Ženevský autosalon ve znamení elektřiny

Již po sedmaosmdesáté se švýcarská Ženeva stává středobodem vesmíru automobilového průmyslu. Na ploše osmdesát tisíc metrů čtverečních probíhá největší a nejprestižnější světový autosalon, kde se světu představilo mnoho novinek na poli hybridů a elektromobilů.

Akumulátorová revoluce

Malá společnost nanoFlowcell, pocházející ze Švýcarska, byla založena teprve před čtyřmi lety a už si stihla na poli elektromobility získat větší renomé než kdejaká tradiční automobilka. Na právě probíhajícím autosalonu v Ženevě dokonce odhalila vůz, který lze bez problémů považovat za nejpokročilejší elektromobil dneška. Tento vůz nese jméno Quand 48Volt a chlubí se hned několika „nej“. Díky využití revolučních akumulátorů jej můžeme považovat za nejbezpečnější elektromobil světa. Na rozdíl od konvenčních baterií, které dnes nalezneme v elektromobilech, se švýcarská novinka chlubí nehořlavou náplní akumulátorů bi-ion. Ta je navíc plně biologicky rozložitelná a nijak nezatěžuje životní prostředí. Další velkou bezpečnostní výhodou modelu Quant 48Volt je využití nízkého napětí elektromotorů. Současné elektromobily pracují s napětím mezi 400-800 volty, pro zvýšení výkonu a dojezdu. Takto vysoké napětí s sebou nese mnoho bezpečnostních rizik včetně vytváření tzv. elektrosmogu.  NanoFlowcell se rozhodla nenásledovat kroky většiny výrobců, a jak již název napovídá, jejich nejnovější dílo pracuje s napětím ve výši 48 voltů. O pohon vozu se starají čtyři elektromotory, které vozu nabízí maximální momentální výkon až 750 koňských sil a za ideálních podmínek dojezd na jedno nabití až 1000 km. Mimochodem, díky zmíněnému výkonu se Quant 48Volt chlubí i titulem nejvýkonnější produkční elektromobil světa. Švýcarská společnost v rámci svého tiskového prohlášení oznámila, že Quant 48Volt je více méně již připraven pro sériovou výrobu.

ženeva

 

Modrý přízrak

Pokud je něco, co umí francouzský koncern PSA jako nikdo jiný, je to prezentace futuristických konceptů. Ten poslední, který automobilka s lvem ve znaku představila v Ženevě, nese název Instinct. Zářivě modrý vůz s karoserií typu „shooting brake“ není ale jen prezentací budoucího designového směřování automobilky z Paříže, ale i budoucnosti chytrých technologií v automobilech. Designově Instinct přímo navazuje na koncept Fractal. V porovnání s divokým Fractalem je ale Instinct mnohem umírněnější, což napovídá snahám Peugeotu přiblížit tuto studii sériové výrobě. O pohon vozu se stará plug-in hybridní soustava o výkonu 300 koňských sil. To nejzajímavější ukrývá koncept Instinct ve svém interiéru. Zde nalezneme futuristickou podobu uspořádání ovládacích prvků s názvem „iCockpit“. Ta je speciálně uzpůsobena pro potřeby řidiče během manuálního řízení i pro režim autonomní jízdy. Jak je dnes u konceptů již zvykem, Instinct je vybaven internetovým připojením. Zde ale jeho možnosti nekončí. Instinct je schopen se propojit s dalšími chytrými zařízeními, jako je smartphone, chytré hodinky nebo systém chytré domácnosti. Na základě sdílených dat se zmíněnými zařízeními je Instinct následně schopen upravit jízdní režim vašemu aktuálnímu zdravotnímu a fyzickému stavu. 

instinct

 

