Výběr nejzajímavějších elektromobilů a hybridů z ženevského autosalonu - 1. díl

Ve světě motorismu není větší svátek než ženevský autosalon pořádaný každoročně v první polovině března. Letos se do švýcarské metropole sjela veřejná i laická automobilová veřejnost už po osmaosmdesáté a jak tomu v poslední době bývá, prim zde hrály především elektromobily, hybridy a supersporty. My jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější novinky na poli elektromobilů a hybridů, které byly ve švýcarské metropoli k vidění. V prvním dílu našeho výběru se můžete těšit na novinky od zavedených Evropských značek jako je Škoda, Hyundai, Volkswagen, Renault nebo Porsche.

Škoda Vision X

Škoda Vision X

V očích českého diváka se nejočekávanější novinkou letošního ročníku ženevského autosalonu stala designová studie Škoda Vision X. V té tuzemská automobilka představuje hned několik kroků, na které se můžeme z její strany těšit. Prvním je samozřejmě design vozu, který doplní novou SUV rodinu Škody a kterého se dočkáme v produkční variantě v horizontu měsíců. Mnohem zajímavější je Škoda Vision X z pohledu pohonu. Ten zde zajišťuje 1,5litrový motor, který dokáže spalovat benzín i CNG. Vedle spalovacího agregátu v útrobách vozu ale nalezneme i elektromotor pohánějící zadní nápravu, díky kterému dokáže vůz na krátkou vzdálenost pracovat i v režimu čistého elektromobilu. Mimochodem, jméno mladoboleslavské značky bylo v Ženevě skloňováno i v jiné souvislosti. V rozhovoru pro britský magazín Auto Express totiž šéf představenstva značky Škoda Auto, Alain Favey, potvrdil, že v roce 2019 se dočkáme příchodu prvního sériového elektromobilu Škoda. Bude jím elektrická verze modelu Citigo, postavená na základě sesterského Volkswagenu e-up!.

 

Hyundai

Hyundai
Designová studie Hyundai Le Fill Rouge

Zahanbit se nedala ani korejská Hyundai. Jednoznačně největší pozornost k sobě na stánku Hyundai strhl elegantní koncept Le Fill Rouge. Ten veřejnosti nastínil, jakým směrem se bude v budoucnu vyvíjet design vozů Hyundai. Ačkoli byl model Nexo odhalen už na nedávném Veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas, byl druhý produkční vodíkový automobil Hyundai prezentován i v Ženevě. Druhou představenou novinkou je elektrická varianta crossoveru Kona, který se na našem trhu prodává od loňského roku. Jeho elektrická verze by měla být schopna urazit na jedno nabití až 480 km. Cena vozu se bude s největší pravděpodobností pohybovat kolem 750 000 Kč, jedná se ale prozatím o nepotvrzená data.

Představení novinek během tiskové konference automobilky Hyundai v Ženevě.

 

Volkswagen I.D. Vizzion

VW I.D. Vizzion

Německý Volkswagen v posledních dvou letech pravidelně na velkých autosalonech představuje stále nové a nové deriváty svých elektromobilů rodiny I.D. Nejinak tomu bylo i v Ženevě, kde automobilka z Wolfsburgu představila svou novinku s názvem I.D. Vizzion. Její základ tvoří stejně jako u ostatních elektromobilů z rodiny Volkswagen I.D. platforma MEB, která byla vyvinuta speciálně pro potřeby automobilů poháněných elektromotory. Ty v útrobách I.D. Vizzion pracují hned dva, na každé nápravě jeden. Celkový výkon této pohonné soustavy činí 225 kW. Motory čerpají energii z baterie o kapacitě 111 kWh uložené v prostoru podlahy. Díky ní by měl být vůz schopen na jedno nabití urazit až 665 km. Co se designu týče, Volkswagen vsadil na jistotu. Ačkoli I.D. Vizzion působí futuristicky, není jeho vzhledem ničím jiným než přirozenou evolucí tvarů, které známe ze současných modelů Passat a Arteon. Mnohem většího překvapení se dočkáme v interiéru. Volkswagen totiž svému nejnovějšímu konceptu dal do vínku systémy umožňující autonomní řízení páté, tedy té nejvyšší, úrovně. To znamená, že se zásahem člověka do řízení není počítáno ani v nouzové situaci. Volant ani pedály tedy uvnitř I.D. Vizzion nenajdeme. Namísto ovládacích prvků se posádka vozu může těšit na prostornost kabiny, která je vybavená nejmodernějšími multimediálními systémy včetně funkcí ovládání hlasem a gesty. Samotný Volkswagen potvrzuje, že představa automobilů bez volantu je v běžném provozu hudbou budoucnosti. Ne ale nijak vzdálené, prvních podobných aut bychom se podle Volkswagenu mohli dočkat už v roce 2030.

