S Martinem Peleškou, ředitelem Toyota Central Europe-Czech o souboji elektromobility a vodíkového pohonu

Japonská Toyota patří mezi největší automobilky světa a její jméno figuruje i ve výběru deseti největších společností na světě. V porovnání s ostatními velkými automobilkami se přístup Toyoty ale v mnohém liší. Zatímco většina konkurentů dávno představila několik čistě elektrických modelů, Toyota stále více sází na hybridy (kterých prodává nejvíce na světě) a jako jedna z mála automobilek se odvážila na trh přivést vůz s vodíkovým pohonným systémem (Mirai). Na téma, proč se Toyota vydala odlišnou cestou než její konkurence a jaké budou její budoucí kroky v rámci elektrického i vodíkového pohonu nebo autonomního řízení, jsme vyzpovídali Martina Pelešku, ředitele společnosti Toyota Central Europe-Czech.

Martin Peleška
Martin Peleška, ředitel Toyota Central Europe-Czech

Toyota patří mezi největší automobilky na světě. Přesto na značky typu Nissan, BMW, Volkswagen nebo Tesla ztrácí na poli čistých elektromobilů. Proč jim dosud nebyla věnována taková pozornost jako například hybridům, ve kterých je Toyota světovou špičkou?
Toyota na hybridní technologii vsadila už před 20 lety. V současnosti jsou z našeho pohledu hybridy stále praktičtější a efektivnější než elektromobily, které musíte nabíjet ze sítě a jejich dojezd je omezený. Hybridy se dobíjejí samy rekuperací energie a bržděním, takže řidiči nemusejí řešit otázku, kde a kdy musí zastavit na dobíjecí stanici. K širokému využití čistých elektromobilů vede delší cesta, na které Toyota samozřejmě rovněž pracuje. Klíčový je ale mimo jiné rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic.

Toyota je považována za jednoho z průkopníků technologie vodíkového pohonu. Jedná se podle vás o opravdové palivo budoucnosti? Dokáže vodík v budoucnu porazit elektřinu? Dočkáme se v dohledné době čistého elektromobilu Toyota?
Ve vodíku vidíme budoucnost – jako první jsme v roce 2015 uvedli sériově vyráběný vodíkový model Toyota Mirai. Ve své konstrukci jde vlastně o elektromobil. Elektrický motor je stejný jako ten v hybridním voze, ale zde proud motoru dodává soubor palivových článků, ve kterých není vodík přiváděný z nádrží automobilu spalován, ale spojuje se „za studena“ se vzdušným kyslíkem. Je to tedy čistě elektrické auto, i když se nenapájí ze zásuvky.

Toyota Mirai
Toyota Mirai - první produkční vůz značky Toyota s vodíkovým pohonným systémem.

Co je hlavní výhodou a nevýhodou vodíkového pohonu ve srovnání s elektromobily?
Vodíková Toyota Mirai má větší dojezd než v tuto chvíli dostupné automobily dobíjené ze zásuvky. Vodíková auta nejen že neprodukují žádné nečistoty, ale současně nevyžadují dlouhé hodiny nabíjení baterií, protože vodíkové nádrže je možné natankovat během tří minut. Vodík není spalován v motorech, ale spotřebováván v palivových článcích. Jediným vedlejším produktem je tedy čistá vodní pára.

Aktuálně Toyota nabízí vodíkový model Mirai. Je v plánu i další produkční vodíkový vůz?
Plánů máme celou řadu. V přístavu v Los Angeles teď například testujeme prototyp nákladního kamionu poháněného vodíkovými palivovými články s názvem Project Portal. Plně funkční kamion s výkonem a otáčkami, jaké jsou potřeba pro přepravu zboží, jezdí zcela bez emisí škodlivých látek a skleníkových plynů. V Japonsku už dnes jezdí také vodíkové autobusy, v nejbližší době by měl být uveden nový vodíkový autobus Sora. Všechno záleží samozřejmě i na rozvoji infrastruktury. Vůli zákazníků ke změně nicméně cítíme. Prodeje Mirai rostou, celkem se prodalo už víc než 4 000 vozů. Drtivou převahu v prodejích má Japonsko a USA. Do pěti let plánujeme celosvětově prodat 30 000 vozů Mirai.

