Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Chlaďák budoucnosti: kinetická a solární energie


Přeprava zboží podléhajícího zkáze, tedy ovoce, zeleniny, masa a dalších, představuje nemalý energetický problém. Nejde pouze o samotnou dopravu, ale také o vytvoření a udržení správné teploty.

Při přepravě potravin je nutné vytvořit umělou ochrannou atmosféru. Ta se na celoročním provozu takto upraveného kamionu podepíše produkcí v průměru 50,5 tun emisí oxidu uhličitého navíc.

Co s tím? Pokud bychom si odřekli luxus chladicího boxu, zboží neuchráníme rozkladu ani na zlomku původní trasy. Pro zemědělce by to znamenalo naprostou ekonomickou katastrofu

Myšlenka lokálního či regionálního prodeje je sice hezká, ale v praxi globálního světa jen těžko realizovatelná. Existuje nicméně ještě jedna alternativa, šetrná k životnímu prostředí. Vymyslely ji chytré hlavy z mexické průmyslové skupiny ISA Tracto C. 

Ta začala vyrábět (prozatím jsou na dvou plně funkčních prototypech) energeticky soběstačné a nezávislé přepravní kontejnery. K procesu chlazení využívají sluneční a kinetickou energii. Díky jejich využití se cena přepravy zboží podléhajícího zkáze skokově snižuje o 30 %.

Kamion vozící chladící kontejner spotřebuje za rok provozu okolo 20 000 litrů nafty právě jen na provoz chladicího systému. Kontejner navržený lidmi z ISA Tracto C nespotřebuje ani litr paliva. 

V jeho dvojitém obalu totiž cirkuluje chladící médium, které se aktivuje pohybem vozu. Na jeho střeše jsou pak solární panely.

„Úspora paliva a emisí, zefektivnění a vyčištění celého přepravního procesu může mít zásadní dopad na cenu zboží i stav životního prostředí,“ tvrdí Nayeli Flores Huerta, manažerka a vedoucí celého projektu. 

Průtočný systém s chladicí tekutinou umožňuje tepelnou výměnu mezi solárními panely a zabraňuje i jejich přehřívání. Panely jinak dobíjejí baterie chladicích boxů pro případ, že vůz nehybně stojí.

Chladicí systém je schopen pracovat v rozmezí od +20 °C do –20 °C. Už nyní ale pracuje firma na chladicí jednotce s větším rozsahem. Dalším zamýšleným krokem je totiž nabídka boxů farmaceutickým společnostem. Ani ty si totiž nemohou dovolit převážet své produkty bez umělé atmosféry.

Další články