S elektřinou do oblak


Sdílejte:

solarplane
Solární letadlo Solar Impulse II se připravuje ke startu. foto: Solar Impulse

Když dokáže elektrický pohon hýbat jízdními koly, motorkami, auty i vlaky, tak proč ne letadly? Výroba prvních elektroletadel už se připravuje.

Ačkoliv se o elektroletadlech uvažuje už od 2. poloviny 20. století, reálně se první prototypy začaly objevovat teprve před několika lety. Může za to především intenzivní rozvoj technologie baterií a elektrických pohonných systémů.

Oba tyto trendy jsou úzce propojeny s nástupem mobilních zařízení, jako jsou mobily a tablety (baterie) a především elektromobily a létající drony (baterie + elektrický pohon). Právě drony jsou takovou malou revolucí v oblasti letectví – už dnes totiž nabízejí elektrické létání prakticky komukoliv.

Elektrický pohon také prakticky převálcoval klasické spalovací motory v leteckém modelářství. A nebude dlouho trvat, než se malá elektrická letadla začnou objevovat na letištích.

Francouzský letecký kolos Airbus se chystá zahájit výrobu malého tréninkového elektroletounu E-Fan 2.0 už v roce 2018. V současné době pro něj v jihofrancouzském Pau připravuje továrnu.

Česko není pozadu

Vývoj malých, obvykle jedno- až dvojmístných elektrických letadel ale není pouze doménou zahraničí. Ba naopak, také v České republice je aktivních hned několik projektů, které možnosti elektrických letadel aktivně zkoumají.

Například firma PhoenixAir představila už v roce 2011 malé dvoumístné elektroletadlo D-14 Phoenix. Využívá některé konstrukční části letounu s původně spalovacím motorem, ale namísto něj jej pohání elektromotor doplněný výkonnou lithiovou baterií.

Unikátní projekt českých konstruktérů, který si kladl za cíl ověřit praktické využití ultralehkého letounu na elektrický pohon, zachytili dokumentaristé v létě letošního roku pod názvem „1000 mil na českém nebi“. Projekt podpořila také společnost E.ON.

Sledujte film zdarma!
Podle odborníků nabízejí elektrická letadla řadu úžasných nových možností. Jsou výrazně šetrnější k životnímu prostředí, protože nespotřebovávají fosilní palivo. Pokud se baterie dobíjejí z obnovitelných zdrojů energie, mohou létat na slunce, vítr nebo třeba vodní energii.

Létání na slunce

Palcové titulky světových novin v poslední době získává projekt Solar Impulse II. Jde o solární letadlo francouzských dobrodruhů, kteří jej vylepšují už řadu let. Jeho nejnovější verze má rozpětí křídel 71,9 metru, což je jen o něco méně, než kolik má dopravní letadlo Airbus A380.

Křídla jsou tak dlouhá mimo jiné i proto, že je pokrývají velmi tenké a lehké solární články. Ty vyrábějí elektřinu, s jejíž pomocí se roztáčejí čtyři vrtule, a případné přebytky se ukládají do baterií. Díky tomu může solární letadlo létat i v noci. Váží přitom pouhých 2,3 tuny.

Celkem obsahuje čtyři sady baterií po 41 kWh, které celkem váží 633 kg. Elektromotory mají výkon 13 kW každý a vrtule má průměr 4 metry. Letadlo dokáže vzlétnout už za rychlosti 36 km/h, maximální cestovní rychlost je pak až 140 km/h. Běžně se ale pohybuje rychlostí kolem 90 km/h.

V současné době je letadlo na cestě kolem světa. Odstartovalo z Abú Zabí a celkem má proletět až 12 zastávek, aby se z té poslední opět vrátilo do místa startu.

Momentálně se letadlo nachází v hangáru v Japonsku, kde čeká na příhodné povětrnostní podmínky pro dosud nejdelší přelet – více než 100 hodin trvající let na Havajské ostrovy. Následovat pak bude další zhruba 100hodinová cesta z Havaje do kontinentálních Spojených států.

Nejprve pro školy

Elektrická letadla dosud nejsou určena pro běžný provoz. A v blízké době ani nebudou. Jde primárně o ukázku těch nejmodernějších technologických inovací a toho, že „to jde“. Také první elektroletadla plánovaná Airbusem na rok 2018 mají být využita především v leteckých školách.

Jenže vývoj se nezastavuje. Už dnes je jasné, že elektromobilita si postupně podmaňuje pozemní dopravu. V Norsku a dalších vyspělých bohatých zemích dokonce zkoušejí i lodě na elektřinu. A nebude dlouho trvat, než bude elektřina dostupnou alternativou také v letectví.

Během následujících několika dekád se tak promění pohon malých letadel. Ta větší začnou, jak plánuje samotný Airbus, zkoušet alespoň pohon hybridní. Tedy kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru, podobně jako u hybridních aut.

Kdy se ale dočkáme velkých dopravních letadel pro stovky cestujících s pohonem na elektřinu? Taková budoucnost je ještě mnoho desítek let vzdálená, pokud vůbec taková doba někdy nastane. Množství energie potřebné pro vzlet a udržení desítek tun ve vzduchu je totiž enormní.

Ani technologie baterií, které se dnes nacházejí ve stádiu výzkumu, by nedokázaly fosilní letecká paliva nahradit. Těžko tedy dnes cokoliv předpovídat. O to zajímavější ale budoucnost letectví bude.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Startuje 9. ročník soutěže E.ON Energy Globe

Oceňujeme ty nejlepší ekologické, energeticky úsporné a inovativní projekty a nápady.