Supermarkety jako další průkopníci udržitelného rozvoje


Sdílejte:

Být šetrný k životnímu prostředí a dávat si pozor na ekologickou stopu už dnes není jen pro jednotlivce či malé podniky. Touto cestou vykročila i tak konzumně vnímaná místa jako supermarkety. Ty mění nejenom zažité zvyklosti, co se týče odpadové politiky, kdy přestávají používat plastové tašky, ale mění i celý přístup k tomu, jak budou obchodní domy stavěny a provozovány z hlediska energií. Jednoduchost prodeje, následování moderních trendů a přiblížení se nejen zákazníkům, ale i přírodě jsou jejich nové klíče úspěchu.

Obnovitelně a bez tašek

Jedním z prvních obchodních řetězců v České republice, které se vydaly cestou trvalé udržitelnosti, je Lidl. Po celý rok 2017 se rozhodl odebírat 100 % skutečně odebraného množství energie od společnosti E.ON pouze z obnovitelných zdrojů, což je 98 % energie využité v prodejnách a logistických centrech Lidlu. Díky této „zelené“ elektřině ušetří společnost ročně více než 121 tisíc tun CO2. „Jako společensky odpovědná firma považujeme za přirozené chovat se ke svému okolí co nejšetrněji. Touto cestou chceme aktivně přispět k ochraně přírodních zdrojů i ovzduší, a tím i zdraví nás všech,“ vysvětlil Martin Molnár, jednatel společnosti odpovědný za nemovitosti.

„Chceme aktivně přispět ke snížení spotřeby igelitových tašek v České republice."
Pavel Stratil, generální ředitel společnosti Lidl

Dalším společensky důležitým krokem, který Lidl v České republice učinil, je jasné „ne“ igelitovým taškám. Od 1. března letošního roku ve všech prodejnách zrušili jejich prodej, čímž se připojili ke svým kolegům v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Tímto krokem jen u nás ušetří 27 milionů igelitových tašek ročně. „Igelitové tašky vedou v objemu, v jakém jsou při nákupech nejen v našich prodejnách používány, k obrovskému množství odpadu. Papírové anebo naopak takové tašky, které můžete používat stále, jsou k životnímu prostředí mnohem šetrnější. Proto od igelitových tašek zcela upouštíme a svým zákazníkům nabízíme ekologičtější alternativy. Chceme aktivně přispět ke snížení spotřeby igelitových tašek v České republice, a tím i k ochraně životního prostředí,“ uvedl generální ředitel Pavel Stratil.

Ekologickou alternativou, kterou mají zákazníci Lidlu na výběr, je nebělená biologicky rozložitelná papírová taška pocházející ze surovin z odpovědného lesního hospodářství, nesoucí certifikát společnosti Forest Stewardship Council. Další volbou může být silná permanentní plastová taška z recyklovatelného materiálu, který vydrží i náročnější zacházení a přenos těžších nákupů, lidé ji tak mohou používat opakovaně, a tím šetřit přírodní zdroje.

Ekologicky soběstačný supermarket z Jaroměře

První supermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě byl otevřen u nás v České republice. Budova obchodního řetězce Tesco v Jaroměři je řešena jako energeticky soběstačná dřevostavba. Projekt byl navržen tak, aby byla produkce CO2 snížena na minimum a vyrovnána nebo vynulována stejným množstvím CO2 spotřebovaným při pěstování zdrojů energie. „Soběstačnost budovy zajišťují dvě kogenerační jednotky, které produkují dostatek energie pro celkový provoz hypermarketu. Jako palivo je v nich využit čistý řepkový olej, ze kterého jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu,“ sdělil ředitel stavebního oddělení Tesco Miroslav Friml.

jaromer

E.ON RÁDCE: KOLIK PENĚZ A ENERGIE UŠETŘÍ PASIVNÍ DOMY?

Úsporu energií dále zajišťují šedové světlíky umístěné ve střeše, umožňující přirozené osvětlení prodejní plochy. Díky jejich severnímu nasměrování však nedochází v letním období k nežádoucímu přehřívání objektu. Voda na splachování WC, mytí podlah, zalévání zeleně apod. je získávána z akumulační nádrže, kde se zachycuje dešťová voda. Právě obchod v Jaroměři má být cestou, jak se chce Tesco stát do roku 2050 společností s nulovou uhlíkovou stopou.

Kamiony můžou být i tiché a nezapáchat

Tyto supermarkety se tak v České republice a i jinde po Evropě přidávají ke společnostem, jako je například firma COOP ve Švýcarsku. Její pobočka se totiž v roce 2014 zavázala, že během následujících devíti let definitivně skoncuje s produkcí oxidu uhličitého a jako první krok vyměnila své kamiony se spalovacím pohonem za elektrokamiony. Ty za den urazí v průměru 240 km a stihnou se mezi skladem a supermarketem otočit až 6krát. Nabíjí se během 45minutové přestávky, dále získávají elektřinu průběžně ze solárních panelů na střeše. „Společně s tím snižujeme také hluk v bezprostředním okolí svých prodejen, který by běžné kamiony vytvářely,“ dodává k výhodám generální ředitel společnosti Jeo Sutter. Není divu, že elektrokamiony zvítězily v soutěži společnosti E.ON Energy Globe.

coop

Základem pro zachování životního prostředí jsou jak kroky jednotlivců, tak velkých hráčů, kterými se můžeme nechat inspirovat. Až půjdete příště nakoupit, nezapomeňte si vzít tašku, která vám určitě leží doma, ať si nemusíte kupovat tašku igelitovou či pytlík navíc. A nezapomeňte ji příště použít znova. Už jen takové malé rozhodnutí každého z nás může naši zemi zbavit 27 milionů kusů plastového odpadu ročně.

E.ON RÁDCE: VYPLATÍ SE ELEKTROAUTO?

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.