Toyota Project Portal
Experimentální vodíkový tahač Toyota Project Portal

Plánuje Toyota podpořit rozšíření vodíkových palivových stanic v Evropě a v ČR?
Samozřejmě rozvoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic plně podporujeme, a to jak celosvětově, tak v České republice. Na celosvětové úrovni se Toyota spojila s desítkou velkých japonských firem a na jaře 2018 založí společnost zaměřenou na budování sítě vodíkových čerpacích stanic. Cílem je do dvou let postavit 160 čerpacích stanic pro 40 tisíc vodíkových vozů. Stejně jako ve světě, i v Čechách plánujeme být v tomto směru průkopníky a Toyotu Mirai uvést na trh co nejdříve to půjde.

Soudě dle představovaných konceptů je Toyota velkým zastáncem autonomního řízení. Kdy se můžeme těšit na masové rozšíření této technologie?
Podle oficiální definice autonomního řízení existuje šest úrovní autonomní jízdy, přičemž pátý stupeň znamená, že se vůz pohybuje úplně bez účasti řidiče. Dosáhnout vývoje systému na úrovni stupně pět se zatím nikomu nepodařilo. Ale uvidíme za několik let. Výzkumu a vývoji autonomního řízení se poměrně rozsáhle věnuje Toyota Research Institute. Naposledy například představil prototyp vozidla s technologií autonomního řízení příští generace nazvaný Platform 3.0, který je postavený na modelu Lexus LS 600hL.

Toyota Platform 3.0
Experimentální autonomní vůz Platform 3.0

Jak se Toyota připravuje na možný nástup carsharingu a sdílené ekonomiky obecně?
Dnešní vývoj ukazuje, že v budoucnu mohou existovat autonomní auta bez řidiče, ale klidně i bez majitele. Sdílení vozů se bude pravděpodobně rychle šířit, ale není to jen otázka vývoje samotných aut, ale i vývoje kvalitní infrastruktury. Na americkém veletrhu CES 2018 jsme počátkem tohoto roku odhalili koncepční model e-Palette Concept jako nový model sdílených služeb mobility pro veřejnost. Jde o koncept autonomní dopravy budoucnosti. Spolupráci na projektu už podepsaly firmy jako Amazon, DiDi, Mazda, Pizza Hut nebo Uber. Základem je automobil o rozměrech velké krabice. Ten nejmenší je 4 metry dlouhý, 2 metry široký a 2,25 metru vysoký. Díky nízké podlaze je možná zástavba vybavení přesně v souladu s potřebami uživatele: například spolujízda, hotelový pokoj nebo maloobchod aj.

Představení konceptu e-Pallete, který Toyota plánuje odhalit v produkční variantě už u příležitosti Olympiských her v roce 2020.

Jaké jsou plány Toyoty a jakým hlavním oblastem se hodlá věnovat v příštích pěti až deseti letech?
Naším cílem do roku 2030 je prodávat každoročně více než 5,5 milionu elektrifikovaných vozidel a 1 milion bezemisních aut. Naše strategie se zaměřuje na zrychlení vývoje všech typů alternativních pohonů: hybridů, plug-in hybridů, elektromobilů na baterie a vodíkových aut poháněných palivovými články. Máme zároveň vizi mobilní společnosti, v níž jsou auta současně partnerem člověka, bezpečným prostředkem pro dopravu a nemají negativní vliv na zdraví a životní prostředí. Určitě bych zmínil i to, že jsme celosvětovým partnerem paralympijských her a v rámci toho jsme spustili celosvětovou kampaň nazvanou Start your impossible, která bude viditelná i v Čechách. Mobilita v podání Toyoty přesahuje rámec automobilů – spočívá v překonávání překážek a uskutečňování snů.

 

Témata:

Doporučujeme

S Martinem Peleškou, ředitelem Toyota Central Europe-Czech o souboji elektromobility a vodíkového pohonu
Další
E.ON Energy Globe 2018: Dva nejlepší projekty v kategorii Stavba