Rozhovor s ředitelkou Bezobalu: Díky stáčené drogerii jsme ušetřili minimálně 110 kg plastu

Organizace Bezobalu se u nás dlouhodobě zabývá propagací života s co nejmenším množstvím odpadu. Jako vůbec první v Čechách přišla s konceptem bezobalového obchodu a v září 2017 otevřela už druhou, ještě o něco větší pobočku v pražských Dejvicích. Nabízí mnohem širší sortiment, než se kterým se lidé mohli setkat v obchodě v Bělehradské ulici, především se rozrostla sekce s potravinami a drogerií. Sešli jsme se s ředitelkou organizace Veronikou Nováčkovou a popovídali jsme si především o tom, jak přenést zero waste filozofii do každodenního života. (Zero waste, neboli Život bez odpadu, je životní styl, který podporuje opětovné využívání všech materiálů a zdrojů bez nutnosti tvorby odpadu. Pozn. Red.)

Veronika Nováčková
Veronika Nováčková, ředitelka organizace Bezobalu.

Začala bych citátem propagátorky zero waste životního stylu Bey Johnson, že život bez odpadu je vlastně velmi jednoduchý, mnohem jednodušší než život s odpadem, protože množství odpadu a starosti z nich plynoucí velmi komplikují život. Rozvedla byste jej nějak?
Než k té jednoduchosti dojdete, je to těžké, protože si musíte říct, že do toho jdete. Všude slyšíte povídání o tom, že by se tak žít mělo, jak by to stát měl podpořit legislativou, všeobecné povědomí existuje, ale nic se nezmění, dokud člověk sám nepřevezme odpovědnost. Přesvědčení „mělo by se“ ještě nic nezmůže. Říct si, že to zkusím sám na sobě, potažmo na vlastní rodině a zkusím, jaké kroky můžu udělat ke změně a jejímu dosažení. Zero waste stav je dlouhá cesta a velký cíl, ale mnohem důležitější je dát si cíle reálné. Ceníme si knížky, kterou Bea Johnson napsala. Recyklace je v případě jejích 5 kroků (odmítni, omez, znovu použij, recykluj, zkompostuj, pozn. red.) až na čtvrtém místě. Mnohem důležitější je v první řadě nemít co recyklovat. Pokud se chci věcí zbavovat, nejdříve si je musím přestat nosit domů. Jde třeba o reklamní letáky nebo předměty, které se doma hromadí a ve finále skončí v koši.

Tím se dostáváme k oné jednoduchosti. Je každý předmět v podstatě starost?
Spíše je nutné rozlišovat, co si domů pustím. Líbí se mi třeba metoda Marie Kondo (japonská expertka na úklid domácnosti, pozn. red.), která předměty posuzuje na základě toho, jakou přináší jejímu majiteli radost. Na druhou stranu vám spousta věcí dělá radost jen a na první pohled. Později nám k ničemu nejsou. Můžu to ovlivnit třeba tím, že si je nebudu pořád brát. Výrobci dostanou zpětnou vazbu, že o ně není zájem. Odmítání není jednoduché, musíte se ho naučit, ale osvobodí vás tím, že se následně nemusíte probírat hromadami věcí a třídit je.

vratné obaly bezobalu
Nabídka obchodu  Bezobalu

Jak dlouho podle vás trvá přechod na bezodpadový život?
Záleží na tom, zda člověk žije sám nebo ne, ve svém nebo v pronajatém bytě. Určitě je to dlouhodobá práce, běh na dlouhou trať a řetěz drobných změn. Reální zero-wasteři tomu zasvětili celý život, živí se šířením osvěty, a dokonce i oni naráží na určité hranice. Nelze nechodit vůbec nakupovat. Můžete se odstěhovat na vesnici a vše si pěstovat, ale v tom případě už asi nebudete stíhat mít jinou práci než péči o hospodářství.

Lze to nějak vyčíslit?
Nedávno jsme počítali, kolik plastových lahví jsme ušetřili tím, že prodáváme stáčenou drogerii. Od září do konce ledna jsme zvládli stočit 1826 litrů do vlastních obalů, čímž jsme ušetřili minimálně 110 kg plastu. Minimalismus znamená soustředit se více na kvalitu než na kvantitu. Kvalitní potraviny jsou sice dražší než konvenční, ale zato jsou výživnější a zdravější. Soustředíte se na to, že nekupujete milion nesmyslů okolo, čímž už se útrata snižuje. Kvalitním stravováním může tělo dostat v menším objemu stejnou energetickou hodnotu. Minimalismus znamená přemýšlet o všem, co přijímáte do svého života; zda to reálně potřebujete. A to souvisí i s nakupováním: nejprve se podívat, co máte doma, sepsat si seznam, a až pak jít nakoupit. V nějakých ohledech to práci přidělává, v dalších ji zjednodušuje. Je to tedy redistribuce energie správným směrem.