Tepee poprvé jako elektromobil

Není to jen dech beroucí koncept Instinct, čím se Peugeot v Ženevě chlubí. Ve světové premiéře zde byl odhalena i elektrická verze víceúčelového vozu Peugeot Tepee. Základem tohoto vozu je logicky běžný model Tepee. Výhodou tohoto modelu je především jeho praktičnost. Nabízí pět plnohodnotných sedadel s tím, že zadní řadu sedadel je možné kompletně vyjmout, a získat zavazadlový prostor o objemu 3000 litrů. Vůz je poháněn vpředu uloženým elektromotorem o výkonu 67 koní a točivým momentem 200 Nm. Motor čerpá energii ze dvou baterií s kapacitou 22,5 kWh, uležených pod zadní nápravou, které vozu nabízejí maximální dojezd 170 km na jedno nabití. Do plné kapacity se baterie nabijí za 8 hodin. Cena zatím není známa.

teepee

 

Tradice v moderním kabátu

Britská automobilka Morgan je jedním z posledních zástupců tradičních britských automobilek. Ruční výroba, kvalitní materiály a design, který se za posledních 80 let měnil jen minimálně. To jsou základní hodnoty Morganu. Málokdo by tedy očekával, že se podobná společnost rozhodne pro stavbu elektromobilu. Britové ale ukázali, že si moc dobře uvědomují, jak důležitá elektromobilita v současnosti je, a na letošním autosalonu v Ženevě je na stánku Morganu k vidění elektřinou poháněná tradiční tříkolka s názvem EV3 ve speciální edici UK1909. Elegantní tříkolka je poháněna vpředu uloženým elektromotorem o výkonu 62,5 koní. Energii motor čerpá z lithium-iontových baterií o kapacitě 20 kWh. Na jedno nabití dokáže Morgan EV3 ujet až 250 km. Za zmínku stojí i fakt, že speciální edice UK1909 je omezena na 19 vyrobených vozů, které byly zamluveny dlouho před jejich samotnou výrobou.

mogan

 

Elektrická šelma

Pokud je řeč o tradičních britských automobilkách, nesmíme opomenout slavný Jaguar. Automobilka z Coventry sice svou prvotinu na poli elektromobilů odhalila již na autosalonu v Los Angeles, v Evropě se ale tento koncept poprvé ukázal teprve nyní. Vůz nese název I-Pace. Design novinky vychází z SUV F-Pace. V porovnání s ním je ale mnohem kompaktnější a dosahuje nižšího aerodynamického odporu. I-Pace je poháněn dvojicí elektromotorů s celkovým výkonem 394 koňských sil a točivým momentem 700 Nm. Díky tomuto výkonu dokáže I-Pace zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy. Reálný dojezd se pohybuje kolem 350 km. Sám Ian Callum, designový šéf značky Jaguar, prohlásil, že I-Pace není pouze konceptem, ale předobrazem skutečného vozu, který vstoupí v roce 2018 do sériové výroby a jeho cena se bude pohybovat okolo 2 milionů korun. Modelem I-Pace se Jaguar snaží konkurovat již prodávanému Modelu X od americké Tesly a dalším elektrickým SUV/CUV, které chystá Audi, BMW a Mercedes-Benz.

jaguar

 

Konec automobilů, jak je známe

V předvečer ženevského autosalonu odhalil německý Volkswagen nejrevolučnější koncept ve své historii. Studie Sedric má totiž zcela změnit osobní dopravu na naší planetě. V tomto hranatém konceptu nenaleznete pedály ani volant. Namísto toho v kabině naleznete pouze čtveřici pohodlných sedaček. Jedná se o geniální ukázku vize autonomní dopravy budoucnosti, která je dle slov vedení Volkswagenu naprosto nevyhnutelnou. Volkswagen se samozřejmě u konceptu Sedric nevychloubá žádnými konkrétními technickými daty a přiznává, že v dohledné budoucnosti se rozhodně do stavby podobného dopravního prostředku pouštět nehodlá. Tímto konceptem Volkswagen pouze prezentuje některé ze svých myšlenek, které by rád uvedl do roku 2025 do praxe.

volkswagen

Témata:

Doporučujeme

Jak dosáhnout největších úspor za energie?

E.ON Rádce vám rád poradí, jak na to.