Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Jak fungují české dobíjecí stanice podle INEA?

Výlet elektromobilem do zahraničí se mohl ještě nedávno přinejmenším zdát jako velmi komplikovaná záležitost. Dnes to ale není žádný problém. Tomu výrazně pomohl rychlý vývoj technologie baterií, ale také pokrok a rozvoj sítě dobíjecích stanic pro elektromobily. Mezi nejvýznamnější projekty v této oblasti patří mezinárodní projekt Fast-E (Fast Charging Study Europe). Ten podporuje vybudování rozsáhlé sítě rychlodobíjecích stanic pro elektromobily na strategických lokalitách, v blízkosti silně vytížených silničních tahů ve čtyřech evropských zemích (České republice, Slovensku, Německu a Belgii).


V rámci česko-slovenské části projektu bylo od roku 2016 vybudováno společnostmi E.ON a ZSE (Západoslovenská energetika) 29 rychlodobíjecích stanic pro elektromobily (15 v České republice a 14 na Slovensku).

0
Vozy, které byly použity při kontrole dobíjecích stanic během nabíjení v pražských Čestlicích

„Zadání projektu, včetně daných termínů a všeho potřebného se nám podařilo splnit. Cesta to rozhodně nebyla lehká. Získali jsme ale mnoho cenných zkušeností. Víme, že je v budoucnu stále co zlepšovat, aby se elektromobilita v Evropě mohla naplno rozvíjet. Náš projekt je ukázkou toho, že když se chce, dá se realizovat smysluplný projekt. Ještě jednou bych tímto ráda poděkovala všem, kteří se projektu zúčastnili,“ okomentovala realizaci projektu Markéta Bezáková, projektová manažerka koordinátora projektu Fast-E, ZSE.

Funkcionalita vybraných rychlodobíjecích stanic, vybudovaných v rámci zmíněného projektu Fast-E kofinancovaného z fondů Evropské unie, nedávno prošla náročnou kontrolou evropské agentury INEA (Innovation and Networks Executive Agency). Ta se zajímala primárně o splnění náležitostí dobíjecích stanic, které předepisuje Evropská unie. Jednou z nich je i platební roaming nabíjení v rámci evropských zemí.

1
Zprava: Markéta Bezáková (projektová manažerka koordinátora projektu Fast-E, ZSE), Erika Fulgenzi (zástupkyně agentury INEA), Helena Švejdová ( projektová manažerka koordinátora projektu Fast-E, E.ON)

„Dnes jsme prověřili schopnost spolupráce mezi dobíjecími stanicemi mezi Německem a Českou republikou. V Německu jsme navštívili dvě dobíjecí stanice, kde jsme za dobíjení platili kartou českého poskytovatele energií. Tím jsme si ověřili, že pro české klienty není problém platit za dobíjení elektromobilu stejně jako u nich doma. Poté jsme dorazili na dvě české dobíjecí stanice, kde jsme platili německou kartou, opět bez problémů,“ popsala nám kontrolu dobíjecí stanice zástupkyně agentury INEA, Erika Fulgenzi. A doplnila: „Náš první test dopadl velice dobře. Stále existují ale oblasti, kde je potřeba se zlepšovat. Dobíjecí stanice se vždy nenacházejí na nejlepších místech z hlediska dostupnosti a viditelnosti. To je něco, na co musíme v budoucnu více myslet. Také je zapotřebí umožnit zákazníkům platit za dobíjení běžnou platební kartou nebo pomocí mobilní aplikace.“

Test agentury INEA ukázal, že cestování elektromobilem i na delší vzdálenosti a přes státní hranice je již dnes velice snadné a pohodlné.

Další články