Střední Evropu spojí síť 252 dobíjecích stanic. V Česku už rostou kolem dálnic

Řidiči křižující střední Evropu elektromobilem budou už brzy dobíjet své vozy na ultra rychlých stanicích. Ty během následujících dvou let vyrostou kolem hlavních páteřních tahů ve středoevropských zemích. Šest států, včetně České republiky, se už nyní připravuje na novou generaci elektromobilů s prodlouženým dojezdem. Vůbec poprvé bude možné cestovat s elektrovozem na dlouhé vzdálenosti přes hranice.

Na českých silnicích dnes jezdí kolem 2000 elektromobilů, většinou s dojezdem kolem 200 až 400 kilometrů na jedno nabití. Dojezdová vzdálenost vozů na elektřinu se postupně prodlužuje a rozšiřuje se i síť dobíjecích stanic. „Česká síť dobíjecích stanic není z nejhorších. Aktuálně je po zemi více než 100 nabíječek, přes 30 z nich je rychlonabíjecích. V následujících letech očekáváme výrazné zlepšení tohoto stavu díky budování nových rychlonabíječek podél páteřních tahů,“ říká Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz.

1

14 nových dobíječek v Česku

Vybudovat nové nabíjecí stanice plánuje například projekt konsorcia NEXT-E. Za podpory Evropské unie vznikne 252 nových nabíjecích stanic, z toho 30 bude ultrarychlých, elektřinu doplní doslova během několika minut. Celkem čtrnáct nových nabíječek přibude v České republice. Do projektu se zapojilo šest států střední Evropy – Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Slovinsko a Chorvatsko.

V Česku staví v rámci tohoto projektu nové nabíjecí stanice společnost E.ON. „Plánujeme postavit deset rychlonabíjecích stanic a čtyři ultrarychlé nabíjecí stanice. Všechny vzniknou v blízkosti významných silničních koridorů, například u dálnic D1, D2, D5 nebo D8,“ uvádí Hana Kořínková zodpovědná ve společnosti E.ON za elektromobilitu.

Energetická společnost se zapojuje do stavby nabíjecích stanic i v dalších projektech spolufinancovaných Evropskou unií, jako je FAST-E a EAST-E. Celkem v následujících letech postaví na území Česka 40 nových stanic pro elektromobily. Výstavbu některých rychlonabíječek už společnost E.ON dokončila, nacházejí se v Praze Čestlicích, na pražském Lehovci, Jihlavě, Písku, Toužimi, Nýřanech, Třebíči a ve Vystrkově u Humpolce. Nově otevřené rychlonabíjecí stanice  mohou elektromobilisté využívat v Ostrovačicích a ve Velké Bíteši u dálnice D1, dále v Trmicích u hypermarketu Globus u dálnice D8 a v obchodním domě Šestka v blízkosti pražského letiště Václava Havla.

Jedna z nabíjecích stanic postavených v rámci projektu Fast-E stojí i na největší nabíjecí stanici pro elektromobily v České republice - ve Vystrkově u Humpolce.
Jedna z nabíjecích stanic postavených v rámci projektu Fast-E stojí i na největší nabíjecí stanici pro elektromobily v České republice - ve Vystrkově u Humpolce.

Dotace 18,84 milionů euro

Vedle české společnosti E.ON jsou členy konsorcia NEXT-E také další energetické firmy: Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Hungary nebo E.ON Romania, skupina MOL, Hrvatska elektroprivreda a slovinský a chorvatský PETROL. Členskou základnu pak doplňují ještě automobilky Nissan a BMW.

Většina nových dobíjecích stanic bude mít výkon 50 kW, ultrarychlé dobíjecí stanice nabídnou výkon 150 až 350 kW. V obou případech zde budou moci energii načerpat všichni elektromobilisté, bez ohledu na typ vozu a druh přípojky. Práce na výstavbě některých stanic už začaly, přičemž montáž ultrarychlých nabíječek je naplánovaná na rok 2019. Projekt by měl být dokončen v roce 2020. Například baterie současné generace elektromobilu Volkswagen e-Golf se v reálných podmínkách nabije pomocí 50 kW baterie z 30 na 100 % kapacity baterie za 35 minut. Díky ultrarychlým dobíjecím stanicím by tato doba mohla v budoucnu klesnout na méně než třetinu.

Evropská unie podpoří realizaci nabíjecích stanic částkou 18,84 milionů euro. Jde přitom o největší grant, jaký kdy v rámci Nástroje pro propojení Evropy udělila projektu zaměřenému na elektromobilitu. Záměrem projektu NEXT-E je vytvořit souvislou a efektivní síť dobíjecích stanic, která umožní jízdu na dlouhé vzdálenosti přes hranice.

„Vůbec poprvé tak bude možné cestování na dlouhé vzdálenosti s plně elektrickým pohonem ve všech šesti středoevropských zemích. Elektromobily se stanou životaschopnou alternativou vozů se spalovacími motory,“ konstatuje Hana Kořínková.

Nabíjecí stanice pro elektromobily u nákupního centra v Čestlicích u Prahy
Nabíjecí stanice pro elektromobily u nákupního centra v Pražských Čestlicích

Budoucnost elektromobility

Budování nových nabíjecích stanic jde ruku v ruce s prodlužováním dojezdové vzdálenosti, která narůstá s každou novou generací vozů na elektřinu. „Zatímco před pěti lety nabízely elektromobily reálný dojezd 100 až 150 kilometrů, dnes je to 200 až 300 kilometrů. Výjimkou zůstává Tesla, která už pět let prodává auta s dojezdem přes 400 kilometrů. Počty elektromobilů budou významně růst, ukazují to trendové křivky posledních let. Prodeje vozů na elektřinu se zvyšují v Číně, v Evropě i v USA, a to často o desítky procent ročně,“ připomíná Jan Horčík.

Témata:

Doporučujeme

Další
V Německu byl spuštěn provoz prvního vodíkového vlaku na světě