Tel Aviv se stává evropským Silicon Valley. Start-upy v jeho vodách loví i česká Škoda Auto

O tom, že malé nápadité start-upy dokáží mnohdy zaskočit a předběhnout i velké technologické hráče, jsme se v minulosti přesvědčili již mnohokrát. I proto velké společnosti věnují rozjíždějícím se start-upům stále větší pozornost. Již dlouhou dobu za Mekku technologických start-upů platí americké „křemíkové údolí“ neboli Silicon Valley. Tomu ale aktuálně silně šlape na paty izraelská metropole Tel Aviv.

Ačkoli je Izrael relativně malou zemí s 8,5 miliony obyvatel, rychle se dere na pozici technologické špičky. V jeho hlavním městě sídlí technologické společnosti, které spolupracují s takovými jmény, jako je Apple, Google nebo Škoda Auto. Aktuálně v Tel Avivu registrujeme přes 6000 start-upů. Ty se zaměřují od vývoje bezpečnostních systémů až po nové možnosti osobní mobility. Právě na ně cílí svoji pozornost i Škoda Auto, potažmo její dceřiná společnost Škoda Auto DigiLab. Ta speciálně pro tamní trh založila ve spolupráci s místní společností Champion Motors (partner Škody Auto na izraelském trhu) odštěpenou pobočku – Škoda Auto DigiLab Israel.

1

„Tel Aviv v současnosti platí za jeden z nejvýznamnějších technologických center. Jen start-upů věnujícím se mobilitě je zde několik stovek. V našem novém podniku máme několik specialistů, kteří nedělají nic jiného, než že prozkoumávají start-upy na místní technologické scéně,“ prozradil nám Martin Ježek, tiskový mluvčí společnosti Škoda Auto DigiLab.

„Když sleduji práci našich izraelských specialistů, vidím, že se pokaždé obracejí na jiné oddělení mateřské automobilky. Řešení, která oni loví, následně vstupují do celého procesu od vývoje přes výrobu až po péči o zákazníky.“ doplnil Ježek.

Martin Ježek, tiskový mluvčí společnosti Škoda Auto DigiLab
Martin Ježek, tiskový mluvčí společnosti Škoda Auto DigiLab

Lídr v oboru Big Data ve službách Škoda Auto

Jedním z nejvýznamnějších izraelských start-upů spolupracujících se Škodou Auto DigiLab je Anagog, jehož hlavním akcionářem se stala právě Škoda Auto.

„Strategickou účastí v technologickém start-upu Anagog rozšiřujeme své schopnosti a získáváme přístup k novým technologiím. Umělá inteligence v oblasti mobility hraje důležitou roli,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto, Bernhard Maier, a dodává: „Naše společnost Škoda Auto DigiLab Israel Ltd. se vyvíjí k důležitému hráči a pokračuje na naší cestě ke společnosti ‚Simply Clever‘. Díky technologii Anagogu jsme schopni lépe porozumět našim zákazníkům a nabídnout jim řešení šitá na míru.“

Mirko Langnickel, jeden z izraelských expertů Škody Auto DigiLab
Mirko Langnickel, jeden z expertů Škody Auto

Technologie Anagogu analyzují data ze senzorů smartphonu a na této bázi je používají k vytváření vzorků pohybu. Zpracování dat probíhá u společnosti Anagog prostřednictvím jedinečného softwaru umělé inteligence.

„Anagog se zabývá sběrem dat. Aktuálně jsme vyvinuli unikátní software, který dokážeme v budoucnu integrovat do mobilních aplikací Škody Auto. Ten po odsouhlasení samotným uživatelem dokáže sbírat a odesílat data o pohybu našich zákazníků nebo o jejich chování. Díky těmto datům budeme v budoucnu schopni našim zákazníkům nabízet nové služby. Například pokud uživatel zadá do navigace, že se chce dostat na určité místo, dokážeme predikovat očekávanou úroveň dopravy. Následně mu náš systém bude moci nabídnout nejvhodnější možnou formu dopravy, včetně využívání služeb typu bikesharing v centru města a podobně,“ sdělil nám Mirko Langnickel, jeden z expertů Škody Auto DigiLab.

Podpora start-upů jako nový trend na trhu

Mladoboleslavská automobilka samozřejmě není jediná, kdo se podpoře nápaditých start-upů věnuje. Velké společnosti se snaží nápady malých a začínajících firem podporovat a následně je zařazovat do svého výrobního portfolia, nebo je nabízet jako samostatné služby. V daném tématu se silně angažuje i energetická společnost E.ON se svým start-upovým akcelerátorem :agile. „Chceme rozvíjet nové obchodní myšlenky a přivést je k životu pomocí našich znalostí z energetického sektoru. To je to, o čem celý :agile je. :agile začal v květnu 2013 a doplňoval aktivity E.ONu s ohledem na inovace a současně podporoval nové podnikatelské nápady. Naším cílem je vytváření inovací v rámci společnosti E.ON, stimulování myšlenek a odborné znalosti kolegů a jejich podpora v zahajování podnikatelských modelů.“

:agile

Český akcelerátor :agile může kdokoli kontaktovat přes kontaktní údaje na webových stránkách: www.eon.cz/agile

„Jsme velmi rádi za nápady od jednotlivců či týmů. Zajímavý a věcný nápad můžeme spojit s příslušným oddělením. Naše stránky jsou prioritně zaměřené na start-upy a mladé společnosti, které můžou do plachet inovativnosti vnést jiný, nový vítr,“ uvedl Daniel Frühauf, zástupce :agile.

Témata:

Doporučujeme

Tel Aviv se stává evropským Silicon Valley. Start-upy v jeho vodách loví i česká Škoda Auto
Další
Písek získává náskok díky spolupráci se zahraničím