 

Porsche Mission E Cross Turismo

porsche

Německá automobilka Porsche nám v posledních dvou letech dává dost intenzivně vědět, že pracuje na příchodu vlastní rodiny elektromobilů. Poprvé oficiálně představila svůj elektrický sedan Mission E s výkonem 600 koní a dojezdem 500 km už na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2015. Od té doby jsme jej mohli vidět ještě několikrát, a vždy o něco vylepšený. Poslední evoluci tohoto konceptu nám automobilka představila nyní v Ženevě pod názvem Mission E Cross Turismo. Už z názvu je jasné, že Porsche se tentokrát snažilo koncept Mission E přizpůsobit aktuálnímu trendu a luxusní elektrickou limuzínu upravilo do podoby elektrického crossoveru. O pohon vozu se stará dvojice elektromotorů s výkonem 440 kW, které mu umožňují zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy a z 0 na 200 km/h za 12 sekund. Takovéto sprinty má navíc dokázat Porsche opakovaně za sebou bez přehřátí systému. To je totiž problém, který trápí většinu sportovních elektromobilů. Například nejvýkonnější varianta Tesla Model S nemá problém ve sprintu na jednu míli naprosto ponížit většinu benzínových supersportů, následně musí ale dlouhou dobu chladit baterie i elektromotory. Chloubou Porsche je schopnost vozu rychle nabíjet elektřinu. Dostatek elektřiny pro ujetí 100 km vůz získá už po 4 minutách připojení k rychlonabíjecí stanici. Představením tohoto konceptu se Porsche opět o něco přiblížilo představení sériové podoby svého prvního elektromobilu. Bližší informace o jeho ceně nebo konečném datu odhalení ale prozatím nebyly zveřejněny.

 

Volkswagen Sedric School Bus

sedric

Koncept plně autonomního minibusu Sedric představil Volkswagen už v loňském roce. Pro letošní rok si připravil jeho inovovanou a lehce úsměvnou variantu – Sedric School Bus. Z názvu jistě každý vydedukuje, k čemu je tento malý žlutočerný autonomní autobus primárně určen. Pro přítomnost dětí na palubě prošel změnou i interiér a multimediální systém.

 

Renault EZ-GO

Renault ez-go

Neobvyklý koncept francouzského Renaultu chápeme jako zbraň proti výše uvedenému modelu Sedric od Volkswagenu. EZ-GO představuje vizi autonomního dopravního prostředku budoucnosti. Tato studie zaujme především svými dveřmi. Ty se nachází v přední části vozu, která se vyklápí nahoru i dolů. V interiéru vozu si člověk připadá stejně jako v prostředku městské hromadné dopravy. Stejně jako v případě konkurenčního modelu Sedric, nenalezneme v EZ-GO volant ani jiný ovládací prvek. Renault navíc omezil maximální rychlost svého autonomního vozu na 50 km/h.
 

Témata:

Doporučujeme

Další
89 % Čechů uvádí, že pro jízdu do práce by jim stačil elektromobil. Pořídit si ho plánuje polovina z nich