Zeptali jsme se průkopníků české elektromobility, jak si vede ČR v porovnání s Evropou


Sdílejte:

V červnu byla na půl cesty mezi Prahou a Brnem spuštěna dosud nejmodernější rychlonabíjecí stanice pro elektromobily v Česku u Humpolce. V červenci se na stejném místě otevřelo šest stojanů Tesla superchargeru. A postupně se o elektromobilitě čím dál tím víc mluví i v českých mainstreamových médiích, ať už je to kvůli norskému plánu na zákaz registrace se spalovacím motorem od roku 2025, nebo novému dlouhodobému plánu vizionářské společnosti Tesla.

A protože cítíme posun v přemýšlení o ekologické dopravě i u nás, zeptali jsme se průkopníků české elektromobility, jak si v ČR doopravdy vedeme třeba i ve srovnání se zahraničím.  

 

 

Jaromír Marušinec

vysokoškolský pedagog, zakladatel Asociace elektromobilového průmyslu

marušinec

Co znamená otevření prvního superchargeru u nás pro českou elektromobilitu?
V české a vlastně i ve středoevropské síti nabíjecích stanic je to nejvýznamnější a centrální místo. Nejde jen o 6 stojanů Tesla Superchargeru 135kW, ale také o další střídavé a stejnosměrné rychlonabíjecí stojany E.ONu 50kW pro všechny typy elektromobilů. Ty umožňují uživatelům i starších typů elektromobilů, které se prodávají kolem 300 tisíc, cestovat všemi směry mezi Prahou, Brnem, Českými Budějovicemi a Pardubicemi s krátkým nabíjením kolem 15 až 25 minut. Navíc se tam dá platit bankovní kartou, je tam restaurace Benziny a wifi, takže je to úplně srovnatelné s časem tankování paliva nebo plynu. Vlastně je to pohodlnější. Nemusíte se špinit a zdržovat tankováním na místo odpočinku od řízení.

Jak si stojíme v porovnání s Evropou? 
V ČR nejsou spalovací vozidla ani paliva příliš daněná, takže rozvoj elektromobilů jde trochu pomaleji než jinde. Ale máme více nadšení a nápadů. Být technologicky in se stává v Česku módou. Pro mnoho lidí je technologie důležitější než ekologie. Za posledních 5 let se počet elektromobilů zvýšil meziročně o 74 %. A je co kupovat.

Budete první český Tesla supercharger využívat? 
Ano, často. Dělají se tam fronty lidí, které už ani neznám osobně. To mě těší.

 

 

Jaromír Végr 

průkopník české elektromobility, předseda sdružení Elektromobily, o. s., konstruktér českého elektromobilu Škoda Shortcut z 90. let

vegr

Co je pro vás největším přínosem elektromobility? 
Racionalita, účinnost, jednoduchá konstrukce, lepší jízdní výkony a vlastnosti, možnost jezdit na trvale obnovitelnou energii, stabilizace OZE a snížení spotřeby uhlíkových paliv, nezávislost a soběstačnost na energii pro dopravu a další pozitiva a životní jistoty.

Budou podle vás někdy Češi jezdit v elektromobilech? 
Ano a nebude to dlouho trvat.

Jak je na tom podle vás česká elektromobilita ve srovnání se zahraničím? 
Lehce zaostávající, stručně řečeno.

Budete první český supercharger využívat?
Osobně, alespoň letos, ne, ale členové naší Asociace pro elektromobilitu ji již využívají.

 

 

Radovan Hasala

předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky, z.s. (APEL)

hasala

Blížíme se podle vás budoucnosti, kdy i Češi budou jezdit v elektromobilech? 
Podle průzkumu, který letos provedla společnost EY ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK, by zvažovalo nákup elektromobilu 55 % řidičů. Takže ano, jsem přesvědčený, že v budoucnu tomu tak bude. Navíc i stát prostřednictvím ministerstev začíná s podporou elektromobility. Objevila se první výzva MPO na pořízení elektromobilů a nabíječek pro firmy a podnikatele, připravuje se výzva MŽP na pořízení elektromobilů pro municipality a věřím, že s další podporou se připojí další ministerstva a také samosprávy.

Co je podle vás největším přínosem elektromobility?
Nulové emise, nízká hladina hluku, lepší dynamika provozu ve městě. Samozřejmě u emisí někdo bude argumentovat o tzv. komíně za městem. Toto je ale zcestný argument, protože výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů roste rychleji, než počet elektromobilů a jejich spotřeba. Ale nejsou to jen emise CO2. Elektromobily využívají k brzdění rekuperaci, takže mají výrazně nižší emise prachových částic z brzd. Ve spojení s nízkým hlukem výrazně zvyšují kvalitu života nejen v městských aglomeracích.

Budete první český Tesla supercharger využívat?
Určitě budeme a nejen Supercharger. Máme ve flotile několik vozů Tesla Model S v různých variantách motorizace, které pronajímáme, ale také používáme pro služební jízdy. Ostatní možnosti nabíjení na multipointu využijeme při provozu a testování elektromobilů dalších značek.

Jak velký krok je pro českou elektromobilitu otevření Tesla superchargeru u Humpolce?
Vybudování Tesla Superchargeru nás posunulo mezi státy, přes které se již dá bez velkého zdržení cestovat. Toto ocení nejen naši elektromotoristé cestující mezi Prahou a Brnem, ale také zahraniční majitelé elektromobilů Tesla, pro které jsme přestali být bílým místem na mapě Superchargerů. Velice také oceňuji vybudování nabíjecího multipontu, který umožní cestování mezi Prahou a Brnem i majitelům elektromobilů jiných značek.

Témata:
Sdílejte:

Doporučujeme

Vyhrajte dárky v hodnotě až 7 000 korun ve Vánoční elektrojízdě

V 18 městech na jihu Čech a Moravy můžete vyhrát hodnotné ceny nebo luxusní elektromobil na týden i s řidičem.