S ministrem Richardem Brabcem o budoucnosti čisté mobility a elektrokolech


Sdílejte:

V Národním parku Šumava jsme se při příležitosti vypuštění rysa ostrovida do nové obory na Kvildě sešli s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem, který zde zrovna trávil dovolenou. Domluvili jsme se na krátkém rozhovoru, po oficialitách jsme se s ministrem přesunuli na Horskou Kvildu, odkud vyrážel na výlety na elektrokole, které si půjčil v rámci projektu E-Šumava. „Jezdil jsem jenom po blízkém okolí. Hodně jezdím v lese po cyklostezce na Zhůří, na Kvildu, na Danielku a zpátky. Zoufale mě nebaví jezdit po silnici, takže když můžu, ze silnice sjedu a jezdím po lesních cyklostezkách,“ shrnul své cyklovýlety ministr životního prostředí Richard Brabec.

kvilda

Sešli jsme se nejen v Národním parku Šumava, ale také v regionu zvaném E-Šumava, kde jste si vyzkoušel elektrokolo. Jak se vám líbí myšlenka e-regionů?
Richard Brabec:
Zrovna dnes jsme se o tomto tématu bavili. S dojezdy, jaké jsou už nyní možné, se nemusím bát, že se mi baterka vybije. Samozřejmě, jak se zdokonalují technologie i baterie, bude po elektrokolech i rozšíření sítě elektromobility růst poptávka. Já osobně si myslím, že v brzké době bude dostupná kapacita baterií, s dojezdem na 300 km.

Kolik jste toho už najezdil?
Málo. Sice jsem tu na dovolené, ale člověk má i přesto neustále spoustu pracovních povinností. A také neustále rostou houby, takže spíše chodím pěšky. Do toho přišlo špatné počasí, takže celkem jsem najezdil nějakých 50 km.

A splnilo elektrokolo i po 50 km vaše očekávání?
Jsem nadšený. Splnilo přesně účel, pro který jsem si ho půjčil, neboť uvažuji o koupi. Chtěl jsem zjistit, jestli ho využiji, i když nebudu jezdit 100 kilometrů denně. Velká výhoda elektrokola je, že vám umožní jezdit s partou lidí s perfektní fyzičkou, aniž by na vás museli neustále čekat.

Takže jste o koupi elektrokola pevně rozhodnutý?
Určitě si ho pořídím, navíc se teď blíží slevy na konci sezóny. Včera jsem se koukal na internet a našel jsem i několik pěkných a designových kousků.

„Zlom nastal nedávno a troufám si tvrdit, že do 5 let budou 80 % prodaných kol tvořit elektrokola."
Richard Brabec

Ministerstvo životního prostředí se elektromobilitě a celkově čisté mobilitě z části věnuje. Co všechno ale dělají další ministerstva?
Z podstaty věci má Ministerstvo průmyslu a obchodu na starost podnikatele a podporuje podnikovou elektromobilitu. Ministerstvo pro místní rozvoj podporuje veřejnou dopravu, například nákupy CNG autobusů a elektrobusů. Ministerstvo dopravy podporuje infrastrukturu, stavbu plnicích a dobíjecích stanic na páteřních sítích, a dokonce i ŘSD má svůj vlastní plán. Podporu tedy mají v ČR na starost celkem čtyři resorty a závisí především na jednotlivých operačních programech. Část je pokryta z Operačního programu Doprava, dále z programu IROP. Ministerstvo průmyslu a obchodu např. nabízelo podnikatelům v nedávno skončené výzvě OPPIK 80 milionů Kč, Ministerstvo pro místní rozvoj má 1,2 miliardy na autobusy. První peníze šly už před dvěma lety právě z MŽP, kdy města jako např. Ostrava, Brno ad. nakoupila přes 300 autobusů, především na CNG a několik na elektřinu.

A kam konkrétně investuje vaše ministerstvo?
Jsme velmi aktivní na poli osvěty. V letošním a příštím roce budou v 16 statutárních městech ČR probíhat vzdělávací kampaně na téma čisté mobility financované z prostředků SFŽP.

Aktuálně také intenzivně připravujeme s experty příspěvky pro kraje, obce a jimi zřízené organizace, mezi které plánujeme rozdělit celkem 150 milionů korun, aby si mohly pořídit elektromobily, plug-in hybridy nebo auta na CNG . Z osmdesátky odpovědí, které jsme dostali na náš dotazník od obcí a krajů, vyplývá, že největší zájem mají o osobní a užitková vozidla, přičemž o elektromobily projevilo zájem 48 % dotázaných a o vozy na CNG 43 %. Plánovali jsme, že přispějeme 150 tisíci korunami na čistý elektromobil, 100 tisíc Kč na plug-in hybridy a 50 tisíc na CNG. Ale tím, jak klesla cena ropy, snížil se i rozdíl mezi provozními náklady běžného auta se spalovacími motory a elektromobilu. Což také mohlo snížit i zájem o tyto příspěvky. Nyní se situaci chystáme trošku změnit. Na elektromobil plánujeme přispět 220 tisíc Kč a především chceme zapojit i automobilky. Což také mohlo snížit i zájem o tyto příspěvky. Takže aktuálně ještě zvažujeme navýšení dotace.

kvilda

Jak přesně by se měly zapojit?
Německo má podobný projekt, pro který vyhradilo 1,4 miliardy eur s tím, že část věnuje stát a druhou automobilky. Stejně k tomu přistoupily i severské státy jako Dánsko a Norsko. Vzory a modely ze zahraničí tedy máme a nyní zkoumáme možnosti spolupráce v podmínkách ČR společně s automobilkami.

