Závod kolem světa v elektromobilu: Trable s čínskými úřady a první nehody


Sdílejte:

Na našem blogu pravidelně sledujeme cestu jediné české posádky v závodě elektromobilů 80edays. Ta je složena z Jiřího Vlka a Tomáše Vincenta, kteří mají spolu s dalšími závodníky jednoduchý cíl: za 80 dní objet svět v elektromobilu.

Závod začal 16. června v Barceloně a za uplynulých 42 dní posádka projela Severní Ameriku, odkud 10. července přeletěla do Číny. Odtud pak přes celou Asii pokračuje zpět do Evropy. České posádce ve vozu Tesla patří průběžná 10. pozice z 14členného startovního pole. Přesné umístění všech posádek můžete sledovat na této mapě:

80edays
Kliknutím na mapu zobrazíte aktuální polohu závodníků.

Tesla pro sedm lidí je pro Číňany autobus

Po přesunu ze Spojených států na asijský kontinent Jiřího Vlka s Tomášem Vincentem čekal týden plný administrativních záležitostí a jednání s úřady. „Nejdříve se řešilo vypuštění vozidel z celní zóny, což trvalo asi dva dny. Pak přišly na řadu řidičské průkazy, technická kontrola a tak dále. Zajímavé je, že naši sedmimístnou Teslu považují místní dle jejich tabulek za autobus, takže jsme technickou museli řešit dvakrát,“ vylíčil nám čínský příjezd Tomáš Vincent.

Celý byrokratický proces však kromě odlišné kategorizace vozů selhal i na něčem, na co v Evropě nejsme úplně zvyklí. „Kvůli silnému dešti jim vypadla elektřina a šlo se domů. Tak jsme toho využili a nechali si umýt, vysát, vyčistit a utřít celé auto do sucha v přepočtu za 160 korun,“ dodávají čeští závodníci.

80edays
Takto vypadá sedmimístná Tesla českých závodníků, která je dle čínských tabulek evidována jako autobus.

Český electrosong pro Alibabu

Tyto procedury, především ta část se získáváním registračních značek, celý závod lehce zdržely. Posádky tak mohly znovu vyrazit až 8 dní po příletu, tedy v úterý 19. července.

Osazenstvo závodu tak v mezičase stihlo mimo jiné účast na dvou akcích na podporu elektromobility. Nejdříve šlo setkání před Sdružením inovativních podnikatelů v Kantonu. Druhá byla uskutečněna pro jednu z největších čínských společnosti Alibaba Group ve městě Chu-čou, kde ambasadoři akce přednesli projevy o svých cílech a motivacích. Čeští účastníci akci zpestřili vlastní písničkou o elektromobilitě a jejich výkon si našel cestu až na čínský videoserver Youku.  Zhlédnutí za redakci určitě doporučujeme.

Ani zbylé dny pak závodníci neměli zcela vyhrazené pro regeneraci, jak nám to popsal Tomáš Vincent: „Vyzkoušeli jsme si jízdu rychlovlakem v rychlosti přes 300 kilometrů v hodině. Navštívili jsme místní panda školku, kde se děti učí anglicky. A celkově jsme Kanton ohodnotili jako zatím nejzelenější město, které jsme navštívili.“

80edays
V Asii se závodníci zúčastnili několika akcí na podporu elektromobility a nových technologií.

První nehody a poslední superchargery

Přesun do Asie s sebou však kromě doprovodných akcí a soubojů s byrokratickým aparátem přinesl i několik komplikací. „Minulé pondělí bylo plné nehod v hustém čínském provozu plném troubení, kde si připadáte víc jako v řece než v pevně nalajnovaných řádcích. Srazila se a škrábla tři auta. Řídit v Číně rozhodně není nic jednoduchého. V pravém pruhu na dálnici vás čekají z dálky neviditelné, ale hluboké díry o průměru třeba půl metru. Místní náklaďáky jezdí extrémně přeložené a vozí i největší typy kontejnerů, které přesahují konec vlečky i o několik metrů,“ vylíčil nám provoz na čínských cestách český tým. „Každé auto v Číně je opatřeno červeným šátkem, který má vůz i cestující ochránit od všeho zlého,“ dodal Tomáš Vincent.

Další cesta závodu 80edays pak vede do města Si-an, odkud se bude pokračovat směrem do Kazachstánu. „Odtud už nás čeká jen improvizovaná elektrikařina, zóna superchargerů se chýlí ke konci a stávají se z nás elektrikáři, kteří uctívají elektrikářské skříně nabíjející 3 fáze a 32 ampér,“ popsal nám další směřování závodu Tomáš Vincent.

Až týmy dorazí do Kazachstánu, bude následovat volná jízda do Bukurešti. Pak závod zamíří do významných evropských měst, kde budou probíhat další akce na podporu a propagaci elektromobility. O dalším postupu týmu Jiřího Vlka a Tomáše Vincenta vás na ecoFuture budeme průběžně informovat.

80edays
Z Číny závod pokračuje do Kazachstánu, pak se jede volná jízda až do Bukurešti a odtud začíná turné na propagaci elektromobility v evropských metropolích.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Pro 20 nejrychlejších máme vstupenku zdarma na veletrh GO/REGIONTOUR v Brně