Rozhovor s Pavlem Kacerovským, ředitelem Czech New Energies Rallye

Ačkoli je motosport neodmyslitelně spjat s vůní benzínu, nejsou to jen vozy se spalovacími motory, které v dnešní době měří síly v nejrůznějších disciplínách automobilového sportu. Elektromobily pomalu a jistě ukazují, že se za určitých podmínek dokáží benzínovým speciálům vyrovnat, nebo je dokonce i pravidelně porážet. Jednou z kategorií automobilového sportu, která je pro elektromobily jako stvořená, je rallye pravidelnosti. Dříve byla tato kategorie, ve které spolu soutěžící nebojují o to, kdo pojede nejrychleji, ale čí jízda bude nejvíc konzistentní, známá hlavně pro účast automobilových veteránů. I dnes se historické stroje těchto podniků pravidelně účastní. Vedle nich ovšem před několika lety vznikla kategorie vyhrazená speciálně pro elektromobily. Ta zejména v posledních letech získává na oblíbenosti nejen ze strany účastníků, ale i pořadatelů, a tak se s ekologickou rallye přesnosti můžeme setkávat stále častěji. Jedním z nejznámějších podniků tohoto typu je Czech New Energies Rallye pořádaná v Českém Krumlově. Tohoto podniku se v letošním roce poprvé zúčastní i posádka naší redakce ecoFuture.cz. V rámci příprav na závod jsme se rozhodli vyzpovídat jeho ředitele, Pavla Kacerovského, a zjistit více o největším českém závodě elektromobilů.

1

Mohl byste nám stručně představit Czech New Energies Rallye?
Soutěž vznikla v roce 2012 pod názvem New Energies Rallye Český Krumlov. My, jako ČK motorsport, jsme spolupořadateli Rallye Český Krumlov. To je tradiční motoristický podnik pořádaný na jihu Čech. Před lety jsme s kolegy začali přemýšlet, jak soutěž posunout dál a co udělat nového, abychom šli s moderními trendy nejen v motoristickém sportu, a rozhodli jsme se pro uspořádání tohoto projektu. Začátky byly založené spíše na kamarádských vztazích, soutěž se nesla v komorním duchu. Účastnilo se jen několik vozidel. Soutěž probíhala trochu jiným způsobem, než se jezdí v současné době. Byla to takzvaná setinová rallye, což je snazší formát soutěže, kdy se měří krátké testy přesnosti na úsecích například 50 nebo 100 metrů, kde se nachází několik fotobuněk, které měřily průměrnou rychlost, a posádky musely dodržet určitý časový limit, který jim byl stanoven. Postupem let se soutěž začala zvětšovat, až jsme se na konci roku 2015 rozhodli povýšit podnik na vyšší úroveň a rozhodli jsme se ucházet se o zařazení do seriálu mistrovství světa pod hlavičkou FIA, Mezinárodní automobilové federace. Následně probíhalo seznamování se s podmínkami, co vše to obnáší, co musí soutěž obsahovat. Nakonec jsme dospěli k tomu, že v podstatě téměř vše splňujeme. Jediná změna je v systému měření. Zatímco setinová rallye se jezdí na kratších úsecích, to správné mistrovství světa se jede jako rallye pravidelnosti. To je v podstatě klasická automobilová soutěž s měřenými testy, ale měří klidně i 30 km. Jede se převážně v otevřeném provozu. Rychlostní průměry jsou nastaveny tak, aby posádky nemusely překračovat nejvyšší povolenou rychlost ani v obcích, tedy do 50 km/h. Celý princip závodu spočívá v tom, že na určitém úseku s danou kilometráží my nastavíme průměrnou rychlost, kterou posádky musí během celého testu dodržovat, a na tajných měřících bodech sledujeme, jak se posádkám daří tu průměrnou rychlost dodržovat. K tomu jsme v minulosti používali fotobuňky, letos nově budeme využívat systém GPS. Zjednodušeně řečeno, zatímco klasická rallye je především o tom, jak kdo umí jet rychle a kdo bude první v cíli, rallye pravidelnosti je o tom, jak kdo umí jet konstantně, pravidelně, za jakýchkoli okolností, ať už je to běžný provoz, zatáčky nebo náročná navigace, která je alfou a omegou úspěchu.

