Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Energie uložená na horší časy

O bateriích se poslední dobou hodně mluví. Ani ne tak o tužkových, co čas od času vyměníme v dálkovém ovládání televize, jako o těch velkokapacitních. Mohou napájet celé domácnosti a ušetřit peníze, ale i přírodu. A jaké jsou jejich možnosti?


Důvodů, proč využít velkokapacitní bateriové úložiště, je mnoho. Hlavní motivací je maximální využití vlastního zdroje energie – třeba střešní fotovoltaiky. Druhým důvodem, proč se o „velké baterky“ zajímat, je, že tvoří spolehlivý záložní systém, který zajistí fungování spotřebičů i během výpadku. Umožňují tzv. start ze tmy a během odběrových špiček vykrývají odchylky od plánované spotřeby či regulují napětí v síti a kompenzují nevyužitou energii. Výsledkem je snížení spotřeby energie, zvýšení vlastní nezávislosti podniku či domu na centrální síti a v neposlední řadě i snížení emisní stopy.

Energie v kontejneru

Jako vůbec první začali ve velkém objemu velkokapacitní baterie v Česku testovat a využívat samotní dodavatelé energie. Společnost E.ON drží čestné prvenství, a to instalací velkokapacitního úložiště v jihočeských Mydlovarech. Umístěné je v areálu teplárny, má kapacitu až 1,75 MWh a zvládlo by pokrýt denní spotřebu elektrické energie přibližně stovky běžných rodinných domů. Celé řešení je nainstalováno do kontejneru, čímž se náklady na stavební část a montážní práce dostaly v podstatě na minimum.

Energie uložená na horší časy_3

Kontejner je v tomto případě samozřejmě jen designovým doplňkem, akumulátory je možná zabudovat téměř všude. Pro velkokapacitní úložiště se typicky využívá prověřená technologie lithium-iontových baterií. Zatím největším úložištěm energie tohoto druhu se v ČR pyšní společnost C-Energy. Výkon 4 MW a kapacita 2,5 MWh by zajistily průměrné domácnosti energii na jeden rok a umožnili elektrovozu ujet až 12 500 km.

Slunce na „horší časy“

V Česku stoupá také zájem o fotovoltaické elektrárny. Podle zprávy, kterou vydala Solární asociace, na našem území loňského roku 2018 vznikly nové solární elektrárny o výkonu přes 7 MW, což je oproti roku 2017 téměř dvojnásobný růst. Převážná většina z nich vyrostla na střechách rodinných domů. A k těmto domácím solárům patří také baterie, většinou s kapacitou v rozmezí 2,4 – 4,8 kWh. Základ tvoří baterie olověné, které mají životnost asi 10 let, s 1500-2000 nabíjecími cykly, druhou možností jsou pak lithiové baterie, které mohou sloužit až dvojnásobnou dobu, a navíc nejsou tak náchylné na výkyvy teplot.

Zájem o investice do domácích baterií táhne především dotační program Nová zelená úsporám, ale i potřeba pojištění domácností proti výpadkům dodávek energie z klasické distribuční sítě. Pokles cen nových fotovoltaik však přibližuje možnost jejich nákupu i bez využití dotací.

Energie uložená na horší časy_1

Virtuální baterie

Levnějším způsobem ukládání energie jsou baterie virtuální. Jak už jméno napovídá, „akumulátor“ zde není fyzicky přítomný v domě, ale slouží za něj celá elektrická distribuční síť. V ostrém provozu všechno běží tak, že nevyužitá elektřina se z vaší domácí solární elektrárny vrací do sítě neboli do tzv. solárního cloudu. Tam ji využije někdo, kdo ji zrovna potřebuje. Tuto energii, kterou vám přesně změří elektroměr, si pak později ze sítě vezmete zase zpět. Podmínkou je, že vaše fotovoltaika musí být připojena k distribuční síti. Pokud jste provozovatel solární elektrárny v ostrovním režimu, tuto službu využít nemůžete.  Virtuální baterie nemá smysl ani v případě, že elektřinu z fotovoltaiky využíváte jenom pro ohřev vody. Pokud je totiž systém správně navržený, funguje s nejvyšší možnou energetickou i ekonomickou efektivitou.

Druhá šance pro elektrobaterie

S přibývajícím zájmem o elektromobily je také nutné začít řešit, jak recyklovat elektrobaterie.  Záruka na baterii v elektro autech se většinou pohybuje okolo osmi let, tak aby její kapacita neklesla pod 70-80 procent. Když se kapacita baterie zmenší, je nutné ji vyměnit. Podle výzkumu ČVUT a Technionu je nejvhodnější staré baterie nerozebírat, ale ponechat je i nadále vcelku.

Energie uložená na horší časy_2

Nové využití by mohly najít například v přenosných dobíjecích stanicích pro rychlou „první pomoc“ řidičům, kterým se vybije akumulátor, nebo třeba jako zásobníky energie pro akce v místech, která nemají přístup k síti. Další možností je sestavit z nich jedno velké bateriové úložiště, které by mohlo sloužit například jako záložní zdroj v nemocnicích. Takto by se hypoteticky prodloužila využitelnost baterií o dalších deset let a teprve pak by byly recyklovány.

Revoluční české baterie

Vývoj velkokapacitních baterií jde stále kupředu. A velkými průkopníky v oboru jsou i Češi. Tuzemská HE3DA vyrábí akumulátory, které se letos probojovaly až do finále soutěže NASA iTech, cílí v současnosti především na průmyslové využití, ale věnuje se i dalšímu vývoji baterií například právě do elektrovozů. Kromě automobilového průmyslu se mají baterie uplatnit také v energeticky soběstačných domech. 

Baterie HE3DA jsou 100% recyklovatelné, navíc mají jednotlivé články vlisované horizontálně, ve formě tablet zasazených do kovového rámu. V praxi tak mají dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod, díky čemuž mají kapacitu až přes 500 Wh/litr. Kilowatthodinový modul tak poskytuje patnáctkrát vyšší maximální výkon než u jiných současných technologií. Nové baterie mají i další výhody. Rychleji se nabíjí, za 15 minut na 70 %, za 30 minut na 90 %. Jsou také daleko bezpečnější. Tvůrci dokonce tvrdí, že jde o nejbezpečnější lithiovou baterii na planetě. Během testování baterie „přežila“ průstřel, rány kladivem, krumpáčem či přejíždění nákladním autem. Navíc dokáže pracovat i při teplotě 100 či více stupňů. Sériová výroba je v tuto chvíli ještě záležitostí budoucnosti, ale kdoví. Třeba kýžený přelom v bateriových technologiích přijde zase jednou z Česka.

Další články