Na jaké účely přesně by měly obce a kraje využívat elektromobily, hybridy nebo auta na CNG?
Úplně nejideálnější jsou sociální služby. Jejich auta jezdí celý den po celém městě nebo okrese. Rozvážejí obědy, vozí seniory k lékaři a podobně. A celkový počet najetých kilometrů je u podobných služeb největší. Osobně myslím, že v některých obcích se to už osvědčilo, ale úplný průlom nastane, až vědci přijdou s baterií s delším dojezdem. Pokud bude dostupná baterie s 600kilometrovou dojezdností a za přijatelnou cenu, ocitneme se v éře elektromobility.

„Pro nás je teď nejdůležitější, aby se do připravované podpory elektromobilů zapojily i místní automobilky."
Richard Brabec

Elektromobily jsou i terčem kritiky a často je slyšet názor, že elektromobil má výfuk v uhelné elektrárně.
Ano, i s tímto názorem se setkáváme. Samozřejmě to tak úplně není. Celé kouzlo elektromobilů je v budoucnosti malých ostrovních provozů u každého domu. Pokud by se ale opravdu stalo, že by se elektromobilita rozvinula příliš rychle a nebyla by založena jen na obnovitelných zdrojích, byl by to obrovský problém. Vláda nedávno aktualizovala Státní energetickou koncepci, která s rozvojem elektromobility a dalších alternativních pohonů počítá. Loni v listopadu vláda rovněž schválila Národní akční plán čisté mobility, který počítá s tím, že v roce 2020 by mělo v ČR jezdit 6 000 elektromobilů. V současné době v ČR jezdí asi 800 osobních aut na elektrický pohon. Kdyby vše probíhalo podle ideálního plánu, jako že součástí rodinných domů budou solární panely a velkokapacitní baterie, které vám nabijí i auto, tak bude „výfukem“ elektromobilu samozřejmě slunce nebo vítr. A pokud nenastane hromadné šílenství, kdy by si lidé po celém světě najednou nakoupili miliardu elektromobilů, tak se nemusíme obávat návratu k fosilním palivům.

kvilda

Jestli to dobře chápu, tak všechno, co jste nyní nastínil, jde v ruku ruce s novým programem „Nová zelená úsporám“?
Přesně tak. My jsme spíše pod tlakem názoru, že bychom měli dávat peníze ze Státního fondu životního prostředí do něčeho, kde bude přínos pro životní prostředí mnohem větší, než je ta kapka v moři z elektromobility. Ale my i tuto kapku potřebujeme. Proto chceme tzv. čistou mobilitu, tedy nejen elektromobily, ale i další tzv. čisté způsoby dopravy podporovat. Pro nás je teď nejdůležitější, aby se do připravované podpory elektromobilů zapojily i místní automobilky.

A jaký máte pocit z automobilek? Jsou proaktivní, nebo spíše vyčkávají?
My se se zástupci jednotlivých automobilek pravidelně scházíme a často nám říkají, že potřebují znát poptávku, aby mohli nabídnout jednotlivé modely. Také chtějí, aby stát šel příkladem. Pravdou je, že jsme přijali Národní program snižování emisí, který k roku 2020 počítá s tím, že ústřední orgány státní správy budou mít čtvrtinu aut ze svého vozového parku na alternativní pohon.

kvilda

Za jak dlouho si myslíte, že se všechno, o čem si povídáme, stane skutečností? Kdy se elektromobilita stane zcela normální, domácnosti budou více energeticky soběstačné a společnost přijme fakt, že čistá mobilita je ten správný směr?
Lidstvo se vyvíjí skokem. Přijde se na nějaký objev a ten posune lidstvo o velký skok. Můžu to asi porovnat i s elektrokoly, jejichž první modely měly dojezdovou vzdálenost 30 km, takže takové kolo nebylo moc praktické. Zlom nastal nedávno a troufám si tvrdit, že do 5 let budou 80 % prodaných kol tvořit elektrokola. A u elektromobilů je vývoj podobný. Čeká se jenom na větší kapacitu baterie a nižší cenu. Jelikož na vývoji nových technologií pracují stovky vědců, je jasné, že zhruba v horizontu dvou tří let se toto stane skutečností.

To koresponduje i s nejčastějším názorem: „Až elektromobil dojede dál a bude levnější, koupím si ho.“
My jsme si na ministerstvu udělali průzkum veřejného mínění ohledně nastavení dotace, o které jsme se bavili. Ptali jsme se vzorku 1000 lidí po celé republice, za jakých okolností by si koupili elektromobil. Z tohoto průzkumu nám vyšlo, že lidé jsou ochotni si u automobilu za 500 tisíc Kč zaplatit o 100 tisíc více a zakoupit si elektromobil. Ale pokud je ten rozdíl i s dotací polovina ceny oproti normálnímu autu, je to pro normální lidi stále příliš drahá záležitost.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Startuje 9. ročník soutěže E.ON Energy Globe

Oceňujeme ty nejlepší ekologické, energeticky úsporné a inovativní projekty a nápady.