VIDEO: Silnice budoucnosti vám nabijí auto a ještě vás ochrání před nehodou


Sdílejte:

Zdá se, že elektromobily jsou ideálním řešením pro snížení znečištění ovzduší, protože díky nim nejsme odkázáni na fosilní paliva. Prozatím je tu však jeden háček – baterie nemají tak velkou kapacitu, abychom je už dnes mohli považovat za plnohodnotnou alternativu ke klasickým automobilům. Velkým příslibem do budoucna sice jsou třeba rychlonabíjecí systémy superchargerů Tesla, ale jak ukazuje holandský designér Daan Roosegaarde, věc se dá uchopit i trochu jinak.

„Je zvláštní, že když se bavíme o inovacích a mobilitě, každý se zaměřuje na auta. Ale když se bavíme o cestách, které mohou být levné, a není potřeba je udržovat, nikoho to nezajímá,“ komentuje stav mobility Daan Roosegaarde z nizozemské laboratoře Studio Roosegaarde. A právě vozovky budoucnosti jsou středobodem jeho vizionářského projektu Smart Highway.

dalnice budoucnosti
První chytrá dálnice s elektronickým nátěrem byla realizována u holandského města Oss. (zdroj: Studio Roosegaarde)

Přes den se nabíjí, v noci svítí

Design jeho chytrých silnic pracuje s elektronickým nátěrem, který využívá energii ze slunečního záření. Tímto elektronickým nátěrem jsou realizovány pruhy podél a uprostřed vozovky, které mají zvýšit viditelnost a bezpečnost. Nabíjejí se přes den, aby svítily v noci, mohou se měnit z neviditelných na viditelné a zářit různými barvami. Ve dnech pod mrakem nebo deštivých by nátěr využíval energii ze solárních panelů.

Protože je elektronický nátěr závislý na změnách teploty okolního prostředí, mění se i spolu se změnou počasí. Tím je definována další vlastnost chytrého nátěru – dokáže řidiče informovat o těchto změnách počasí zobrazením příslušného symbolu pro jízdní podmínky přímo na vozovce, což může výrazně přispět k zabránění dopravní nehodě.

dalnice budoucnosti
Pravý pruh chytré dálnice má za jízdy dobíjet elektromobily. (zdroj: Studio Roosegaarde)

Dálnice budoucnosti má umožnit dobíjení za jízdy

Jen u chytrého nátěru však Roosegaardův projekt nekončí. „Další součástí projektu chytrých dálnic jsou elektrická auta. Je zvláštní, že do aut stále montujeme 425kilové baterie,“ uvádí další z problémů, který by chtěl chytrými dálnicemi pomoci odstranit. Ve svých návrzích totiž uvažuje a vyvíjí řešení pro to, aby se elektromobily mohly dobíjet za jízdy přímo z vozovky, čímž by mohly odpadnout problémy s kapacitou jejich baterií.

Řešení staví na elektromagneticko-indukčních pruzích podél silnice. Pruhy slouží k indukčnímu nabíjení elektromobilů a ty by se začaly nabíjet ve chvíli, kdy na ně najedou. Taková situace by pak naprosto změnila jízdu elektromobilem, kde je zatím stále třeba sledovat polohu dobíjecích stanic a tomu svou trasu a způsob jízdy přizpůsobovat.

Projekt Smart Highway vznikl spoluprací studia Roosegaarde a nizozemské stavební společnosti Heijmans. Chytré nátěry dálnic byly již realizovány v nizozemském městě Oss. Celý návrh pak byl oceněn v rámci cen Dutch Design Awards a je vítězem ceny INDEX v roce 2013. Předpokládá se, že jejich koncept bude rozšířen z Nizozemí i do dalších zemí.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.