Veletrh CES v Las Vegas představil budoucnost osobní dopravy

Americký veletrh spotřební elektroniky CES (Consumer Electronic Show), pořádaný každoročně v Las Vegas, se v posledních letech stává hlavní technologickou událostí roku. Začínající startupy i zavedení hráči zde odhalují své trumfy a snaží se nám naznačit, jakým směrem se bude vyvíjet technologický pokrok. My jsme pro vás vybrali několik nejzajímavějších projektů z oblasti mobility, které byly v Las Vegas představeny.

E.ON RÁDCE: MAJÍ ELEKTROMOBILY NĚJAKÉ NEVÝHODY?

 

Infiniti QX Inspiration

infinity

Koncept svého prvního elektromobilu v Las Vegas odhalila i luxusní odnož Nissanu – Infiniti. Čistě bílé elektrické SUV nám má poodhalit budoucnost této japonské automobilky. Vůz je postaven na zcela nové platformě určené speciálně pro elektromobily. Má posádce nabídnout velkorysý prostor a luxusní požitek z jízdy. „QX Inspiration je demonstrací nové éry Infiniti a také ukázkou toho, kam chceme naši značku posunout. Nové technologie nám umožnily rozvinout filozofii designu a toto nové vozidlo nám promlouvá z duše,“ komentuje vůz zástupce společnosti Infiniti.

 

Nissan I2V
 

Velice zajímavou technologii představila mateřská automobilky Infinity – Nissan. Jde o palubní systém s názvem I2V neboli Invisible-to-Visible (z neviditelného viditelné). Tato technologie koordinuje spolupráci kamer a senzorů na vozu spolu s GPS údaji a dalšími daty získanými z cloudu. Díky tomu umožňuje řidiči získávat informace o jeho bezprostředním okolí, které nemůže kvůli překážkám vidět. Řidič se tak může například dozvědět, že si za další odbočkou bude muset dávat pozor, protože za budovou, kterou bude objíždět, je zvýšený pohyb chodců.

 

Mercedes-Benz Vision Urbanic Concept

mercedes urbanetic concept

Možná trochu nezvykle si německý Mercedes vybral výstavu CES pro přetavení svého nového sériového modelu se spalovacím motorem. Model CLA ale není to, co nás od značky s trojcípou hvězdou ve znaku zaujalo. Mnohem více naší pozornosti si zasloužil plně elektrický a plně autonomní koncept Urbanetic. Jde o systém pro dopravu osob i nákladu v blízké budoucnosti. Celý koncept je založen na elektrickém autonomním podvozku, který může být během velice krátkého okamžiku spojen s různou nástavbou. Mercedes prozatím představil osobní a nákladní nástavbu. Předpokládá se, že by tento systém mohl fungovat jako autonomní taxi nebo rozvoz zboží zejména v hustě obydlených městských aglomeracích. Pokud vám tento systém něco připomíná, vězte, že nám také. Jde o velice podobný nápad jako ten, který loni na CES představila Toyota pod názve e-Palette. (ODKAZ NA CES 2018)

E.ON RÁDCE: MAJÍ ELEKTROMOBILY NĚJAKÉ NEVÝHODY?

 

Audi

audi ces stanek

Audi pro letošní výstavu na rozdíl od svého německého rivala nepřipravilo žádný elektromobil. V Las Vegas prezentuje totiž pouze nový multimediální systém. Značka se čtyřmi kruhy připravuje inovativní koncepty individuální mobility a úzce je propojuje s digitálním světem. Budoucí modely Audi s funkcí autonomní jízdy se na přání promění v zážitkový park. Cestující budou moci během plně autonomní jízdy hrát videohry, sledovat filmy nebo využívat interaktivních her a programů založených na principu virtuální reality. Příkladem takového automobilu budoucnosti je Audi Aicon se zcela elektrickým pohonem a uspořádáním sedadel v interiéru „2+2“. Díky mnohostrannému síťovému propojení nabídnou takové automobily svým uživatelům zcela nové možnosti pro trávení času na cestách. Cestující přitom mohou využívat například budoucí generaci zábavního systému.

 

Kia Space of Emotive Driving

kia space of emotive driving

Ačkoli exponát vystavený na stánku jihokorejské automobilky Kia vypadá jako autonomní vůz budoucnosti bez dveří, samotná automobilka o něm nehovoří jako o autě, ale pouze jako o konceptu interiéru budoucnosti. Ten nazývá Space of Emotive Driving (Prostor řízení na bázi emocí). Hlavní pýchou tohoto konceptu je systém R.E.A.D., který dokáže rozpoznávat emoce osob na palubě a dle nich automaticky mění náladu v kabině, ale i jízdu vozu samotného.

 

Byton M-byte

byton m byte

Čínská společnost Byton loni na CES překvapila konceptem elektromobilu, který svými technologiemi daleko předbíhal konkurenci. Letošní příspěvek této společnosti sice nejde tak do hloubky, i tak je ale revoluční. Byton si připravil zcela nové multimediální rozhraní, které má v budoucnu zabavit řidiče a posádku při cestách v autonomním režimu. Součástí tohoto systému je dotyková multimediální obrazovka táhnoucí se přes celou šířku palubní desky vozu. Tato obrazovka má rozměr 48 palců, což z ní dělá největší dotykovou obrazovku použitou v osobním dopravním prostředku.

E.ON RÁDCE: MAJÍ ELEKTROMOBILY NĚJAKÉ NEVÝHODY?

 

Hyundai Elevate
 

Pozornost si jistě zaslouží i koncept jihokorejské Hyundai. Ta představila neuvěřitelný koncept, který kombinuje výhody auta a zvířete. Elevate, jak je koncept nazýván, má představovat nejprůchodnější vozidlo, které bylo kdy vytvořeno. Vůz jezdí jako běžné vozidlo. V případě potřeby překonání terénních nerovností se ale dokáže postavit na čtveřici svých nohou a kráčet jako savec či plaz. Hlavní smysl vozidla je jeho využití pro záchranné složky v nesnadno přístupném terénu. Další jeho výhodou je modulární konstrukce, která umožňuje snadnou výměnu kabiny za jiný typ, dle potřeby konkrétní operace.

Témata:

Doporučujeme

Další
První český elektromobil z roku 1895 měl hybridní pohon, který používá BMW i3