Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Brzká budoucnost: pneumatiky ze sóji nebo pampelišek


Ropa běžná fosilní auta nejen pohání, ale také je z velké části tvoří. Z ropy jsou vyrobeny plastové součásti a pochopitelně také pneumatiky. Výrobci se ale už dnes připravují na dobu, kdy budou muset pneumatiky vyrábět z přírodních materiálů.

Pneumatiky pro automobily se vyrábějí především ze směsi přírodního a syntetického kaučuku a ropných derivátů. Právě ropné příměsi jsou dnes pro chemické společnosti nejistou položkou, která do budoucna může výrazně zdražovat. Snaží se proto najít náhrady, nejlépe přírodní.

Mezi kandidáty na vhodný materiál pro výrobu pneumatik se tak ocitají třeba i cukrová třtina, pampelišky, sója, sláma nebo dokonce dřevo. Všemi těmito možnostmi - a řadou dalších, o kterých zatím veřejnost ani neví - se výzkumníci z předních světových firem a univerzit zabývají.

Například americký výrobce pneumatik Goodyear před časem oznámil, že k výrobě zkouší využít sójového oleje. To by ve výsledku znamenalo nejen nižší závislost na ropě a ropných produktech, ale i nižší energetickou náročnost výroby pneumatik. A kupodivu i jejich vyšší životnost - prý až o 10 %.

Vědci z univerzity v Ohiu ve spolupráci s americkou automobilkou Ford zase zkoumají možnosti využití pampelišek, resp. mléčné bílé látky z jejich kořenů. Nešlo by pak jen o výrobu pneumatik, ale i další gumárenské a plastové komponenty. Například rohože nebo části palubních desek.

Francouzský kolos Michelin, druhý největší výrobce pneumatik na světě, právě minulý měsíc ohlásil velkou výzkumnou iniciativu, která se na výzkum organických složek pro pneumatiky zaměří. Projekt s kódovým označením "Bio Motýlek" zahrnuje mimo jiné postavení testovací továrny pro výrobu pneumatik z nových typů materiálů.

Z organických zbytků - biomasy, často považovaných za odpad, bude Michelin vyrábět alkohol a z něj následně extrahovat látky vhodné jako příměs do pneumatik. Michelin chce prozatím pouze otestovat, zda celý výrobní proces bude vůbec technicky možný a ekonomicky výhodný.

Kromě šetrnějších výrobních postupů by pneumatiky z organických materiálů měly mít i další přínosy. Množství aut, které se dnes ve městech pohybuje, totiž vytváří nebezpečné znečištění ovzduší i prostým opotřebením pneumatik.

Další články