Sdílení aut i kol je stále na vzestupu. Jak si vede Česká republika v porovnání s Evropou?

Sdílená ekonomika ve všech svých podobách patří k obrovskému fenoménu posledních let. Zatímco služby jako je Uber nebo Airbnb přidělávají tradičním podnikatelům vrásky na čele, klasické sdílení aut, skútrů nebo jízdních kol se setkává se širokou podporou, a to dokonce i ze stran radnic měst. Sdílení jednoho auta dokáže totiž ve městě nahradit až 10 vozů v soukromém vlastnictví a sdílení jízdních kol naopak lidem umožňuje rychlý přesun po městě naprosto bez emisí. Díky rozsáhlému průzkumu společnosti ShopAlike se nyní můžeme společně podívat na srovnání velkých evropských metropolí z hlediska sdílení aut, jízdních kol a skútrů.

E.ON RÁDCE: KDE NAJDU PŮJČOVNY ELEKTROKOL A ELEKTROSKÚTRŮ?

Sdílení jízdních kol

bikesharing

Evropskou špičkou na poli organizovaného sdílení jízdních kol je hlavní město Francie. V Paříži připadá na každých 10 000 obyvatel 105 jízdních kol. Za hodinu využívání sdíleného kola zde zaplatíte v průměru asi 26 korun. Na druhém místě se umístil Lucemburk, kde na každých 10 000 obyvatel připadá 59 sdílených kol. Zajímavostí je, že pověstné vysoké ceny si hlavní město Lucemburska udržuje i na poli sdílení kol. Za jedinou hodinu jízdy na sdíleném kole zaplatíte cca 485 korun. Těsně za Lucemburkem se v počtu sdílených jízdních kol umístil Brusel, kde hodina jízdy na sdíleném kole vyjde pouze na cca 13 korun. Čtvrté a páté místo patří městům Kodaň a Varšava. Právě hlavní město Polska patří mezi nejlevnější evropské metropole z hlediska ceny jízdy na sdíleném kole. Průměrně zde za hodinu užívání zaplatíte 6 Kč. Levnější už je pouze nizozemský Amsterdam (1 Kč za hodinu) a dvojice Vídeň a Bukurešť, kde je možné díky podpoře místních radnic využívat organizované služby sdílení kol dokonce zcela zdarma. Praha se ve srovnání množství sdílených jízdních kol umístila v Evropě na dvacátém místě, které sdílí s hlavním městem Estonska – Tallinnem. Průměrná cena v Praze za hodinu využívání sdíleného jízdního kola činí cca 33 Kč.

 

Sdílení aut

carsharing

V rámci sdílení aut si Praha vede o poznání lépe. Co se týče množství aut v přepočtu na 10 000 obyvatel, patří naše hlavní město na osmou příčku v Evropě. Na prvním místě se s počtem 19 sdílených vozů umístila, stejně jako v kategorii kol, Paříž. Na druhém místě se umístila Kodaň s deseti vozy na 10 000 obyvatel. Na třetím sdíleném místě se v našem žebříčku umístila dvojice Berlín a Brusel. Nejlepší pětici evropských metropolí co do počtu sdílených aut ještě doplňují Vídeň, Varšava a Řím. Stejně jako v kategorii jízdních kol platí i na trhu carsharingu za nejdražší evropské město Lucemburk – v průměru cca 586 Kč. Naopak nejlevněji si auto pronajmete v Římě – v průměru zhruba za 104 Kč na hodinu.

E.ON RÁDCE: KDE NAJDU PŮJČOVNY ELEKTROKOL A ELEKTROSKÚTRŮ?

Sdílení skútrů

Sdílení skútrů je v porovnání s bikesharingem a carsharingem nejmladším odvětvím sdílené ekonomiky. To se také odráží na faktu, že v průzkumu byla zjištěna data o možnosti využití sdílení skútrů pouze v 9 evropských městech. V evropském měřítku je na tom nejlépe s dostupností opět Paříž. Na 10 000 obyvatel zde připadají 4 sdílené skútry. V těsném závěsu se třemi sdílenými skútry na 10 000 obyvatel je za Paříží Berlín a Lisabon. Překvapivě až na čtvrtém místě se umístil Řím, pro který je doprava na skútrech typická. Nejdražším městem na vypůjčení skútru je Amsterdam. Za hodinu používání zde zaplatíte v průměru 468 Kč. Naopak nejlevněji si skútr pronajmete v Berlíně – cca 226 Kč za hodinu.

Témata:

Doporučujeme

Sdílení aut i kol je stále na vzestupu. Jak si vede Česká republika v porovnání s Evropou?
Další
Jak moc se snižuje dojezd elektromobilů v zimě a jak se dá prodloužit?