Už jste naznačil, že pro letošní rok chystáte změny v měření závodu. Mohou se účastníci a diváci těšit i na další inovace v porovnání s předešlými roky?
O zásadní novince v měření jsme už mluvili. Nám se závod zjednoduší organizačně a zároveň bude jízda pro posádky ještě obtížnější. V minulosti mohli měřicí body poznat podle zaparkovaného auta u trati, kde byl časoměřič s fotobuňkou. Letos nikdo nebude vědět, kde měřicí bod je a nikdo nebude mít ani šanci to poznat. Další novinkou je spolupráce s energetickou společností E.ON, kdy jsme se dohodli na vzájemném propojení našich možností. Závod začíná tradičně hvězdicovou jízdou, to je nehodnocená část soutěže, kdy se posádky sjedou do určitých míst, v našem případě je to Humpolec, Písek a rakouský Rainbach im Mühlkreis. To s E.ONem souvisí tak, že v Humpolci je největší nabíjecí stanice pro elektromobily v České republice včetně rychlých nabíjecích stanic Tesla Supercharger. Na druhou stranu dojezdová vzdálenost z Humpolce do Českého Krumlova je větší a ne každé elektrické vozidlo tuto distanci zvládne ujet. Start z Písku už je Krumlovu podstatně blíže. Hvězdicová jízda startuje rovněž od nabíjecí stanice pro elektromobily, kterou zde provozuje společnost E.ON. To jsou dvě nejzásadnější novinky pro letošní rok.

Kolik posádek se závodu účastní?
Jak jsem už zmiňoval, v úplných počátcích soutěže to byly jednotky vozidel, postupně to začalo stoupat, stále jsme se ale pohybovali v rozmezí 15 až 30 vozů. V prvním ročníku, kdy se soutěž jela jako součást mistrovství světa, v roce 2016, jsme měli na startu 51 vozidel. Vloni startovalo 34 posádek a letos očekáváme opět vyšší účast, na startu by se mohlo sejít až 50 aut.

1

Jak je rozdělena klasifikace závodu pro jednotlivé kategorie vozů?
Mistrovství světa pod hlavičkou FIA je od loňského roku vypsáno pouze pro čisté elektromobily. To znamená, že velký počet posádek s vozy na CNG, LPG ale i vozy s hybridním pohonem by byl vyřazen z bodování a posádky by nemohly být nijak oficiálně hodnoceny. My jsme proto ve spolupráci s Autoklubem ČR v letošním roce poprvé dokázali prosadit vypsání České Trophy v rallye pravidelnosti v kategorii ECO Rally. To znamená, že nejen náš podnik, ale i další akce, kde se pojede rallye pravidelnosti, budou účastny tohoto seriálu. Rozdíly v pravidlech jsou mezi oběma seriály nepatrné. Například účastníci České Trophy nemusí odevzdávat auto do uzavřeného parkoviště před startem a po každé z etap. Posádky v České Trophy také nemusí striktně tvořit pouze dva členové. Nejdůležitější ale je, že České Trophy se mohou na rozdíl od mistrovství světa FIA účastnit i vozy na LPG, CNG a další alternativní pohony.

V minulosti se startu závodu v Českém Krumlově účastnil i prezident mezinárodní automobilové federace – Jean Todt. Můžeme se těšit i v letošním roce na účast podobně zvučného jména na startu závodu?
Dostat Jeana Todta na start Czech New Energies Rallye byl husarský kousek, který se nám povedl díky Ústřednímu automotoklubu České republiky, a to je věc, která se nepodaří každý rok. Jean Todt nám výrazně pomohl s prezentací soutěže. Spousta lidí zaznamenala jeho účast a ocenila, že se u nás objevil. V loňském roce na startu závodu nechyběl například ministr životního prostředí, Richard Brabec. S ním jednáme o účasti i letos.

