S Alešem Neuschlem, business developerem pro e-mobilitu, Porsche Česká republika o elektrické budoucnosti koncernu Volkswagen

Německý gigant se Volkswagen v posledních letech prožil poměrně divoké období. Po nechvalně známé kauze „dieselgate“, kdy se na veřejnost provalili podvodné techniky při měření emisí dieselových motorů celý koncern razantně otočil kormidlem směrem k elektromobilitě. Na velkých mezinárodních autosalonech můžeme na stáncích značek, spadající pod křídla Volkswagenu vídat jeden nový elektromobil, nebo alespoň jeho koncept, vedle druhého. O plánech jedné ze dvou největších automobilek světa, týkající se rozvoje elektromobility, autonomního řízení a mnoho dalšího jsme se ptali pana Aleše Neuschla, business developera pro e-mobilitu společnosti Porsche Česká republika, výhradním dovozcem automobilů koncernu Volkswagen do České republiky.

E.ON RÁDCE: JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROMOBILŮ?

Aleš Neuschel
Aleš Neuschel, business developer pro e-mobilitu společnosti Porsche Česká republika s. r. o.

Skupina Volkswagen Group nedávno zveřejnila svou strategii TOGETHER 2025, dle které chce do roku 2025 přivést na trh 50 čistě elektrických a 30 hybridních modelů. Znamená to tedy, že prozatím nechcete odhadovat, zda budou mít do budoucna navrch hybridy nebo čisté elektromobily?
Ne, je za tím něco úplně jiného. Elektrická vozidla budou mít v budoucnu výrazně vyšší podíl než vozidla s jiným pohonem. Na druhou stranu nelze ze dne na den zavést elektrická auta jako jediný možný pohon. Třiceti hybridními modely budou ty dnešní aktuální, jako je Touareg, Touran, T-Roc a ostatní, které ke svým aktuálním pohonným jednotkám dostanou i hybridní ústrojí. V naší vizi je elektrizace vozidel, tedy elektrické modely budou úplně nová vozidla, jako je připravovaná rodina vozidel Volkswagen I.D., kdežto hybridními budou v budoucnu všechny, které již aktuálně máme. Do roku 2030 pak bude mít Volkswagen Group elektrifikované celé modelové portfolio. To znamená, že mezi 300 stovkami modelů koncernu bude vždy alespoň jedna verze elektrifikovaná.

Je v plánech Volkswagenu se vedle čistých elektromobilů a hybridů věnovat i vodíkovému pohonu? Proč ano/ne?
Vodík, resp. palivové články, vidíme jako technologii vzdálenější budoucnosti. V koncernu se tímto tématem zabývá značka Audi. Výhodou systému je nízká váha a atraktivní systémové náklady. S vodíkovým pohonem je ale zatím spojena řada nedořešených problémů, včetně výstavby infrastruktury.

Koncept elektromobilu Volkswagen I.D.
Koncept elektromobilu Volkswagen I.D.

Je jasné, že vozy s klasickým spalovacím motorem jsou pomalu a jistě na ústupu. Jaká je podle Vás jejich budoucnost? Vymizí úplně?
Příchod nových technologií, zejména elektromobilů, samozřejmě neznamená, že by klasické pohony ze dne na den zmizely. Spalovací motory budou ještě delší dobu hrát hlavní roli a jejich vývoj bude pokračovat. Chtěl bych zdůraznit, že koncernové spalovací motory patří k nejčistším a nejefektivnějším v celém automobilovém průmyslu. Bez moderních dieselů totiž nejsou klimatické cíle dosažitelné. Mezistupeň k bezemisním vozům je pohon na CNG.

Češi patří spíše mezi skeptičtější národy v otázce elektromobility. Jaká je u českých zákazníků poptávka po elektromobilech a hybridech ve srovnání s vozy se spalovacími motory?
Dnešní situace se mění celkově. Dochází ke změnám nálad zákazníků, a to zejména v některých západoevropských zemích. Tak jako před pár lety vítězily na celé čáře dieselové motory, dnes se trend obrací. Zákazníci nakupují více vozidel benzinových – zejména těch menších – dieselové jsou na ústupu. A elektromobily? Poptávka se nám v tuto chvíli zvyšuje takřka geometrickou řadou. A to nejen v obchodech fleetových, ale i v případě soukromých klientů.

První elektrický koncept značky Moia, postavený na základě dodávky Volkswagen Crafter
První elektrický koncept značky Moia, postavený na základě dodávky Volkswagen Crafter.

Připravuje se Volkswagen Group speciálně na možný nástup carsharingu a sdílené ekonomiky obecně?
S rozvojem sdílené ekonomiky se koncern Volkswagen zaměřuje nejen na výrobu automobilů, ale také na poskytování mobility. Klíčovým prvkem Strategie 2025 je transformace koncernu z jednoho z nejlepších výrobců aut na vedoucího světového poskytovatele udržitelné mobility. Koncern za tímto účelem založil speciální značku – MOIA, která před nedávnem představila komplexní koncept městské spolujízdy, včetně zcela nového elektromobilu pro komfortní přepravu až šesti cestujících. Systém zahrnuje zákaznickou aplikaci, jejímž prostřednictvím si mohou cestující rezervovat služby MOIA a platit za ně. Aplikace a systém se nyní testuje v Hannoveru, koncem letošního roku má být kompletní projekt včetně nového elektromobilu MOIA uveden do ostrého provozu.

E.ON RÁDCE: JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY ELEKTROMOBILŮ?

