V Nevadě budou ukládat energii s pomocí železnice


Sdílejte:

S projekty přečerpávacích vodních elektráren jsme dobře obeznámeni i v Čechách. Ne vždy však musí být ve hře voda, resp. její transfer z kopců do údolí a v opačném směru. 

V Nevadě nyní připravují rozsáhlý a nákladný projekt s názvem ARES, který má plnit tutéž funkci. Namísto vody se však budou mezi svahy přesouvat nákladní vagóny.

Pod zkratkou ARES se skrývá „pokročilý kolejnicový systém pro ukládání energie“, a místní Úřad pro správu půdy k němu nyní vydal povolení. Nutno dodat, že zmíněné povolení bylo posledním z dlouhé řady jiných schválení a certifikátů, které si museli lidé z ARES sehnat. 

Není divu, rozhodně se totiž nejedná o všední případ. Pro realizaci záměru bude dle projektové dokumentace zapotřebí 42 hektarů dosud nezastavěné půdy v členitém hornatém terénu a toto území má být využito ke stavbě železnice. A ne ledajaké.

Při zběžném pohledu by se totiž mohlo zdát, že na daném místě bude vznikat rozsáhlé manipulační nádraží. V rovných liniích vedle sebe se totiž bude nacházet přinejmenším šest kolejí, které souběžně vedou z údolí do kopce. 

Jinými slovy, vypadá to velmi podivně a vůbec neekologicky. Přesto se v Nevadě bude rodit průkopnický podnik „živé“ baterie, určené k vyrovnávání výkyvů spotřeby v síti. Jeho operační kapacita se má pohybovat v rozmezí od 50 do 100 MW. A jak to celé má fungovat?

Vlastně stejně jako naše přečerpávací elektrárna na Dlouhých stráních. V hodinách, kdy bude čistá elektřina proudící z větrných a solárních elektráren dostupná a levná, vytlačí lokomotivy rozestavěné v údolí na kolejišti ARES do svahu velmi rozměrný a těžký náklad. 

V moment, kdy síť bude ve špičce, bude možné sjet znovu do údolí. Tentokrát ale bude na lokomotivu působit gravitační zátěž dříve vytlačeného nákladu. Elektrický motor lokomotivy bude v tomto druhém případě fungovat jako dynamo a bude zpětně generovat elektrický proud.

Jistě, hned první otázka, která vás napadne, je, jakou bude mít takových systém účinnost. S odpovědí v ARES pochopitelně počítají: blížit se bude 80 % efektivity vodní přečerpávací elektrárny, tedy asi 60 %. 

Rozhodně to není zázračné, ale k vykrývání výpadků v síti může tento nevšední systém jistě stačit. Lidé z ARES se soustředí na každý detail, a tak jsou nezbytnou součástí uzavřeného systému například kolejnice s minimálním třením.

Výstavba kolejiště by měla zabrat 8 měsíců a zajistit by mohla až 100 pracovních míst během budovací fáze (16 míst během stabilního provozu). Plánovaná trasa má do svahu být dlouhá 8,8 kilometrů. Životnost celého projektu je rozplánována na čtyřicet let.

„Projekt je čistě o práci s čistou a obnovitelnou energií," říká Jim Kelly, šéfmanažer ARES Nevada. „K provozu nepotřebujeme žádnou vodu nebo fosilní paliva, a nevznikají žádné emise nebo nebezpečný odpad.“

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

To nejlepší, co jsme podle čtenářů v roce 2016 napsali

Podívejte se na nejlépe hodnocené a nejčtenější články z minulého roku.