Současnost a budoucnost obalové politiky

Od samotného počátku moderního pojetí trhu a reklamního průmyslu slouží obal jako nedílná součást firemní identity, a stává se tak jedním z hlavních nosičů reklamního sdělení. Svým zpracováním, barevností, logem a textem až enormním způsobem ovlivňuje postavení výrobku mezi relevantní konkurencí, což předurčuje vývoj budoucího zájmu jeho hlavních spotřebitelů.

Ačkoli hlavními funkcemi obalu stále zůstává ochrana výrobku, skladnost a pevnost při transportu a správné marketingové zacílení, v rámci narůstající konkurence, vyšších potřeb zákazníků, a především stále více se šířícímu ekologickému smýšlení v posledních letech šplhá po žebříčku priorit také faktor recyklace, ekologického dopadu a podmínek výroby.  Na trh přichází mnoho nových slibných materiálů, nicméně přes současnou finanční nákladnost je jejich hromadné užití písní budoucnosti. Hlavním současným údělem společností, designérů i samotných uživatelů zůstává co nejvhodnější naložení s běžnými materiály, jako je papír, sklo a plast.

Ekologie versus ekonomie

Hledání alternativ v podobě bio materiálů nesouvisí pouze s ekologickou revolucí, snahou o efektivnější recyklaci a intenzivnějším užitím obnovitelných zdrojů – velkou roli zde hraje i výrazné zdražování ropy a následný odraz i v ceně výroby plastových obalů. Technologický vývoj plastů z biologických obnovitelných zdrojů se tak v současnosti stává jednou z hlavních otázek obalové politiky.

Zdražování materiálů představuje velký problém nejen u plastů, ale u všech obalů vyráběných ze základních surovin. Kvalita i produkce obalů díky zvýšené ceně klesá, čímž je snižována jejich základní funkce. Na druhou stranu tato neblahá finanční situace příhodně nahrává alternativám obchodních modelů typu Bez obalu, v rámci nichž by se obaly alespoň určitého druhu zboží (ovoce, zelenina, luštěniny, sypké suroviny apod.) mohly maloobchodní cestou distribuovat v nádobách, taškách či opakovaně užívaných obalech, které si do prodejny přinesou sami zákazníci. Tento model však pokrývá pouze velmi malé procento obchodu, a ani zdaleka tak neřeší globální situaci.

A kam spěje obalová politika v blízké budoucnosti? Udrží si sklo, papír a plast svůj monopol? Budou klasické současné materiály velkou měrou nahrazeny novými bioprodukty, nebo se vyvinou převratné technologie obracející celé vnímání otázky balení vzhůru nohama?

Podle Tonyho Fostera, marketingového ředitele divize obalů společnosti DS Smith, je hlavním tématem budoucnosti právě již zmiňované zlepšení ochranné funkce obalů (pro zajištění správného doručení a předejití v současnosti velmi vysokému vracení a reklamování objednaného zboží). Zároveň se vyjadřuje také ke stále narůstající marketingové funkci, která povede k propojení obalové politiky s kvalitními designéry a technology.

1
Příklad ekologického obalu, navrženého Nikolou Kolářovou, oceněný cenou IKEA v soutěži Mladý obal.

Z řad kreativců se k tomu vyjadřuje i jeden z nejžádanějších českých obalových designérů Jan Činčera: „Materiály nám v budoucnu nabídnou mnoho inteligentních řešení, ať už díky nanotechnologiím, chemickým vlastnostem nebo novým barvám. Obaly budou umět chladit, svítit, hřát, informovat – to vše je budoucnost.“

Se stále pokrokovějšími technologiemi a nově vznikajícími materiály je budoucnost vývoje obalové politiky značně nepředvídatelná. Obal jako nepostradatelný článek trhu však zůstane nedílnou součástí našeho každodenního života, a i my jeho vývoj uživatelským postojem můžeme značně ovlivnit.

Ekologický dopad klasických materiálů

Pokud se na téma obalů podíváme čistě z ekologického hlediska, je velmi složité určit, které materiály představují nejmenší environmentální zatížení. Papír je sice v rámci recyklace a užívání obnovitelných zdrojů bezkonkurenčně nejakceptovatelnější, nicméně jeho praktické schopnosti ochrany zboží a obalové konstrukce za sklem i plasty silně pokulhávají. Za zřejmě nejšetrnější by se tedy dalo pravděpodobně považovat sklo (a to především vratné), ovšem díky jeho váze se při delších dovozových trasách (dále než 200 km) stávají šetrnějšími obaly plastové. Faktor dovozu představuje v době stále se rozmáhajícího internetového nakupování velkou otázku, proto ochrana zboží a váha obalového materiálu hraje jednu z hlavních rolí.

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.