Švýcarsko otevře nejdelší železniční tunel na světě


Sdílejte:

Dlouho očekávaný a přes 20 let budovaný Gotthardský úpatní tunel se brzy stane vítanou konkurencí letecké a silniční dopravě. Vysokorychlostní železnice spojí Itálii a Švýcarsko.

 

Alpy většina z nás považuje za skvělou zimní destinaci a místo, kde si lze odpočinout a načerpat energii. Zároveň ale toto obrovské evropské pohoří představuje zásadní překážku v pohybu zboží i osob.

Alpy oddělují vyspělý sever Itálie od nejrozvinutějších oblastí Švýcarska, Německa, Francie a Rakouska. Přestože je už dnes protínají některé dálnice, pořád ještě není doprava z vyspělého severu na jih Evropy tak plynulá a jednoduchá, jak by plánovači chtěli.

Proto byl už v roce 1992 ve Švýcarsku v národním referendu schválen obří infrastrukturní projekt Gotthardského úpatního tunelu. Práce začaly v roce 1996 a samotné ražení bylo hotové v roce 2011. Od té doby se betonuje. Výsledkem bude nejdelší železniční tunel na světě.

Vlaky budou moct Gotthardským tunelem svištět až rychlostí 250 km/h. A to nejen osobní, ale i nákladní. Cesta z Milána do Curychu se tak zkrátí z dnešních čtyř hodin na dvě hodiny padesát minut.

Slavnostní otevření tunelu je naplánováno na 1. června 2016, zprovoznění pro pravidelnou dopravu 11. prosince 2016. Představa je taková, že velká část silniční nákladní dopravy se přesune na železnici.

Kamionová doprava přes Alpy totiž roste obřím tempem a dosahuje těžko únosné úrovně, pokud jde o kvalitu života a zdraví dopravou postiženého obyvatelstva. Při hledání řešení postupovaly Švýcarsko, Rakousko a Itálie různými cestami. 

Pro Rakousko a Itálii by měl přinést dlouhodobé ulehčení Brennerský základní tunel. Ten má být dlouhý 55 km a dokončení se plánuje na rok 2022. Po dokončení ještě dalších alpských tunelů (Semmeringský, Koralmský) by množství silniční nákladní dopravy mělo významně klesnout.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Startuje 9. ročník soutěže E.ON Energy Globe

Oceňujeme ty nejlepší ekologické, energeticky úsporné a inovativní projekty a nápady.