Trvanlivé potraviny v ochodě Bezobalu
Trvanlivé potraviny v ochodě Bezobalu

Co je v obchodě na Hradčanské nového oproti sortimentu na Bělehradské?
Zelenina, ovoce, pečivo, mléčné produkty ve vratných obalech, chlazený pult a celá drogistická místnost. Nic z toho se na Bělehradskou bohužel nevejde, tam už jsme limitováni prostorem.

Co přesně můžeme najít v drogistické sekci?
Najdete zde stáčené gely na praní, ale i sypké ingredience na výrobu pracích prášků, mýdla stáčená i tuhá, šampony, prášky na metodu no poo, bambusové kartáčky na zuby, látkové odličovací tampony, dřevěné kartáče různých druhů, lufy na mytí nádobí. Výběr je už opravdu velký a sortiment neustále rozšiřujeme.

Běžně si lidé kupují zbytečně moc různých krému v plastových dózách, aniž by věděli, že existuje pár základních ingrediencí, které je spolehlivě nahradí a ze kterých lze skoro vše namíchat. Pořádáme i workshopy na téma zero waste v praxi, kde si lidé mohou domácí kosmetiku i drogerii vyrobit.

Co musí splňovat vaši dodavatelé?
Zboží k nám nemohou dovážet v malých jednorázových obalech, ale ve velkých, které se dají znovu a znovu používat. V praxi to znamená, že dovážejí v barelech, sudech, dřevěných přepravkách, velkých pytlech, případně ve skleněných vratných lahvích, které si po vyprázdnění znovu odvážejí a plní. Pokud už se papírové pytle nedají znovu použít, předáváme je do skvělého projektu, kde se upcyklují a využívají na výrobu originálních batohů a tašek.

Nabídka čisticích prostředků v obchodě Bezobalu
Nabídka čisticích prostředků v obchodě Bezobalu

Je vtipné, že sedíme v kavárně, bavíme se o zero waste, a každá z nás dostala k pití dvě plastová brčka…
Ano, to je, běžně je člověku vlastně nabízeno velké množství jednorázových plastových předmětů, které se stávají odpadem, jakmile je jednou použije. My například prodáváme nerezová brčka, která se mohou stát základem vaší zero waste sady, když jdete do města. Stejně tak můžete nosit keep cup, či několik plátěných sáčků a plátěnou tašku na nákup.

Má si zákazník nosit vlastní brčka nebo mají kavárny nabízet jejich variantu na neomezené množství použití? Nerozkradly by se?
Ideální by asi bylo, kdyby si každý nosil své. Pokud by je vlastnila kavárna, předpokládám, že by mohla narazit na problém, kdy potřebuje rychle odbavit velký provoz. Menší kavárna by to ale třeba zvládla. Čím více lidí bude plastová brčka odmítat, tím větší podnět to bude pro provozovatele. Jinak by se třeba ani nedozvěděl, že lidé o plastová brčka nestojí a že tu jsou alternativy

Nabídka olejů v obchodě Bezobalu

S čím k vám lidé chodí nakupovat?
Někdo chodí s pytlíčky, skleněnými lahvemi, někdo recykluje staré plastové obaly. Nechci být pozér – proto nebudu říkat, že já sama k bezobalovým nákupům nepoužívám třeba papírové pytlíčky, nebo plastovou dózu, kterou už doma mám. Z mého pohledu to je právě reuse, znovupoužití toho, co už vlastním. U plastu řeším, zda neovlivní kvalitu potravin, drogerii ale do plastu natočím. Jde přece i o to, zda to unesou má záda, protože ve finále si ten nákup musíme odnést domů a sklo se dost pronese. Doma pak přesypávám do skleněných dóz. Důležité také je, aby se vám předměty, které si jako základ vaší zero waste sady pořídíte, líbily a dělaly vám radost, to povede k jejich každodennímu používání. Bezobalový obchod je jen jedna z možností, jak vzniku odpadů předcházet, tím spíš, že jich stále není tolik. Můžete nakupovat zeleninu na farmářských trzích do vlastních pytlíků. Bydlím na vesnici a musím řešit nákupy pro rodinu, u nás v obchodě stále ještě neseženu vše. Děti třeba mají rády kečup, tak alespoň vždy sáhnu po tom, který se prodává ve skleněné lahvi.

Bezobalový kečup. Plánujete ho zařadit do nabídky?
Určitě se o to zasadím! I kolega by si ho přál. Ovšem každý náš dodavatel musí dodávat ve vratných nebo doplnitelných obalech, tak je možné, že to nebude tak jednoduché, a ne každý se s tím umí popasovat.

Nabídka obchodě Bezobalu
Nabídka v obchodě Bezobalu
Nabídka v obchodě Bezobalu

Témata:

Doporučujeme

Další
Rozhovor s profesorem Bedřichem Moldanem: Na soutěžících E.ON Energy Globe oceňuji, že „nesou kůži na trh“