Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Z konceptu do provozu: co si užijeme z Vision iV?

Koncept ŠKODA Vision iV ukazuje, jak bude vypadat elektrická budoucnost (nejen) české automobilky. Co si z nevšedního konceptu užijí majitelé různých segmentů? A jak vypadá nájezd ŠKODA AUTO na elektrickou cestu?


Zářivě žlutý koncept budil na ženevském autosalonu větší pozornost, než by možná na začátku kdo čekal. A rozhodně to nebylo kvůli tomu, že chybělo málo a vůbec tam nebyl. Přivezli ho totiž dvě hodiny před slavnostní premiérou, po neuvěřitelných peripetiích s dopravou. Ale ŠKODA Vision iV nabízí víc než jen pikantní příběh o tom, jak (ne)stíhal premiéru…

Technika

Dva elektromotory Vision iV pohání všechna čtyři kola. Existuje ale i v provedení s jedním motorem, které se představilo na autosalonu v Šanghaji. To ukazuje na vysokou modularitu platformy a fakt, že by mohla reálně existovat dvě provedení.

Škoda Vision iV

Dvoumotorový Vision iV se chlubí výkonem 225 kW (306 koní), což by z něj dělalo nejsilnější a nejrychlejší škodovku všech dob. Zrychlení na stovku je záležitost necelých šesti vteřin, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h pak vůz zvládne za rovné čtyři vteřiny.

Kapacita baterií 83 kWh nabízí dojezd až 500 kilometrů a Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO, několikrát zmínil, že automobilka čekala, až budou technologie pohonu na takové úrovni, aby se daly využít v reálném světě bez omezení. Baterii lze nabít za 30 minut na 80 procent kapacity.

Škoda Vision iV box

Velikost a uspořádání interiéru

Elektrické SUV od škodovky bude velkým autem, ostatně přesné rozměry konceptu Vision iV jsou 4 665 mm na délku a 1 613 mm na výšku, rozvor je dlouhý 2 765 mm. V podstatě to jsou podobná čísla, jaká má ve specifikacích třeba KODIAQ, největší SUV značky ŠKODA AUTO.

Škoda Vision iV

Uvnitř bude ale elektrické SUV o poznání větší. Za všechno může koncernová platforma MEB, kterou v Mladé Boleslavi upravili právě pro Vision iV. Baterie v podlaze, motory uložené u náprav a kola umístěná v rozích karoserie totiž umožňují designérům nově pracovat s vnitřním prostorem. Interiér je tedy výrazně vzdušnější, už jen proto, že zmizel středový tunel vedený napříč celou kabinou.

Podobně by to mělo být i v sériovém autě. Kufry by mělo mít auta dva – tradiční velký vzadu a menší vpředu. Dojem vzdušnosti interiéru pak designéři podporují minimalistickým designem, kterému pomáhá i zjednodušení palubních přístrojů do jednoduchého displeje v zorném poli řidiče a integrace ovládacích prvků do dotykového displeje infotainmentu.

Škoda Vision iV box

Technologie

Už nyní můžete některé modely škodovek ovládat hlasem a koncept Vision iV naznačuje, že to není zdaleka všechno. Automobilka na něm prezentuje ovládání gesty, pokročilé hlasové ovládání a bezdrátové dobíjení telefonů.

Samozřejmostí je pak autonomní řízení, které zvládne jízdu po dálnici bez zásahů řidiče. Digitální klíč pak dovoluje auto otevírat a nastartovat chytrým telefonem. Zatímco všechny tyto prvky jsou funkční a jednoduše implementovatelné i do sériového vozu, kontrola tepové frekvence řidiče, kterou Vision iV taky disponuje, je spíš zajímavost pro autosalony.

Škoda Vision iV

Kliky dveří jsou zapuštěné a otevřou se, až když se k autu přiblížíte – i tohle by se mohlo objevit v sérii, ale kamery nahrazující zpětná zrcátka škodovka zatím používat nebude. Je samozřejmostí, že většina z těchto moderních technologií se následně objeví i v dalších modelech značky ŠKODA, a to již velmi brzy.

Škoda Vision iV box

Budoucnost

Bernhard Maier na tiskové konferenci potvrdil, že ŠKODA AUTO do konce roku 2022 představí více než 30 nových modelů, z toho minimálně deset elektrifikovaných. První elektrické škodovky se objeví už letos – malé CITIGO bude už jenom na baterky a Superb nabídne verzi plug-in hybrid, u kterého lze baterii dobíjet jak při jízdě, tak i z externího zdroje elektrické energie, tedy ze zásuvky.

Škoda Vision iV

Elektrické SUV, postavené podle konceptu Vision iV, by mělo škodovce definitivně otevřít dveře do elektrické budoucnosti. Automobilka však podle Maiera chce dál pracovat jak s konvenčními spalovacími motory, tak rozvíjet úspěšné modely na CNG. Právě pestrost nabídky a možnost nabídnout odpovídající auto každému ocení zákazníci ze všeho nejvíce.

button clanku