V Londýně mohou vyrůst cyklistické superdálnice


Sdílejte:

Boris Johnson se v roce 2008 poprvé stal starostou Londýna. O čtyři roky později byl zvolen znovu. Mezi místními obyvateli se těší obrovské popularitě. Aktivně totiž řeší nejpalčivější problémy britské metropole, mezi které patří také doprava.

Dlouhodobě kritická situace v oblasti dopravy se v Londýně v posledních letech začala výrazně zlepšovat. Už v roce 2003 tam řidiči musejí platit za vjezd do centra města. Zvýhodněna jsou vozidla, která nevypouštějí tolik emisí - hybridní auta a elektromobily.

Boris Johnson se na tomto úspěchu rozhodl stavět dál a zaměřil se na podporu dalších forem dopravy. Intenzivně se tak věnuje hromadné dopravě a především také cyklistice. Už v roce 2010 přišel s návrhem vytvořit v Londýně "cyklistické superdálnice".

Svou ideu zpracoval v obsáhlém dokumentu nazvaném "Londýn: cyklistická revoluce". Londýn ještě donedávna nepatřil k městům, kde by bylo běžné vídat na silnicích cyklisty, na rozdíl třeba od metropolí Dánska či Nizozemska. To se ale v posledních letech začíná měnit.

Mimo jiné právě i díky Johnsonovi, který ve městě s chutí linkuje nové cyklostezky. Jenže Londýn je město, kde je o volné místo nouze. Architekti z proslulé společnosti Foster + Partners proto aktuálně přišli s návrhem sítě zvané "SkyCycle".

Jde vlastně o cyklistické estakády vybudované nad již existujícími trasami příměstské železnice. Speciální mostní konstrukce vyhrazená pouze pro cyklisty by na každé své trase co hodinu dokázala obsloužit až 12 000 jezdců. Celkem by síť měla mít délku 220 km a být přístupná z 200 nájezdů po celém městě.

Díky svému rozsahu by síť měla obsloužit až šest milionů obyvatel Londýna. Podle Lorda Fostera, šéfa firmy Foster + Partners, by se dojezdový čas do cílové destinace u řady z nich snížil až o půl hodiny. Architekti tvrdí, že navrhovaná cyklistická superdálnice by dokonce byla levnější než budování nových silnic a tunelů kvůli zvýšení přepravní kapacity.

Samotný Lord Foster věří, že města podporující cyklistiku a chůzi namísto ježdění autem jsou mnohem přívětivější pro život. "Abychom mohli všem obyvatelům Londýna zvýšit kvalitu života a podpořili novou generaci cyklistů, musíme jízdu na kole učinit bezpečnější," řekl doslova.

V současné době je návrh Foster + Partners prezentován nejrůznějším dopravním úřadům v Londýně. O tom, zda se někdy podaří jej skutečně realizovat, tedy zatím není rozhodnuto. Pokud by byl projekt schválen, bude jeho výstavba trvat několik desítek let.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

To nejlepší, co jsme podle čtenářů v roce 2016 napsali

Podívejte se na nejlépe hodnocené a nejčtenější články z minulého roku.