RETRO: První vertikální parkoviště vznikla už na začátku 20. století


Sdílejte:

Prostor ve městech je jednou z velmi cenných komodit dnešní doby. Pozemky pro výstavbu mohou ve světových velkoměstech tvořit velkou část stavebních nákladů. Tyto starosti ale netíží pouze současné investory, už v minulosti byla úspora prostoru velmi důležitou součástí městské výstavby. Už od počátku automobilové dopravy bylo plýtvání prostorem na rozlehlá parkoviště a plošně neúsporné skladování odstavených aut překážkou, která nevyhnutelně musela vyústit ve vynález lepšího řešení: vertikálního parkování.

Vertikální parkování, kdy se auta parkovala jedno nad druhé a půdorysem tak zabírala jedno parkovací místo, bylo inovativním nápadem, který měl pomoci hustě využívaným oblastem od přívalu aut. Vůbec první bylo vybudováno v roce 1905 v Paříži v Rue du Ponthieu a v té době bylo přelomové svou vícepatrovou konstrukcí z betonu a výtahem, který vedl až nahoru. Vzápětí následovala parkoviště v Los Angeles, Chicagu nebo New Yorku.

 

Netrvalo dlouho, než přišli doboví vynálezci s novou technologií, která byla aplikovatelná na vertikální parkoviště. Oběžný výtah neboli páternoster možná znáte pouze jako zařízení pro převoz lidí, ale překvapivě se osvědčil právě ve vertikálních parkovištích první poloviny 20. století. Auta obíhala na pásu, který mohl připomínat oválné ruské kolo, ten se paralelně pohyboval v opačných směrech, a snadno tak mohl rotovat k volnému místu nebo vašemu zaparkovanému vozidlu.

Dalším krokem v evoluci vertikálního parkování byl příchod automatizace. V roce 1951 bylo ve Washingtonu, D.C. postaveno parkoviště, které nepotřebovalo pomoc řidiče, aby mohlo auto zaparkovat. Položilo tak základy plné automatizaci, která je od té doby pro podobná velkokapacitní parkoviště běžná. Bohužel na konci šedesátých let zájem o výstavbu dalších parkovišť opadl a celý koncept na dlouhá léta skončil v zapomnění, než se k němu v devadesátých letech konstruktéři vrátili. V současnosti se parkoviště přesunula z nadzemních prostor do velkých podzemních komplexů, které jsou schopny pojmout stovky aut, jsou plně automatické, a zbavují tak ulice dnešních velkoměst od nadbytku vozů, které by na ulicích po celou pracovní dobu překážely.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Vyhrajte dárky v hodnotě až 7 000 korun ve Vánoční elektrojízdě

V 18 městech na jihu Čech a Moravy můžete vyhrát hodnotné ceny nebo luxusní elektromobil na týden i s řidičem.