Velkým tématem současnosti je i technologie autonomního řízení. Společnost Volkswagen Group patří se svým autonomním systémem, který můžeme znát například z nové generace Audi A8, mezi průkopníky v této oblasti. Kdy se podobné, ne-li ještě dokonalejší systémy rozšíří i mezi vozidla střední třídy?
Už dnes se testují systémy „Car-to-X“, které dokáží informace např. z variabilních dopravních značek digitálně přenášet do vozu pro lepší řízení dopravy. Dalším krokem je komunikace „Car-to-Car“ mezi jednotlivými automobily jedoucími po stejné trase. Vozidla si v reálném čase budou předávat informace o nebezpečných místech a nehodách. Rychlost jízdy ostatních účastníků silničního provozu využívajících funkci autonomní jízdy je následně automaticky přizpůsobena potenciálnímu nebezpečí. Doba, o které hovoříme, přitom není nijak vzdálená. Právě teď uvádíme na trh nové Audi A8 jako první sériově vyráběný automobil na světě vyvinutý pro jízdu s vysokou mírou automatizace stupně 3. Audi A8 bude postupně přicházet s funkcemi autonomní jízdy, například pro automatické zaparkování nebo vjezd do garáže a pro automatickou jízdu v dopravní koloně. Následovat bude rodina elektromobilů Volkswagen I.D. Režim autonomní jízdy stupně 4 má být aktivní od roku 2025. Systémy s funkčností úrovně 4 již nevyžadují činnost řidiče, jsou však omezeny pro určitou oblast – například pro jízdu na dálnici nebo v parkovací budově.

Koncept elektromobilu Volkswagen I.D.
Koncept elektromobilu Volkswagen I.D. Vizzion

Jaké jsou plány Volkswagenu a jakým hlavním oblastem se hodlá věnovat v příštích deseti letech?
Mobilita, jak jsme ji znali dosud, prochází zásadními změnami. Stále víc se mluví o zákazu aut ve městech, otazníky jsou nad budoucností dieselů, přicházejí nové technologie. Ambicí koncernu Volkswagen je hrát při vytváření budoucí podoby mobility vedoucí úlohu. Proto jsme definovali nové priority rozvoje, kterými jsou digitální transformace, autonomní řízení a umělá inteligence, mobilní služby a zejména elektromobilita.

Jaká je podle Vás aktuální situace a nálada kolem elektromobility v České republice?
Není sice stále na úrovni západních zemí, ale vše se vyvíjí a zlepšuje. Zájem o vozidla je rekordní, dotazy přibývají. Mnoho společností a municipalit nás kontaktuje s dotazy a žádostmi o podporu elektromobility, chtějí vozidla nakupovat a připravit pro ně podmínky pro provoz. Součástí toho všeho jsou i nové typy mobility jako carsharing, spolujízdy atp. A i v tomto odvětví jde výrazně více o elektromobily. Myslím, že Česká republika se na úroveň západních zemí dostane velice brzy.

Koncept elektromobilu Volkswagen I.D. Crozz
Koncept elektromobilu Volkswagen I.D. Crozz

Plánuje Volkswagen podpořit rozšíření nabíjecích stanic v Evropě a v ČR?
Ano, plánuje, a již na tom i pracuje. Je potřeba to ovšem rozdělit na tři části. Dobíjecí infrastruktura společná s jinými výrobci, kterou reprezentuje nová společnost IONITY, kde jde o kooperaci VW Group, Daimler, Ford a BMW, a která připravuje ultra rychlou dobíjecí síť v Evropě vč. ČR. Druhou variantou je development dobíjecí infrastruktury u našich dealerů, kteří budou osazeni rychlodobíjecími stanicemi. A třetí je dobíjecí síť, kterou nabízíme našim klientům, a je jen na nich, zdali ji zapojí do sítě veřejné či ne.

V České republice jste nedávno rozjeli demo e-Car program. Mohl byste prosím našim čtenářům popsat, o jaký projekt jde? Máte už od zapojených institucí první ohlasy?
Demo e-Car program je prvním projektem svého druhu v České republice. Dedikovali jsme 50 vozidel Volkswagen e-Golf, které budeme postupně v roce 2018 zapůjčovat do firem, institucí, vysokých škol. Cílem programu je nejen dostat elektrická auta blíže k odborné i laické veřejnosti, ale i edukace v tomto oboru, a hlavně zkušenosti z reálného provozu. Vyhodnocení prvních zápůjček probíhá v těchto dnech, nicméně už teď máme velmi pozitivní ohlasy. Navíc, náš program způsobil obrovský zájem a v tuto chvíli poptávka po zapůjčení vozidla třikrát převyšuje počet vozidel, které máme pro tuto akci připravené.

1
Koncept elektromobilu Volkswagen I.D. Buzz

Pro jeden z nejznámějších závodů na světě, Pikes Peak, připravuje Volkswagen nový prototyp závodního elektromobilu. Nalezneme na tomto prototypu i nějaké části ze současných nebo budoucích produkčních elektromobilů?
Ano, Volkswagen takovéto vozidlo připravuje. Jde o závodní automobil s elektrickým pohonem všech kol, který je reprezentantem nejen budoucí rodiny elektromobilů I.D., ale také nejsportovnějších modelů značky Volkswagen, které připravuje společnost R GmbH. Značka Volkswagen plánuje, že bude v roce 2025 nabízet více než 20 nových elektromobilů. Se zahájením výroby prvního sériového modelu rodiny I.D. se počítá na konci roku 2019 v saském Cvikově.

Témata:

Doporučujeme

S Alešem Neuschlem, business developerem pro e-mobilitu, Porsche Česká republika o elektrické budoucnosti koncernu Volkswagen
Další
S iniciativou Na ovoce vstříc sadaření a původním odrůdám