Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Ta chvíle, kdy ručička padá k nule

Už jsme psali o tom, jak se změní auta. Věnovali jsme se tomu, jak se promění silnice. A teď nastal čas podívat se na něco tak všedního jako čerpací stanice. Protože tady už dávno nejde jen o tankování


Česko je, co se týče čerpacích stanic, velmocí nejen v Evropě. Podle statistik u nás potkáte benzínku každých čtrnáct kilometrů. Zatímco u nás připadá na jednu veřejnou čerpací stanici přibližně 2 700 obyvatel, tak v Německu, kde najdete víc jak 15 000 benzínek, je to 5 000 lidí. Podobné je to na Slovensku i v Polsku, ale v ostatních sousedních státech je to ještě víc. A čerpací stanice dál přibývají, i když je pravda, že nyní hlavně ty s alternativními palivy.

Čerpací stanice

Počet veřejných čerpacích stanic roste jedenáct let po sobě a celkově je v Česku nejvíce čerpacích stanic v historii. Za poslední rok přibyly čtyři standardní benzínové stanice, ale taky 18 míst, kde natankujete LPG a 10, kam si zajedete pro CNG. Celkově je v republice víc jak 1 000 míst, kde natankujete LPG, a necelých 300 stanic, kde doplníte CNG.

Jak se čerpací stanice změnily?

Dávno pryč jsou ty doby, kdy jste na čerpacích stanicích koupili jen benzín, olej a možná vodu do ostřikovačů. Moderní čerpací stanice nabízí podstatně širší rozsah služeb - můžete tam nakoupit, dát si kafe a najíst se, vybrat peníze z bankomatu, dojít si na toaletu a dát si sprchu, nebo i využít služeb malého autoservisu.

Benzínové stanice se zkrátka změnily. Zatímco v USA byl podobný typ služeb běžný už dávno, minimálně co se občerstvení a toalet týče, do Evropy přišel tento trend až na sklonku sedmdesátých let a průkopníkem bylo sousední Německo. V Čechách se začalo blýskat na lepší časy po sametové revoluci. Až posledních patnáct let jsou čerpací stanice v ČR opravdu na úrovni. A dál se zlepšují.

Čerpací stanice

Není se ale čemu divit, provozovatelé moderních čerpacích stanic vám bez okolků přiznají, že víc než polovina jejich zisku nepochází z tankování, ale právě z doprovodné nabídky zboží a služeb. Restaurace a kavárny jsou sázkou na jistotu, ale stejně dobře už fungují i čerpačky, kde můžete pořídit základní nákup. Zboží je o pár korun dražší, než když půjdete nakupovat do běžného supermarketu. Na druhou stranu lidí, kteří raději šetří čas než peníze, se najde dost. 

Proměny v příštích letech 

Přestože se může zdát, že aktuálně jsou nejmodernější čerpací stanice na úplném vrcholu, pořád existuje prostor pro zlepšení. Když se zeptáte provozovatelů, potvrdí vám, že pro zákazníky je zásadní nejen cena paliva a rozsah doprovodných služeb, ale třeba i čistota toalet a dobrá káva. Jestli se něco mění právě teď, je to kvalita nabízených služeb. Samozřejmě, že k lepšímu.

Do budoucna se určitě bude rozšiřovat nabídka paliv. Kromě nafty, benzínu a LPG je pro velké čerpací stanice důležité vybudovat i plničky CNG a rychlodobíjecí stanice pro elektromobily. Právě elektromobily pak stráví na čerpacích stanicích nejvíc času a to znamená, že jejich posádky nepochybně využijí čas pro občerstvení nebo pro zábavu.

Čerpací stanice

Novinkou, která k nám přichází z Velké Británie nebo z Německa, jsou pak komplexní služby malých autoservisů, které jsou schopné udělat základní opravy přímo na benzínce, případně slouží jako zázemí pro asistenční služby. Vymění stěrače, žárovky či pneumatiku, ale opraví třeba i prasklý výfuk, udělají geometrii, nebo pomohou s provizorní opravou, abyste se v pořádku a jen s minimálním zdržením dostali domů nebo do svého běžného servisu.

