Snězte, co se dá aneb Jak nevyhazovat v kuchyni

Ačkoli se trend zero waste, čili život bez odpadu, tváří jako nový, nedávno narozený životní styl, jeho kořeny sahají mnohem hlouběji do historie. Už naši předkové dobře věděli, že šetrnost a recyklace přináší ovoce a vyhazovat se zkrátka nevyplácí. Zero waste je propletený model zasahující téměř do všech částí našich každodenních životů a je pouze na nás, jak se k němu postavíme. Radikální změny nejsou vůbec nutné, stačí začít po malých krůčcích od těch nejjednodušších elementů a uvidíte, že to potěší nejen vaše svědomí, ale i peněženku.

E.ON RÁDCE: JAK NA TŘÍDĚNÍ BIOODPADU

Jedním z nejvíce diskutovaných poloh zero waste je plýtvání potravinami. Uvařit si domácí pokrm plný čerstvé zeleniny představuje bezesporu bohulibou činnost, často k ní ale patří i hory biologického odpadu, které po nás zbydou v odpadkových koších. A to ani nemluvíme o surovinách, které bez rozvahy nakoupíme, nestihneme je včas zpracovat a ony se začnou pomalu kazit. Jen v Evropské unii se každoročně vyhodí okolo 88 milionů tun jídla a vzhledem ke kruté realitě, že miliarda lidí po celém světě trpí nedostatkem jídla, je toto číslo opravdu zarážející. Každá domácnost se za jediný rok průměrně zbaví 80 až 100 kg potravin, přičemž nejčastěji jde samozřejmě o rychle se kazící suroviny jako je ovoce a zelenina.

nákup potravin

Kupujte jen tolik, kolik sníte

Úplně základní rada zní: Rozmyslete si, co chcete v následujících dnech vařit nebo jíst, a kupte jen to, co víte, že stihnete zkonzumovat. Nechoďte nakupovat hladoví, pak si totiž domů donesete mnohem více potravin, než pro které jste šli.

Jak může být zelenina ošklivá?

V první řadě se pojďme zamyslet nad relativitou krásy zemědělských plodin. Zemědělské standardy regulované Evropskou unií jasně stanovují pravidla pro správnou velikost a tvar prodávané zeleniny, nicméně tyto náležitosti nemají absolutně žádný vliv na jejich chuť či obsah zdraví prospěšných látek. Trend konzumace „ošklivé zeleniny“, tedy surovin nevyhovujících daným pravidlům, naštěstí raketově roste a lidé na úkor svého pohodlí podporují prodej této zemědělské složky. Tak se nebojte a klidně si kupte křivou mrkev – rozdíl nepoznáte.

zelenina

Prošlé neznamená zkažené

Pokud patříte mezi ty, kteří úzkostlivě kontrolují datum spotřeby a nesnědli by nic prošlého, zkuste to trochu jinak. Pokud je na produktu uvedeno heslo „minimální trvanlivost“, jde o trvanlivou potravinu, u jejíž čerstvosti týden či měsíc nehraje velkou roli a není tak nutné je okamžitě vyhazovat. Mluvíme především o surovinách jako mouka, cukr, vločky, konzervy a další suché či konzervované potraviny. U čerstvých potravin jako jsou masné a mléčné produkty datum spotřeby ovšem raději dodržujte.

Snězte všechno, co jde

Ačkoli všechny předchozí zásady dodržujete a dle svého nejlepšího svědomí se snažíte vyhazovat co nejméně, níže zmíněné rady vás určitě překvapí. Části plodin a zvířat, které běžně vyhazujete, lze totiž zpracovat do velmi chutných pokrmů tak, aby nic nepřišlo na zmar. V rámci etických zásad takto postupuje mnoho věhlasných restaurací a z odřezků zeleniny tak například vzniká silný demi-glace (silný telecí nebo hovězí vývar se zeleninou, používaný k zesílení masové chuti) , ze slupek kulinářský prach (směs jemně nadrcené usušené zeleniny, používaná jako dochucovadlo) a ze zbylého mléka domácí kefír. Nechte se inspirovat a snězte zkrátka všechno, co se dá. Ale pozor, pokud se chystáte na konzumaci slupek kupované zeleniny, dbejte na bio kvalitu bez přidaných chemikálií.

zelenina

E.ON RÁDCE: JAK NA TŘÍDĚNÍ BIOODPADU

Natě kořenové zeleniny
Natě z čerstvé petržele, mrkve či kedlubnové listy jsou plné chuti a vitamínu C, tak se je nebojte rozmixovat a udělat z nich například skvělé pesto do těstovin, na chleba ale i jako zpestřující přílohu k hlavnímu jídlu. Můžete je přidat i do salátů nebo s nasekanou natí posypat namazané pečivo.

Ovocné slupky
Pokud se chystáte péct štrúdl či jiné ovocné pokrmy, tuhé slupky většinou putují rovnou do koše. Místo toho je zkuste nasušit na ovocný čaj nebo z nich udělejte křížaly, které si můžete ráno přidat k vločkové směsi. Slupky obsahují velké procento vlákniny.

Zeleninové slupky
Podobně můžete zpracovat i pečlivě očistěné slupky od mrkve, petržele či celeru, ze kterých lze zhotovit skvělý zeleninový vývar plný vitamínů. Stejně tak je můžete rozmixovat a připravit polévkovou směs nebo je usušit a následně použít jako koření při pečení masa, ryb či brambor.

ovoce

Dužina z ovoce a zeleniny
Připravujete si doma v odšťavňovači čerstvé šťávy? Pak si musíte uvědomit, že velmi vysoké procento vitamínů a vlákniny zůstává v dužině, která strojem neprojde. Tyto zbytky nevyhazujte: Ze zeleninové dužiny si můžete připravit chutné karbanátky a ovoce zase přidat do jogurtu či sladkých moučníků.

Staré pečivo
No a stará dobrá klasika na konec. Kromě toho, že starý chleba schroupe mnoho lesních i užitkových zvířat, můžeme si z nich připravit topinky, krutony do polévky a salátů, nebo je namlít na domácí strouhanku.

A takto bychom mohli pokračovat dál a dál. Základ ovšem zůstává stejný, řiďte se vlastní intuicí a zkuste vidět za hranice běžných postupů. Uvidíte, že se vám šetrnost dostane pod kůži.

Témata:

Doporučujeme

Další
NÁVOD: Jak obarvit velikonoční vajíčka bez umělých barviv