille Jenatzyho.(zdroj: Hulton Archive/Getty Images)

Elektromobily různých značek se tou dobou začaly objevovat po celých USA. New York měl dokonce flotilu více než 60 elektrických taxi. V roce 1900 byla auta na elektrický pohon v rozkvětu, což v té době představovalo zhruba třetinu všech vozidel na pozemních komunikacích. Do roku 1915 bylo v USA vyrobeno okolo 35 000 elektromobilů a byly používány více než automobily se spalovacím motorem.

Elektrické vozy neměly žádné problémy spojené s párou nebo benzínem. Byly tiché, snadno ovladatelné a nevydávaly páchnoucí znečišťující látky. Rychle se staly populárními mezi obyvateli měst – zejména u žen, neboť byly ideální pro krátké výlety. Od roku 1900 získávalo stále více lidí přístup k elektrické energii, což usnadnilo jejich nabíjení.

Mnoho inovátorů v té době vzalo na vědomí vysokou poptávku po elektrických vozidlech a snažili se je vylepšit. Thomas Edison, jeden ze světově nejproduktivnějších vynálezců, se snažil zkonstruovat dokonalejší elektrickou baterii, a dokonce i Henry Ford, který byl jeho přítelem, mu pomáhal s vývojem a vylepšováním elektromobilů.

Pád elektrických aut

Sláva elektromobilů nevydržela ani ne do konce první poloviny 20. století. Model „T“, představený v roce 1908, byl počátkem doby benzinových aut, která byla cenově dostupná pro širokou veřejnost. V roce 1912 stál benzínový vůz pouze 650 dolarů, zatímco elektromobil se prodával za 1750 dolarů. Ve stejném roce představil vynálezce Charles Kettering elektrický startér, který nahradil ruční kliku, s jejíž pomocí se do té doby spalovací motor náročně nahazoval, a způsobil tak zvýšení prodeje benzínových vozidel.

K úpadku elektrických vozidel přispěly ale i další události. Do roku 1920 vybudovaly Spojené státy systém silnic spojujících města. S objevem texaské ropy a plynu se stala auta se spalovacími motory levnými a snadno dostupnými pro lidi z menších měst a venkova. Čerpací stanice najednou vznikaly po celé zemi. Jen velmi málo Američanů žijících mimo města mělo v té době elektřinu, a tak se spalovací motory staly pro většinu lidí, na rozdíl od životního prostředí, tou praktičtější cestou. Na konci roku 1935 elektromobily už téměř úplně vymizely a až do 60. let, kdy nastala ropná krize, o nich skoro nikdo neuslyší.

TIP: Podrobnější vysvětlení, zda se elektromobil v současnosti vyplatí či nikoliv, najdete na www.eon.cz/radce

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Startuje 9. ročník soutěže E.ON Energy Globe

Oceňujeme ty nejlepší ekologické, energeticky úsporné a inovativní projekty a nápady.