No a taková ta budoucnost jako z filmu?

Až budeme všichni jezdit elektromobily, nebo auty na vodík, je vůbec otázkou, jestli budeme ještě řídit, nebo se staneme pouhými pasažéry. Čerpací stanice by se mohly změnit v terminály, kde nasedneme do takzvaného sdíleného vozu, nebo kam vám provozovatel přistaví auto, případně odkud vůz pošle za vámi na přesnou adresu.

Čerpací stanice

Pokud vám tohle zní hodně přehnaně, vzpomeňte si, jak vypadaly čerpací stanice před padesáti lety. Je nasnadě, že prioritou nebude už dávno jen tankování nebo dobíjení, ale služby navíc, tedy pickup servis, cena a rychlost dopravy. 

A opravdu jen benzín, nafta, elektřina, vodík, CNG a LPG?

Zatím to tak vypadá. Benzínová a naftová auta jsou v jasné převaze a bude to ještě chvíli trvat, než že alternativní paliva doženou nebo rovnou předstihnou. Otázkou zůstává, jak složitý a nákladný nákladný proces to bude a co se všechno se přitom změní. Ano, máme tím na mysli hlavně umělou regulaci trhu.

Čerpací stanice

Výše zmíněná paliva jsou odzkoušená a automobilky s nimi umí pracovat. Nepředpokládá se, že by se mělo v blízkém horizontu objevit nějaké nové palivo, třeba jako auto na vzduch nebo auto poháněné malým jaderným reaktorem. Benzín a nafta jsou stálice, elektřina má zametenou cestičku a řidiči už dávno poznali výhody i nevýhody LPG a CNG, takže si každý může vybrat dle svých představ.

Hodně se čeká od vodíku a i tady se blýská na lepší časy. Podle nejnovějších odhadů by mělo být do deseti let jen v Česku až 90 000 vodíkových aut! Podobně jako v případě elektromobilů nebo vozů na CNG, i tady je klíčovou otázkou množství a pokrytí čerpacích či dobíjeních stanic napříč republikou, potažmo Evropou.

Ještě je tu biometan…

Ano, je to pravda. Biometan je dalším alternativním palivem, ale jedná se vlastně o zemní plyn, tedy CNG. A první vlaštovku už tady máme, je v Brně.  Jako zdroj biometanu posloužil bioplyn z brněnské čistírny odpadních vod, vznikající při zpracování čistírenských kalů.

Jednalo se o pilotní projekt, který měl za cíl názorně ukázat, že i biologicky rozložitelné odpady jsou cennou surovinou, která má potenciál. Plynný biometan, který se uvolňuje při zpracování kalů z odpadních vod, se filtruje na membránovou technologií na kvalitu zemního plynu. A ten pak pohání běžný spalovací motor. 

Čerpací stanice

Celého projektu se zúčastnily Dopravní Podnik Města Brna, který vyčlenil na testování jeden linkový autobus s pohonem CNG, česká výzkumná společnost MemBrain s.r.o. která pro tento projekt zapůjčila jednotku na čištění bioplynu na kvalitu zemního plynu, a samozřejmě ještě společnost Brněnské Vodárny a kanalizace, která poskytla zázemí Čistírny odpadních vod v Modřicích a umožnila odběr bioplynu vzniklého při zpracování čistírenských kalů.

Stejně jako auta a silnice, mění se i čerpací stanice. Logicky. Otázkou však je, jak rychlý vývoj můžeme předpokládat. V horizontu deseti až patnácti let nás čeká jen rozšířená nabídka alternativních paliv a neustále se zlepšující doprovodné služby. Co bude za třicet let však není ničím jiným, než věštěním z křišťálové koule.

button clanku