Rozhovor s Petrem Medveděm, zástupcem největší české ekologické taxislužby

Ecotaxi Olomouc je jedním z mála podnikatelských projektů v České republice, který ekologické fungování vidí jako svou jasnou prioritu. Její zakladatelé měli již dost centra města přeplněného vozy spalující benzin a naftu. Rozhodli se proto svým zákazníkům nabídnout ekologickou alternativu osobní dopravy po městě. Na naše otázky odpovídal Petr Medveď, zástupce této společnosti, která se chlubí tím, že co do počtu najetých kilometrů je nejaktivnější ekologickou taxislužbou v České republice.Petr Medveď, zástupce společnosti Ecotaxi Olomouc
Petr Medveď, zástupce společnosti Ecotaxi Olomouc

Jak jste se k elektromobilům dostali?
Nejprve jsme pořídili auta na stlačený zemní plyn (CNG) a následně, jakmile to bylo technologicky a cenově možné, jsme pořídili dva elektromobily (Kia Soul). Po vyzkoušení jsme pořídili další čtyři vozidla (Hynudai Ioniq EV) a vlastní rychlonabíjecí stanici.

Jak na změnu reagovali řidiči? Museli projít nějakým speciálním školením?
Řidiči samozřejmě byli proškoleni, hlavně v oblasti nabíjení vozů. To je stejné, jako když jsme pořizovali vozy na CNG, také jsme museli řidiče proškolit o správném postupu při tankování. S řidiči máme teď jeden problém. Každý z nich, kdo si vyzkoušel elektromobil, už se nechce vracet ke spalovacímu autu (smích).

Jak na jízdu v elektromobilu reagují zákazníci?
Jsou překvapení! Každý nejprve komentuje ticho v interiéru. Pro mnoho z nich je to navíc první reálná zkušenost s elektromobilem. Odchází od nás pak překvapení, že se elektromobil dokáže vyrovnat autům se spalovacím motorem a často je i předčí. Několik zákazníků nám dokonce řeklo, že po zkušenostech s našimi taxíky se rozhodli, že jejich příští auto bude elektromobil.

1
Jeden z vozů ecoTAXI Olomouc

Je pro některé zákazníky čistá mobilita tak důležitá, že kvůli ní využívají vaši, a ne jinou společnost?
Dělali jsme malý průzkum u našich zákazníků a zjistili jsme, že zhruba 20 % z nich se k nám vrací jenom proto, že jezdíme elektromobily. Někteří z nich jsou v dopravní špičce schopni na vozidlo čekat i půl hodiny.

Je použití elektromobilů pro taxislužbu nějak limitující?
Vůbec ne. S reálným dojezdem 250 km po městě a dobrou sítí nabíjecích stanic se dá podobná služba provozovat naprosto bez problému. Auto najezdí stejný počet km jako vůz se spalovacím motorem. Každý řidič musí plnit povinné přestávky na oběd a podobně. Během nich se auto bez problému dobije a je opět připraveno na cestu.

A co finanční stránka věci?
Pořízení a provozování elektromobilu je samozřejmě o mnoho nákladnější v porovnání s konvenčními vozidly. Po odečtení nákladů společnost nedosahuje takové výše zisku. To je pro většinu společností odrazující.

Témata:

Doporučujeme

Další
6 „zaručených“ rad ke snížení spotřeby, které opravdu nefungují