Umí pneumatiky vygumovat svou ekologickou stopu?

Přichází jaro, ptáci zpívají a… je nejvyšší čas přezout na letní pneumatiky. Jaké obutí vybrat? Co se děje se starými pneumatikami? A jaká je budoucnost těch nových?  

Respektujte sezónu

Brzdná dráha letních pneumatik v zimě může být v závislosti na podmínkách delší až o desítky metrů, třeba na sněhu v rychlosti 50 km/h je to cca osm metrů. Ani jízda na zimních pneumatikách v létě není optimální. Více hlučí, rychleji se opotřebují a zvyšují spotřebu paliva. Měkčí směs navíc nemá tak dobrou přilnavost v zatáčkách ani při brzdění. Celoroční pneumatiky jsou někde napůl, lze je snad doporučit jen těm, kteří najezdí sotva pár tisíc kilometrů ročně a nejsou na auto odkázáni.

Zimní pneumatiky

Někteří řidiči jsou ke svým pneumatikám až neuvěřitelně laxní, jak kdyby si ani neuvědomovali, že je na silnici drží čtyři styčné body v podobě pneumatik. Rozměry dosahují asi tak plochy dlaně nebo pohlednice, nicméně jak jsou drobné, tak jsou důležité. Právě pneumatiky se starají o to, aby auto zatočilo, zrychlilo a zabrzdilo, takže výběru správných pneumatik a péči o ně byste měli věnovat minimálně stejnou pozornost jako celému autu. Zní to sice jak z poučky v autoškole, ale když se nad tím zamyslíte do důsledků a představíte si, co všechno musí pneumatika zvládnout, dojde vám, proč jde o jedno z nejdůležitějších odvětví automobilového průmyslu.

Jak pneumatiky vybrat?

Co se rozměrů a rychlostních i hmotnostních indexů týče, poslechněte doporučení výrobce. Každá automobilka navrhuje podvozky tak, aby optimálně fungovaly na doporučených rozměrech pneumatik, a jejich testování věnuje statisíce kilometrů. Některé sportovní vozy jsou pak konstruovány přímo pro konkrétní pneumatiky konkrétního výrobce. Jen na nich pak auto umí předvést celý svůj repertoár schopností. U běžných aut zase zvažte, jestli vám stojí za to, předvádět se na nízkoprofilových pneumatikách. Vypadají perfektně, ale pohodlnější jízdu si užijete na menších ráfcích s vyšším bočním profilem pneumatiky. 

Když vybíráte nové pneumatiky, jako vodítko vám poslouží nezávislé testy. Ty nejrozsáhlejší dělá německý automotoklub ADAC a přečtete si je klidně i v češtině. Nejde jen o celkové hodnocení, ale i o jednotlivé parametry, protože pro některého řidiče může být důležitý jízdní komfort, pro jiného spotřeba paliva. Vždy si dávejte pozor nejen na správný rozměr, ale také na rychlostní index a váhové zatížení, takzvaný nosnostní index. Ten se v současnosti velice řeší s přibýváním vozidel SUV, která mají vyšší pohotovostní hmotnost.


Co se skrývá pod označením 195/65 R15 95H?

  • Číslo před lomítkem značí šířku pneumatiky 195 mm.

  • Číslo za lomítkem je profilové číslo 65. To značí procentní poměr výšky a šířky pneumatiky.

  • R15 poukazuje na průměr pneumatiky, tedy patnáct palců.

  • Číslice 95 ukazuje nosnost pneumatiky 690 kg (hmotnostní index).

  • H označuje rychlostní index (v tomto případě do rychlosti 210 km/h).


V případě elektromobilů a hybridních aut jste určitě zaznamenali, že tato auta mohou mít jiné pneumatiky než běžná vozidla se spalovacím motorem. Je to pravda, jejich směs a vzorek jsou vyráběny hlavně s ohledem na co nejnižší spotřebu paliva, mají tedy nízký valivý odpor. Ale pozor, to může mít negativní vliv na jejich další vlastnosti, jako přilnavost a hlučnost. Nelze se pak divit, že je někteří motoristé nahrazují běžnými pneumatikami.

Jak se likvidují staré pneumatiky?

Dnes vás starých pneumatik zbaví v kterémkoliv pneu či autoservisu, takže už je nemusíte vozit do sběrného dvora. I díky tomu se zvyšuje procento vrácených pneumatik.

box - pneumatiky

Staré pneumatiky se také ekologicky likvidují, nebo putují do speciálně upravených spaloven. Spalovací proces se ale opravdu výrazně liší od toho, že „gumu“ vezmete a hodíte do kamen na uhlí. Při speciálním spalování je výhřevnost starých pneumatik vyšší než u topných olejů, přitom produkují méně zplodin.

Když dojde na jejich ekologickou likvidaci, vyrábí se z nich granulát, který se využívá v mnohých odvětvích. V automobilovém průmyslu najde uplatnění při výrobě nových pneumatik, nárazníků, těsnění či koberečků. S granulátem se setkáte i ve stavebnictví, kde se používá při výrobě mřížek kanalizace, kanálových vpustí, odpružovacích bloků kolejnic či mostních dílů. Vyrábí se z něj ale i protihlukové stěny a výztuže železničních přejezdů. Přimíchává se taky do betonu či asfaltu. No a konečně se s ním můžete setkat třeba i na dětských hřištích nebo v tělocvičnách – ano, to jsou ty měkké dopadové plochy. 

Granulát z pneumatik

Čím dál častěji se mluví o alternativním použití starých pneumatik, kdy se s nimi experimentuje jako s přívalovými stěnami na rozbití mořských vln, nebo se stavbou speciálních povrchů podmořských stěn, kde by měly obrůst korály. 

Budou pneumatiky nadále černé a kulaté?

I když pneumatikářské společnosti investují do vývoje obrovské částky, v nejbližších dvaceti letech budou pneumatiky mít stále konvenční tvar. Měnit se ale budou vlastnosti pneumatik a jejich povrchy. 

  • Michelin aktuálně představil pneumatiku s čipem, která řidiče informuje nejen o tlaku, ale i o teplotách povrchu, což ocení zejména majitelé sportovních vozů.
  • Continental experimentuje s pneumatikami s proměnlivou šířkou v závislosti na rychlosti auta, kvalitě povrchu, počasí a způsobu jízdy.
  • Hankook připravuje pneumatiky, které nebudete plnit vzduchem, jejich speciální tvar a použitá směs by totiž měly splnit nejen požadavky na přilnavost, ale i na jízdní komfort. 
Témata:

Doporučujeme

Další
Po čem jezdíme a budeme jezdit