Sedmý ročník Czech New Energies Rallye je za námi. Kdo zvítězil v oblíbené rallye pravidelnosti?

Na první pohled by se mohlo zdát, že Česká republika nepatří mezi země, kde by se elektromobilitě a dalším formám dopravy využívajícím alternativní paliva dostávalo velké obliby a podpory. Jak se ale zdá, nemusí to platit dlouho. O tom svědčí nové ambiciózní projekty související s elektromobilitou, které v naší zemi vznikají, nebo stále se rozšiřující infrastruktura nabíjecích stanic, která je pro rozvoj elektromobility naprosto zásadní. Důležitá je ale i změna nálady ve společnosti. Zatímco dříve u nás byly elektromobily vnímány především jako hudba budoucnosti, dnes jich zejména ve větších městech vídáme čím dál více a prodejní čísla jasně hovoří o jejich rostoucí oblibě. Trend rostoucí obliby elektromobilů v České republice jasně podtrhuje i fakt, že naše země je jediným státem na světě, kde jsou organizovány dva závody elektromobilů a aut na alternativní pohony v jízdě pravidelnosti, které jsou zařazeny do mezinárodního mistrovství světa pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace (FIA). Jedním z těchto závodů je Czech New Energies Rallye, který probíhal o uplynulém víkendu v Jižních Čechách, a to za účasti členů naší redakce.

1

Závod, jehož podstatou je předvést co možná nejkonzistentnější jízdu v daném úseku, byl vypsán celkem ve 4 kategoriích. Největší pozornost k sobě přirozeně poutala kategorie vedená v rámci mistrovství světa FIA E-Rally Regularity Cup. Této soutěže se účastnilo 22 závodních posádek, včetně několika mezinárodních týmů. Absolutními vítězi této kategorie se stala posádka týmu Autoklub Česká Lípa v AČR ve složení Petr Pavlát a Tomáš Brzek soutěžící ve voze Volkswagen e-Golf. Těsně za nimi skončil francouzsko-italský tým Torino-Pechino 2018 ve složení Artur Prsak (FRA) a Guido Guerrini (ITA), kteří v krumlovské New Energies Rallye dokázali již dvakrát zvítězit. Letos to ale na vítězné vavříny nestačilo a posádka druhé generace elektromobilu Nissan Leaf se musela spokojit s druhým místem. Třetí příčka v cíli patřila italské dvojici Walter Fuzzy Koffler a Franco Gaioni reprezentující tým Autotest Motorsport s vozem Tesla Model S 90D.

fia

„Máme obrovskou radost. Takový úspěch jsme rozhodně nečekali. Podobnou rallye jsme jeli poprvé v životě. Dokonce jsme poprvé v životě řídili i elektromobil,“ prozradil nám Tomáš Brzek, navigátor vítězného týmu. 

2

Druhou kategorií, ve které mezi sebou porovnávaly posádky vozů na alternativní paliva svůj um konzistentní jízdy, byla Česká Trophy v ECO Rally. Tato kategorie se od mistrovství světa lišila především účastí široké palety automobilů. Soutěže se mohly účastnit jak čisté elektromobily, tak i hybridy nebo vozy spalující CNG, LPG a další alternativní paliva. Absolutním vítězem České Trophy se stala posádka, která zvítězila i v rámci hodnocení mistrovství světa, tedy tým Autoklub Česká Lípa v AČR ve složení Petr Pavlát a Tomáš Brzek s vozem Volkswagen e-Golf. Druhým týmem v absolutním pořadí se stal SPŠ Týbor / elektromobily.org s vozem Tesla Model X 90D ve složení posádky Lukáš Hataš a Jiří Dvořák. Bronzovou medaili z České Trophy si odvezla posádka Radek a Daniel Pecákovi reprezentující tým KIA MOTORS CZECH s. r. o. s vozem Kia Soul EV.

cz trophy

3

Vedle těchto dvou hlavních kategorií probíhal urputný boj v konzistentní jízdě v rámci dvou další, menších, pohárů. Šlo o interní souboj posádek jedoucích pod vlajkou partnera letošního ročníku Czech New Energies Rallye – energetické společnosti E.ON a o obdobný souboj vozů reprezentujících rakouskou společnost Kreisel z Reinbachu, která se věnuje úpravám a přestavbám elektromobilů.

4

Známý mýtus, že na velikosti záleží, dokázala zcela vyvrátit posádka týmu Electrophoru electricus ve složení Marek Kamiš a Luboš Sípal. Ačkoli jejich závodním vozem byl malý dvoumístný elektromobil Smart, dokázali s ním porazit všechny své soupeře a v rámci E.ON poháru vystoupali až na příčku nejvyšší. Těsně za nimi se umístila posádka týmu E.ON Drive, Martin Schneider a Jaroslava Musilová s o něco málo větším Volkswagenem e-up!. Na třetí pozici se umístila posádka týmu E.ON tým, Jana Maškov a Josef Grill s vozem Tesla Model S.

eon

V rámci soutěže rakouské firmy Kreisel si nejlépe vedla posádka se startovním číslem 14 – Jiří Schneider a Eleonora Scheniderová s vozem Renault Zoe. Na druhé příčce se umístily Katharina Gossenreiter a Roxana Leitner s Nissanem Leaf. Třetí místo brali Manuel Reigler a Christian Leitner, rovněž s Nissanem Leaf. 

kreisel

5

Všem vítězům gratulujeme. Čest ale patří všem posádkám, které se závodu zúčastnily. Z vlastní zkušenosti víme, že rozhodně nešlo o jednoduchý výlet a navigace v kombinaci s udržováním dané průměrné rychlosti se často stávala dost náročnou činností. Náš redakční tým ecoFuture.cz se s vozem Volkswagen e-Up! v konečném hodnocení v rámci kategorie FIA E-Rally Regularity Cup umístil na šestnáctém místě z dvaadvaceti přihlášených posádek. To rozhodně nebereme jako zklamání. Naopak se již nyní těšíme na příští ročník, kde budeme moci naplno využít zkušenosti, které jsme během uplynulého víkendu načerpali.

6

6

8

1

10

Témata:

Doporučujeme

Další
Nejodvážnější koncepty létajících prostředků budoucnosti