Výběr nejzajímavějších elektromobilů a hybridů z ženevského autosalonu - 2. díl

V neděli 18. března se definitivně uzavřely brány 88. ročníku ženevského autosalonu. Stejně jako každý rok bylo i letos v areálu Palexpo k vidění neuvěřitelné množství nových sériových aut i odvážných designových a technických konceptů, které nám naznačují jakým směrem se bude automobilový průmysl udávat v budoucnosti blízké i vzdálené. My jsme vám v našem nedávném článku přinesli přehled novinek, které na autosalonu ve švýcarské metropoli prezentovali značky jako Škoda, Hyundai, Volkswagen, Renault nebo Porsche. Dnes se společně podíváme na další várku novinek ze Ženevy od značek Jaguar, Nissan, Rimac, Lagonda, Techrulec a Goodyear.

 

Jaguar I-Pace

I-Pace

Britský Jaguar představil na autosalonu v Ženevě dlouho očekávanou produkční variantu svého elektromobilu s názvem I-Pace. O jeho pohon se starají dva elektromotory s kombinovaným výkonem 294 kW (400 koní) a točivým momentem 696 Nm. Na jedno nabití by měl Jaguar I-Pace ujet až 480 km. Ceny na českém trhu se pohybují od 2 do 2,7 milionu korun dle výbavy. Zajímavostí je, že Jaguar už od představení konceptu I-Pace v roce 2016 pracuje na zahájení vlastní závodní série, právě pro elektromobily I-Pace. Tato série se od příštího roku stane hlavní doprovodnou sérií Formule E.
 

 

 

Rimac C_Two

Rimac C_Two

Chorvatský výrobce elektrických supersportů Rimac do Ženevy přivezl zbrusu novou generaci svého elektromobilu. Ten nese název C_Two a na svého předchůdce, Concept_One, navazuje nejen jménem. I novinka chce zaujmout především svým výkonem. Čtyři elektromotory C_Two generují šílený výkon 1 914 koňských sil a točivý moment 2 300 Nm. Díky karbonové konstrukci vůz váží 1 950 kg. Díky relativně nízké hmotnosti a extrémně vysokému výkonu Rimac C_Two zrychluje z 0 na 100 km/h za 1,97 sekundy a maximální rychlost vozu činí 412 km/h. Na jedno nabití vůz dokáže urazit až 650 km a baterie lze dobít z 0 na 80 % kapacity za 30 minut. Velkým překvapením je přítomnost systémů autonomního řízení na úrovni 4, které umožňují jízdu zcela bez potřeby jakéhokoliv zasahování řidiče do řízení. Součástí výbavy vozu je i systém pro rozpoznání obličeje. Majitel vozu tak u sebe nemusí nosit klíče či registrační kartu. Celkem by mělo vzniknout 150 kusů, za dosud nespecifikovanou cenu.

 

 

Lagonda Vision Concept

lagonda

Jméno Lagonda není ve světě automobilů nutno nijak představovat. Pod tímto označením prodávala britská automobilka Aston Martin své luxusní avantgardní čtyřdveřové limuzíny mezi lety 1974–1990. Označení Lagonda vstalo z mrtvých v roce 2015, kdy Aston Martin pro své bohaté zákazníky, především z Blízkého východu, postavil novou generaci luxusní čtyřdveřové limuzíny. Před nedávnem se vedení Aston Martinu rozhodlo značku Lagonda osamostatnit a zasvětit ji výrobě luxusních, autonomních elektromobilů. Směr, kterým se chce Lagonda ubírat, nám byl prezentován v Ženevě, kde byla odhalena designová studie s názvem Lagonda Vision Concept. Ta se od běžných vozů, na které jsme od Aston Martinu zvyklí, odlišuje už na první pohled. Silueta vozu je na čtyřdveřovou luxusní limuzínu nezvykle nízká. I přesto designeři britské značky uvádí, že najednou mohou ve voze pohodlně cestovat 4 dospělí muži o výšce dvou metrů. Marek Reichman, jeden ze skupiny vedoucích designerů zodpovědných za finální podobu vozu, přirovnal cestování ve Vision Conceptu k letu v Concordu. Většímu pohodlí při cestování má také napomoci systém autonomního řízení čtvrté úrovně. Vůz bude tedy schopen plně převzít řízení. V tu chvíli bude mít řidič možnost odsunout volant stranou a svou sedačku otočit o 180° a naplno se zapojit do rozhovoru s cestujícími na zadní řadě sedadel. Co se týče použité techniky, je Aston Martin poměrně skoupý a žádné podrobnosti o voze neprozradil. Víme pouze to, že na základě tohoto konceptu by mohl vzniknout první produkční automobil v moderní historii samostatné značky Lagonda, a to už v roce 2021.

