RETRO: Renesance elektromobilů z 60. a 70. let

V dnešní době přechodu z fosilních paliv na obnovitelné zdroje energie by se mohlo zdát, že elektrická auta jsou přelomovou novinkou. Osobní dopravu bez emisí si ještě nedokážeme zcela představit, ale už v samotných začátcích automobilového průmyslu se fosilní paliva musela prát o své plošné využití, kterého nakonec dosáhla. Dávno předtím, než se do aut začaly lít benzin s naftou, se totiž první kilometry překonané motorovými kočáry překonávaly pomocí baterií.

Elektrická auta byla do začátku 20. století mnohem populárnější než ta benzinová a naftová. V samém počátku připadlo jedno auto se spalovacím motorem na devět elektrických. Zájem o ně ale nebyl motivovaný touhou ochránit životní prostředí před zplodinami spalovacích motorů, ale technickými přednostmi, které obyčejná auta nemohla nabídnout. Ty zahrnovaly vyšší rychlost i výkon, méně hluku a vibrací od motoru, snazší obsluhu a startování, stejně jako ideální využití v městském prostředí, odkud se tak časem vytratily koňské povozy. Kolem roku 1900 byl trh s dopravními prostředky rovnoměrně rozdělen mezi pohon parními, elektrickými a spalovacími motory.  Více o dominanci elektromobilů na začátku 20. století jsme psali zde.

auto
I věhlasný vynálezce Thomas A. Edison se nadchl pro elektrická auta. Na fotce vedle vozu, který pomáhal zkonstruovat. Foto: Bettmann / Getty Images

Primárním využitím elektrických vozidel byla taxislužba, která už na přelomu století vytlačovala původní drožky. Postupem času se z elektromobilů staly dopravní prostředky pro zámožnější zákazníky, kteří nepotřebovali cestovat za městské hranice. To byla také jedna z příčin, které cestování na baterie odkázala do období temna, jež nastalo po dekádě na dopravním výsluní. Zdokonalení spalovacího motoru a inovačně vyčerpaná technologie elektrických aut hrála ve prospěch emisní dopravy, která po první světové válce naplno vypukla s příchodem dostupného lidového Modelu T od Henryho Forda.

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROMOBIL?

Teprve panika spojená s ropnou krizí 70. let znovu zažehla zájem o vozy poháněné elektřinou. Praktické dopady ale začala mít až v devadesátých letech, kdy s koncepty svých elektroaut přišli i velcí automobiloví výrobci a trh byl novinkám otevřenější. Od té doby až do nedávných dní tak elektromobily přežívaly v reinkarnované formě, ale stranou od mainstreamové produkce, často ve formě hybridních pohonů, které kombinují výkony spalovacích a elektrických motorů.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.