RETRO: Když šinkansen přijel z budoucnosti


Sdílejte:

Již dříve jsme se společně podívali do historie železniční dopravy a jejího překotného vývoje, který tento způsob dopravy v průběhu dvacátého století změnil k nepoznání. Po nedotaženém francouzském konceptu Aerotrainu se podíváme do země vycházejícího slunce, kde tamní inženýři uvedli vlaky do vysokorychlostní éry. Už přes padesát let tam bez jediné nehody a s klinickou dochvilností sviští japonské šinkanseny.

Plány na vylepšení japonské železniční sítě visely ve větru už od druhé světové války, kdy měly být úzkorozchodné tratě zmodernizovány, kvůli prohře Japonska a hospodářským obtížím ale vláda plány odložila na neurčito. Následná rehabilitace země ale záhy plně vytížila běžné železniční tratě, a tak byla myšlenka šinkansenů obnovena a v roce 1959 byla japonskou vládou zahájena výstavba prvního úseku moderní trati mezi Tokiem a Ósakou.

E.ON RÁDCE: KOLIK PENĚZ A ENERGIE UŠETŘÍ PASIVNÍ DOMY?

V říjnu roku 1964 byla první linka uvedena do provozu. Dobu cesty mezi dvěma největšími japonskými městy zkrátila oproti běžným vlakům o více než polovinu. Tento nový způsob dopravy zásadně změnil životy Japonců, cestujících na této trase především pracovně, což zajistilo neustálou poptávku po místech v šinkasenu a během následujících tří let spojem cestovalo přes 100 milionů cestujících.

sinkanzen
Oslavy revoluce železniční dopravy ze dne zahájení provozu 1. října 1964. (zdroj: Sankei Archive/Getty Images)

Projekt šinkansenů ale pro svou dokonalou funkčnost nepotřeboval pouze širší tratě. Pro jeho dokončení muselo být provedeno mnoho úprav infrastruktury, aby vlaky mohly bez zádrhelů uhánět na dlouhé vzdálenosti. Z toho důvodu jsou koleje šinkansenů úplně oddělené od těch pro běžnou vlakovou dopravu a tratě se spoléhají především na mosty, tunely a mimoúrovňové křižovatky, aby byly koleje co možná nejrovnější a zbránilo se střetu s jinými vlaky.

 

Na začátku byla nula

Klíčovou součástí moderní rychlodráhy ale pochopitelně byly i vlaky samotné. Za tímto účelem byl vyvinut první šinkansen série 0, který dosahoval rychlosti 210 km/h (později 220 km/h) a ve své době byl nejrychlejším vlakem na světě. Tyto zpravidla dvanáctidílné soupravy byly schopné přepravit na 1300 cestujících způsobem šetrným k přírodě vzhledem k tomu, že emise jedné elektrické soupravy představovaly pouze zlomek vyprodukovaný jedním spalovacím motorem automobilu.

 

Série 0 byla první vlaštovkou co se týče aerodynamického uzpůsobení vlakové soupravy. Špičatá příď se s pozdějšími modely prodlužovala a kosila, až do současnosti, kdy se spíše podobá kachnímu zobáku. Šinkanseny byly plné zajímavých technologických řešení, mezi které patří například umístění motorů soupravy. Oproti evropskému systému, ve kterém vlak vede lokomotiva, která za sebou táhne vagóny s cestujícími, mají šinkanseny motory uložené v každém z vagónů tak, že jsou poháněny všechny nápravy soupravy. Toto řešení usnadňuje vlaku stoupání do kopců, kterých v hornaté krajině Japonska není zrovna málo.

 

E.ON RÁDCE: KOLIK PENĚZ A ENERGIE UŠETŘÍ PASIVNÍ DOMY?

Poslední exempláře série 0 byly na japonských železnicích k vidění až do roku 2008. Tu ale nahradilo mnoho následujících modelů, které stavěly na základech série 0 a dále je vylepšovaly. Vlaky snižovaly přebytečnou zátěž, z ocelové konstrukce se přešlo na hliníkovou, rychlost se stále zvyšovala na současných více než 300 km/h.

 

Dále už to šlo jen rychleji

Další nárůst rychlosti ale vyžadoval použití dalších bezpečnostních prvků, aby šinkanseny mohly v takových rychlostech bezproblémově fungovat. Klíčovou změnou bylo zavedení elektronického monitoringu souprav, díky kterému má řídící středisko dokonalý přehled o všech vlacích na trati, a ty tak dokáží během špičky jezdit v pouze tříminutových intervalech. Přísné bezpečnostní standardy ale nesou své ovoce vzhledem k tomu, že za více než padesátiletou historií těchto rychlovlaků cestují stále bez nehod a k jedinému vykolejení došlo v roce 2008 následkem zemětřesení, nikdo z cestujících ale nebyl zraněn.

I díky časem prověřené bezpečnosti se šinkanseny dostávají za hranice japonských ostrovů. Dlouhodobý provoz vydobyl těmto rychlovlakům silné renomé, které láká i další země k zájmu o systémy kolejnic a vlaků. Proto můžeme najít upravené verze šinkansenů například na Taiwanu, v Číně nebo na Britských ostrovech. Šinkanseny by také mohly v budoucnu přepravovat cestující v Brazílii, Singapuru, Thajsku nebo ve Spojených státech.

V budoucnu by ale mohly šinkanseny ještě přidat do kroku. Typu L0 se podařilo v roce 2015 dosáhnout rychlosti 603 km/h, což je rekordní rychlost, kterou tato testovací souprava svezla posádku díky novému typu pohonu. Tento koncept vlaku totiž dosahuje tak enormních rychlostí díky tomu, že se vznáší nad tratí na magnetickém polštáři. Vzhledem k vysokým nárokům na výstavbu podobných tratí se ale zatím s dalším zrychlením na trati mezi Ósakou a Tokiem v dohledné době nepočítá.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.