 

 

Techrules Ren RS

techrules ren rs

Ačkoli to s dieselovými agregáty v dnešní době nevypadá růžově, čínská firma Techrules naftu ještě neodepisuje. O tom svědčí i koncept Ren RS. Okruhový speciál využívá jedinečný pohonný systém kombinující sílu šesti elektromotorů s celkovým výkonem 960 kW a točivým momentem 2 340 Nm. Motory čerpají elektrickou energii z li-ion baterie, která je dobíjena dvěma turbínovými generátory spalujícími naftu s výkonem 80 kW. Podle Techrules je Ren RS schopen akcelerovat z 0 na 100 km/h za 3 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 330 km/h. Číňané také uvádí, že s 80 litry nafty v nádrži dokáže vůz urazit až 1170 km. Nejzajímavějším faktem ale je, že dle oficiálního prohlášení firmy je tento koncept plně připraven pro sériovou výrobu.

 

Nissan IMx KURO

Nissan IMx Kuro

Nissan svůj koncept IMx představil již na domácím autosalonu v Tokiu. Stejně jako další designové studie nám ukazují, jakým směrem se bude vyvíjet vzhled automobilů Nissan. Design kombinující výhody sedanu a vysokého crossoveru je ale zajímavý především tím, co se nachází v jeho útrobách. O pohon se stará dvojice elektromotorů s výkonem 320 kW a točivým momentem 700 Nm. Napájení zajišťuje vysokokapacitní baterie, která umožňuje dojezd více než 600 kilometrů na jedno nabití. Baterie má navíc i funkci, díky které se z vozu může stát mobilní úložiště energie. Uživatel vozu si tak bude moci používat elektrické spotřebiče i v místech bez veřejné distribuční sítě. Mnohem zajímavějším prvkem než pohonný systém je ale autonomní řízení, na kterém Nissan pracuje. To kombinuje známý princip strojového učení s předpovídáním chování řidiče. Aby vůz dokázal předpovědět, jak bude řidič reagovat nebo jak bude znít jeho povel pro autonomní systém, doslova čte jeho myšlenky. Systém s názvem Brain-to-Vehicle (B2V) využívá dat ze zachycených mozkových vln. Zároveň se systém dokáže učit a určovat záměr řidiče na základě jeho chování. Tento systém může přinést výrazné snížení reakční doby například při prudkém brzdění nebo naopak připravit pohonný systém na prudkou akceleraci při sportovní jízdě. Nissan ovšem uvádí, že nejvýznamnější přínos může mít tato technologie v rámci autonomního řízení, kdy vůz rozpozná náladu řidiče a na jejím základě dokáže přizpůsobit jízdu tak, aby byla uklidňující, nebo naopak vzrušující.
 

Goodyear

goodyear

Nejsou to ale jen automobilky, které do Ženevy přivezly zajímavé novinky. Každý rok můžeme pozorovat zajímavé a odvážné koncepty i od jiných společností, které operují v rámci automobilového průmyslu. Od společností zabývajících se výrobou pneumatik jsme zvyklí na mnohé návrhy, nejdále letos zašla americká společnost Goodyear se svými zelenými pneumatikami. Základem pneumatiky je konstrukce z recyklovaného kaučuku. Vedle toho ale Goodyear sáhlo po dost neobvyklém řešení. Střed kola je pokryt živým mechem, který má ve spolupráci s dalšími částmi pneumatiky využívat vlhkost ze silnice a oxid uhličitý ze vzduchu k produkci čistého kyslíku. Během procesu fotosyntézy by navíc každá pneumatika vytvářela vlastní elektřinu, která má být využita k rozzáření modré obruby kola, která by měla spolupracovat se samotným vozem a dávat ostatní řidičům a chodcům v provozu vědět, že se vůz chystá odbočovat, brzdit a podobně.

 

Témata:

Doporučujeme

Další
89 % Čechů uvádí, že pro jízdu do práce by jim stačil elektromobil. Pořídit si ho plánuje polovina z nich