S předsedou Asociace pro elektromobilitu ČR Radovanem Hasalou o negativismu okolo elektromobility


Sdílejte:

Nejčastější poznámkou o elektromobilitě je, že elektromobil má výfuk v uhelné elektrárně. Objevuje se to takřka pod každým článkem, který se věnuje tomuto tématu. Jakmile tento argument padne, rozhoří se vášnivá diskuze, jestli tomu tak je, nebo ne. To nás inspirovalo k tomu, abychom se na tyto nejčastější poznámky zeptali nového předsedy Asociace pro elektromobilitu České republiky Radovana Hasaly.

Jak v současné době vidíte pozici elektromobilů v České republice?
Radovan Hasala: Úplně skvěle. Samozřejmě že to bude ještě dlouhá a nelehká cesta, než se elektromobily stanou masovou součástí dopravy. Myslím si, že elektromobilita by měla postupovat po určitých krocích. Jsou tu určité aspekty, které je třeba vyřešit, jako veliké nároky na nabíjecí síť a infrastrukturu rozvodů elektřiny.

Jak jsou elektromobily rozšířené mezi běžné české řidiče?
Aktuálně by se toto číslo mělo pohybovat někde okolo 900 elektromobilů. Meziroční nárůst pak dělá asi 70 %. Je to dané tím, jak k situaci přistupují i samotní importéři. Naposledy třeba společnost BMW přišla se zajímavým operativním leasingem. Hodně se prodává i Nissan LEAF a Tesla, to je úplné specifikum. Automobilky stále trochu přešlapují. Osobně si myslím, že velmi vydařené auto je například Kia Soul Electric, jenom je škoda, že ze strany dealerů není větší podpora prodeje.

„Pokud se lidé s elektromobily dostanou skutečně do styku, reagují vesměs pozitivně."
Radovan Hasala

Jaká je ve světě elektromobilů pozice České republiky ve srovnání s jinými zeměmi?
Světové srovnání není úplně namístě. Jednoznačný tahoun jsou Spojené státy americké, v Jižní Americe do styku s elektromobilitou ještě víceméně nepřišli. V Číně je průmysl v tomto směru velice rozvinutý, protože mají velké problémy se smogem, takže pro ně je to životní nutnost.  U nás jsme aktivní v propagaci elektromobilů, neboť je tu spousta nadšenců jako třeba pan Vlk, který jel teď nedávno závod 80edays. Dále jmenujme třeba Elektrokrásky, což byla fantastická akce, která u nás nemá obdoby.

V čem spočívala?
Konala se v Ostravě ve Foru Nová Karolina, kde nadšenci z řad elektromobilistů prakticky celý týden vozili jednotlivé zájemce a předváděli jim elektromobily naživo, protože u nich je to prostě tak, že dokud se člověk nesveze, tak neví, o čem to je. Ten osobní kontakt je nezbytný. Mám vyzkoušeno, že 95 % skeptických lidí po takové zkušenosti mění svůj názor na elektromobily.

Jaký u těchto lidí panuje názor na elektromobily?
Chybí obecné povědomí o tom, co elektromobily vůbec jsou a co dokážou. Samozřejmě že je dělíme na nějaká městská a příměstská vozidla, což je převážná většina těch, která jsou na trhu. Tesla se tomu vymyká, s ní již můžete plnohodnotně cestovat na delší vzdálenosti. Jinak jsou elektromobily vhodné hlavně k příměstskému provozu, což také splňuje požadavky většiny běžných řidičů. Pokud se lidé s elektromobily dostanou skutečně do styku, reagují vesměs pozitivně. U Tesly už se zažil i pojem „Tesla smile“. Každý, kdo z ní vylézá po své první jízdě, má nezaměnitelný úsměv na tváři.

hasala

Jak jsme na tom u nás s nabíjecí infrastrukturou?
Nabíjecích stanic je u nás již spousta, ale co se týče rychlonabíječek, tak se máme ještě kam posouvat. Pokud elektromobil využíváte k běžnému provozu, mám na mysli cestu do práce, vožení dětí do školy nebo nákupy, tak vám bohatě stačí nabíjet přes noc.

Říká se, že elektromobil má přeneseně výfuk v továrně, kde při výrobě baterií dochází k vypouštění emisí. Jak to ve skutečnosti je?
Nejsem výrobce baterií, takže o tom nemám až takový přehled, ale je nutno si přiznat, že emise jsou všude. Vezměte si, že i klasické automobily se spalovacím motorem musel někdo vyrobit v továrně. Dále i samotný benzín prochází od začátku výrobním procesem, musí se vytěžit ropa, dopravit do nějakého terminálu, z terminálu do rafinerie, pak se musí dále upravit a nakonec se distribuuje k čerpacím stanicím. Pokud vezmete v úvahu celý řetězec, tak je ekologicky i ekonomicky velmi náročný. S výrobou baterie se těžko dá srovnávat. Žijeme a dýcháme vzduch ve městech a jezdí nám tu desítky tisíc aut, která kouří všude kolem nás. Je třeba hlavně myslet i na místo, kde jsou ty zplodiny vypouštěny.

Jaké další fámy ohledně elektromobilů panují?
Stále bohužel nějaké přetrvávají, ale je to, jak jsme se už bavili, pouze o tom trochu se zajímat a do toho elektromobilu si sednout. Často je kritizovaný dojezd, ale ten se nyní reálně přibližuje vzdálenosti 200 km, což je naprosto dostatečné, a síť nabíjecích stanic v Evropě se zahušťuje takovým způsobem, že prakticky na každém 100. kilometru máte nějakou rychlonabíjecí stanici.

Jak vidíte budoucnost elektromobilů?
Elektromobilita je součástí určitého celku zdrojů obnovitelné energie, která má už dnes velmi dobře našlápnuto. S akumulací energie je jediný problém, který je třeba vyřešit tak, aby byla energie využitelná po celý den, a nejen ve chvíli, kdy fouká vítr, nebo svítí slunce. Myslím si, že s rostoucím počtem elektromobilů zde bude nějaké mobilní úložiště energie. Budou vznikat různé mikrosítě, sdílená energie a podobně. Koneckonců tyhle projekty už dnes vznikají. 

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Startuje 9. ročník soutěže E.ON Energy Globe

Oceňujeme ty nejlepší ekologické, energeticky úsporné a inovativní projekty a nápady.