Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

6 rad ke snížení spotřeby, které opravdu nefungují

Jezdit z kopce zásadně na neutrál, pořizovat motor o objemu kelímku na kafe, nepoužívat topení, sklápět zrcátka Tohle všechno jsou spolehlivé rady, jak snížit spotřebu. Jenže nefungují a navíc mohou být nebezpečné.


Základem je auto v dobrém technickém stavu a styl vaší jízdy. Zbytek jsou jsou proti tomu drobnosti. 

1. Přefoukněte pneumatiky

Dělají to tak závodníci, tak proč byste nemohli vy? Při závodech na spotřebu někteří jezdci úmyslně volí vyšší tlak v pneumatice, aby měla co nejmenší styčnou plochu s asfaltem. Nicméně mimo uzavřený okruh si zahráváte s ohněm.

Ano, podhuštěné pneumatiky mohou zvýšit spotřebu (cca o 5 % na jeden bar), stejně jako špatně udělaná geometrie. Při běžné jízdě ale striktně dodržujte tlak předepsaný výrobcem – jen tak bude mít pneumatika správnou adhezi. Na přefoukané gumě snadno dostanete smyk.

2. Vypněte ventilaci a sklopte zpětná zrcátka

Aerodynamický odpor zvyšuje spotřebu, takže „rozpažené auto“ se zrcátky musí žrát víc. Když k tomu vypnete chlazení, budete u benzinky stavět o poznání méně často. Tak takhle to přesně nefunguje.

Ne, to není vtip, občas se tací najdou. Zatímco první opatření je vysloveně nekomfortní, to druhé hraničí se sebevraždou. Klimatizace sice zvyšuje spotřebu řádově o půl až tři čtvrtě litru, to se ví. Vypnutí ventilátoru ale znamená jen mizivou úsporu, a hlavně zásadně snižuje komfort jízdy. A sklopit zrcátka? To snad nepotřebuje komentář.

3. Kupte si auto s nižší kubaturou

Maloobjemové přeplňované motory vykazují nízkou tabulkovou spotřebu. Skoro by se zdálo, že mnohdy jezdí v podstatě na dobré slovo a na vzduch. Jenže to tak úplně nemusí být. Zvyšte rychlost nebo auto plně naložte a spotřeba poletí strmě vzhůru.

Pečlivě vybírejte, jaké auto si pořídíte a k čemu ho budete používat. Pro jízdu ve městě a blízkém okolí berte elektromobil – nelimituje vás dojezd a každé brzdění znamená dobíjení akumulátorů. Provozní náklady se pohybují ve výši 0,50 nebo 0,60 Kč/km. Pokud každý den jezdíte delší trasy, sáhněte po turbodieselu, který se vyplatí těm, kteří mají roční nájezd alespoň dvacet tisíc kilometrů. Velmi zajímavou volbou jsou i motory spalující zemní plyn. Fungují jako auta s běžným benzinovým motorem, ale jejich provozní náklady jsou nižší víc než o třetinu.

Včasné řazení snižuje spotřebu vozu.

4. Na tvaru karoserie a váze nezáleží

Moderní SUV většinou vykazují příjemně nízkou tabulkovou spotřebu, ale skutečnost je o poznání dramatičtější. Reálný provoz je něco jiného než předepsané testy v aerodynamickém tunelu.

Motor se totiž musí vypořádat s aerodynamickým odporem a váhou auta. I SUV má karoserii navrženou v aerodynamickém tunelu, ale tam nepočítali například se střešním boxem. Ten umí zvýšit průměrnou spotřebu klidně o 1–2 litry, stejně jako příčníky. Co se váhy týče, testovací jezdci vám potvrdí, že každých 100 kilogramů váhy zvýší spotřebu až o 0,7 litru. Pečlivě tedy zvažte, co s sebou v autě povezete a jestli těžší SUV vůbec využijete. 

5. Nechte řídit tempomat

Možná jste někde četli nebo slyšeli, že moderní tempomaty významně vylepšují plynulost jízdy. Ke komfortu určitě přispívají, ale zrovna u spotřeby to opravdu neplatí. Důvod je prostý.

Ani nejlepší adaptivní tempomat nenahradí předvídavého řidiče. Nevidí totiž tak daleko jako lidské oči a neumí tak dobře odhadnout, co se bude dít. Při jízdě do kopce drtí plyn, aby udržel nastavenou rychlost, při každém vynuceném snížení rychlosti se zase rychle snaží dostat zpět.

6. Ignorujte indikátor řazení

Dnešní auta disponují varováním, že se blíží čas zařadit další stupeň. Myslíte si, že je tento prvek zbytečný a naopak vás nutí řadit brzy a vy si následně ničíte motor, setrvačník a další drahé součástky? Ne.

Moderní motory zvládají bez problémů nižší otáčky. U benzinových motorů klidně řaďte na hranici 2 500 ot./min., u naftových ještě o 500 otáček níže. Některé vozy mají indikátor řazení, poslouchejte ho. Při předjíždění pak podřaďte a využijte sílu motoru, stejně jako při jízdě do kopce. Když při nízkých otáčkách jen tupě šlápnete na plyn, motor nereaguje, jen ukazatel aktuální spotřeby začne ukazovat vysoká čísla.

Zlaté rady na závěr

Všichni profesionální řidiči, ale třeba i vítězové soutěží Economy Run vám řeknou, že nejdůležitější je jízdní styl.

  • Nemačkejte pedál víc, než je potřeba.
  • Přemýšlejte o tom, jak pracujete s plynem, a předvídejte.
  • Dodržujte odstup od aut před sebou, budete tak plynuleji reagovat na jejich počínání.
  • Zbytečně nezrychlujte, při dojíždění na křižovatku brzděte motorem.
  • Nebojte se trochu ubrat tempo. Od cca 110 km/h může každých 10 kilometrů rychlosti zvýšit spotřebu až o litr, v závislosti na typu karoserie a motoru.
Další články