V Německu byl spuštěn provoz prvního vodíkového vlaku na světě

Vodíkový pohon se už dlouho snaží prosadit na poli ekologických alternativ tradiční dopravy. Ačkoli se na trhu již objevilo několik sériových a veřejně prodávaných automobilů s vodíkovými články, nedá se prozatím předpokládat jejich větší rozmach jako v případě elektromobilů. Zdá se ale, že vodíkový pohon přece jen najde své uplatnění v dopravě, a to konkrétně na železnici.

Jak je známé, vodíkový pohon je považován za vůbec nejčistší zdroj energie. Tato technologie ale aktuálně stojí před mnohými bariérami. Největším problémem je vybudování sítě čerpacích stanic vodíku. Společnost Benzina nedávno představila dvě první vodíkové čerpací stanice v České republice. Během příštích pěti let bychom se měli dočkat dalších šesti. Z toho důvodu je jasné, že rozvoj vodíkových aut nebude tak rychlý, jako tomu je u elektromobilů. 

Pro využívání vodíkového pohonu na železnici není nutné stavět rozsáhlou síť čerpacích stanic s vodíkem. Pro potřeby vlaku stačí vybudovat místa pro doplnění vodíku pouze v cílových stanicích vlaku. Toho využily německé dráhy. Ty jako první na světě spustily pravidelný provoz dvou vodíkových lokomotiv, které vyrobila francouzská společnost Alstom, jež má na svědomí i známý rychlovlak TGV.

Modré vlaky poháněné vodíkem obsluhují asi 100 km dlouhou trať mezi městy Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude na severu Německa, kde nahrazují klasické dieselové lokomotivy.

Obě lokomotivy na této lince za sebou mají už několik testovacích jízd, které jasně ukázaly, že vodíkové vlaky se vyrovnají a možná i předčí ty na fosilní paliva.

1

„Náš první vodíkový vlak úspěšně vstoupil do komerčních služeb a je připraven k sériové výrobě,“ komentoval úspěšný provoz vlaku Henri Poupart-Lafarge, generální ředitel společnosti Alstom.

Francouzská společnost, která na německou železnici dodala dva zmíněné vodíkové vlaky, rovněž prohlásila, že do roku 2021 plánuje našemu sousedovi dodat dalších 14 vlakových souprav s nulovými emisemi.

Vodíkový vlak Coradia iLint dokáže na jednu nádrž vodíku urazit asi 1 000 km. To je zhruba stejná vzdálenost, jakou ujede na jedno natankování dieselový vlak.

1

Vodíkový vlaky jsou vybaveny palivovými články, ve kterých díky reakcím vodíku a kyslíku vzniká elektřina. Jediným vedlejším produktem, který během této reakce vzniká, je voda. Přebytečnou energii vlak ukládá do lithium-iontové baterie.

Společnost Alstom prezentuje vodíkovou technologii jako ideální ekologickou alternativu dieselových vlaků, které obsluhují neelektrifikované železniční tratě. Vedle Německa se o technologii vodíkových vlaků zajímají země jako Velká Británie, Nizozemsko, Dánsko, Norsko, Itálie nebo Kanada. Francouzská vláda dokonce uvedla, že do roku 2022 plánuje učinit stejný krok jako Německo.

Témata:

Doporučujeme

V Německu byl spuštěn provoz prvního vodíkového vlaku na světě
Další
Z Mnichova do Ostravy bez kapky fosilního paliva? Účastníci eRallye ukázali, že je to možné