Jak bude závod probíhat z pohledu závodníků?
Úplně první bod pro posádku je do závodu se přihlásit. Na to je čas do 30. dubna. Každý, kdo má chuť, řidičský průkaz a elektromobil nebo jiné auto na alternativní pohon, se může přihlásit i nyní. Co se týče soutěžního programu, ve čtvrtek 17. května proběhne prezentace na třech místech, odkud startuje hvězdicová jízda do Českého Krumlova, tedy v Humpolci, Písku a rakouském Rainbachu im Mühlkreis. Po přejezdu do Českého Krumlova proběhne v areálu Pivovarské zahrady v centru města technická a administrativní přejímka vozidel a posádek. Po ukončení všech administrativních povinností proběhne v Hotelu Růže rozprava s jezdci, kde budou seznámeni s pravidly závodu a dalšími důležitými podrobnostmi a následovat bude slavnostní galavečer k zahájení akce. V pátek v 7:30 závodníci odstartují do úvodní sekce první etapy, jejímž cílem je areál výstaviště v Českých Budějovicích. Zde proběhne čtyřhodinová nabíjecí přestávka dle pravidel FIA pro Eco Rallye. Během této přestávky si mohou účastníci prohlédnout zázemí týmů, které se účastní Rallye Český Krumlov a od 11:00 mohou sledovat i start takzvaného shakedownu, neboli testovací rychlostní zkoušky. Po uplynutí vyměřené přestávky účastníci Czech New Energies Rallye vyrazí opět do Českého Krumlova, kde na ně bude v Jelení zahradě čekat konec první etapy. V sobotu závodníci opět v 7:30 vyrazí vstříc druhé etapě soutěže, tentokrát do Lipna nad Vltavou k místnímu skiareálu. Tam opět absolvují povinnou čtyřhodinovou přestávku. Stejně jako v první etapě se i v té druhé závodníci po přestávce vydají do krumlovské Jelení zahrady, kde proběhne slavnostní vyhlášení výsledků. Celkem bude na trase připraveno dvanáct zkoušek pravidelnosti.

1

S jakými reakcemi diváků se v případě rallye pravidelnosti elektromobilů a aut s alternativními pohony setkáváte?
Motosport je od svého vzniku založený na emocích a z velké části i na zvukovém projevu vozů. To je důvod, proč se elektromobily v této kategorii setkávají spíše s negativním postojem veřejnosti. Rallye pravidelnosti je ale v porovnání s klasickými automobilovými soutěžemi naprosto odlišnou disciplínou. V poslední době navíc roste obliba těchto závodů elektromobilů nebo veteránů jak mezi účastníky, tak i organizátory a můžeme se setkávat s mnohem větším počtem těchto podniků než dříve. Díky tomu se elektromobilita pomalu rozšiřuje a začíná si budovat dobré jméno i v této komunitě.

Na závěr bych se rád zeptal na Váš osobní názor na elektromobily v automobilovém sportu a na elektromobilitu obecně.
Myslím si, že existují závodní disciplíny, kam se elektromobily hodí. Nejsem přesvědčený o tom, že je tou disciplínou klasická rallye. Závody jsou dlouhé, náročné a nejezdí se na jednom místě. Nedokážu si představit, jak by se ta vozidla dobíjela. Formule E je disciplína, která je tomuto otevřená. Můj názor ale je, že současný systém závodu není dobře zvolený. Nepovažuji za dostatečnou výzvu to, že v polovině závodu jezdec zajede do boxu, vezme si jinou formuli a pokračuje dál. Závodění by mělo být založeno i na vytrvalosti. Nejen na rychlosti, ale i na tom, kdo dokáže v tomto případě uspořit dostatek energie pro ujetí celého závodu, který by měl být koncipován tak, aby ho skutečně dokázali dokončit všichni. Já sám, jako bývalý závodník a fanoušek motosportu, si myslím, že by elektromobilita neměla pronikat do motoristického sportu tak, aby zahubila jeho původní myšlenku. Beru to jako další disciplínu, ale podle mého názoru by elektromobily neměly nahrazovat tradiční závodní vozy. Například rallyecross je podle mě vhodná disciplína pro elektromobily, ale z mého pohledu by mělo jít jen o další kategorii a ne jim přizpůsobit celý sport.

Co se týká klasické elektromobility mimo sport, tento druh přepravy pro veřejnost se mi líbí. Sám si dokážu představit, že bych eletromobilem jezdil. Na druhou stranu nejsem úplně přesvědčen, zda je nejen naše republika, ale celá společnost na takovou změnu v současné době připravena. Beru to jako určitou alternativu pro příměstský a městský provoz. To mi přijde naprosto v pořádku a při cenové dostupnosti si dokážu představit, že elektromobily budou ve městech a jejich okolí převažovat. Co mě také trápí, je opravdová ekologická stránka věci. Tím mám na mysli emise spojené s výrobou, recyklací a likvidací použitých baterií. Zatím nedokážu odpovědět, jaké by bylo nejvhodnější řešení tohoto problému.

Témata:

Doporučujeme

Další
Jak jsme závodili v Krumlově aneb reportáž posádky ecoFuture.cz z Czech New Energies Rallye