Naše stránky přizpůsobujeme podle toho, o které služby jste projevili zájem, a také sledujeme využití našich stránek. K těmto účelům používáme cookies a obdobné technologie, včetně cookies třetích stran. Kliknutí na tlačítko „Rozumím“ nebo pokračování v používání našich stránek bez vypnutí těchto funkcí vnímáme jako udělení souhlasu také s využíváním cookies a předáním údajů o vašem chování na webu reklamním a sociálním sítím pro zobrazení cílené reklamy na dalších webech. Tyto funkce můžete vypnout a souhlas odvolat v sekci „Ochrana osobních údajů“.

Po čem jezdíme a budeme jezdit

Silnice, které umí nabíjet váš elektromobil během jízdy. Dokonalé povrchy, které šetří energii a zvyšují přilnavost pneumatik. Chytré silnice pro auta s autonomním řízením Tohle všechno je nedaleká budoucnost silnic a dálnic!


Automobilový průmysl zažívá překotné období a pravděpodobně největší revoluci od vynálezu spalovacího motoru. Řeší se elektřina, hybridní technologie, pokusy s vodíkem, ale i další vývoj spalovacích jednotek. Paralelně s tím se mluví o nástupu autonomního řízení a tolik diskutovaném sledování vozidel v reálném čase. To všechno znamená nejen obrovské investice do vývoje a infrastruktury, ale hlavně to, že během pár let by mohl automobilový svět vypadat úplně jinak než dnes. Jedno je ale jisté – dál budeme jezdit po silnicích. Jenže i ty se změní…

Silnice - infobox

Když frčíte po páteřní silnici z Prahy do Brna nebo po nějaké zapomenuté okresce s nepřeberným množstvím záplat, asi vás ani nenapadne, že by se silnice měly nějak změnit. Ale opak je pravdou. V Česku už se na tom pracuje, ale třeba v Německu, Číně nebo Japonsku jsou podstatně dál.

Nové povrchy

Určitě už jste si všimli, že i úplně obyčejný asfalt může mít mnoho podob. Hrubý či hladký, tichý či hlučný, lepivý i kluzký… Závodníci by vám mohli vyprávět, jak se na okruhu s různými druhy asfaltu mění chování auta a o kolik může nově položený povrch zrychlit (nebo zpomalit) dosahované časy.

Do vývoje povrchů silnic a dálnic se investují ohromné prostředky, protože ještě podstatně větší peníze se dají ušetřit na jejich údržbě. V druhé řadě pak na spotřebě paliva a opotřebení pneumatik. 

Silnice - povrchy

V ČR se zatím můžete nejčastěji setkat s červeným nátěrem asfaltu, který je v zatáčkách nebo těsně před nimi, případně u přechodů pro chodce. Propůjčuje povrchu víc přilnavosti, poznáte to nejen při brzdění, ale i na stabilitě vozu. Na nově stavěných silnicích se pak používá různý asfalt nejen podle předpokládaného zatížení, ale i klimatických podmínek.

Ve světě se experimentuje s úplně novými materiály, které by uměly měnit svoje vlastnosti v závislosti na počasí a teplotě. V reálu by to mohlo vypadat tak, že když pojedete v létě po suché rovné silnici, bude povrch maximálně hladký, aby byla jízda tichá a spotřeba co nejnižší. V zatáčkách pak bude povrch o trochu hrubší, to kvůli přilnavosti. Za mokra nebo na sněhu pak bude z asfaltu lépe stékat voda a povrch vozovky bude zajišťovat maximální adhezi pneumatik.

No a samostatnou kapitolou jsou povrchy silnic a dálnic, které by mohly fungovat jako sluneční kolektory a napájet elektřinou dopravní značení, osvětlení nebo čidla, která by řidiče upozornila, že jede příliš rychle.

Chytré silnice

Asistenční systémy v moderních autech jsou závislé nejen na svých radarech, kamerách a prostorových senzorech, ale taky na dopravním značení, a to jak tom svislém, tak vodorovném. Umí číst značky, přizpůsobit rychlost jízdy, udržet vzdálenost od auta před vámi nebo auto uprostřed pruhu. Běda ale, ale když je vodorovné značení nekvalitní, nebo vám sníh či déšť oslepí kamery a čidla. To se pak i z chytrého auta stane úplně obyčejné.

Chytré silnice by přitom měly umět daleko víc než jen elektronicky pomáhat autům, která po nich jedou. Senzory a kamery by mohly v závislosti na hustotě provozu upravit maximální povolenou rychlost, případně v součinnosti s navigací navést ostatní auta na objízdné trasy. Stejně chytře by mohly reagovat i semafory.

SIlnice

Například Ford testuje v michiganském Dearbornu chytrou křižovatku. Když se blíží auto, na semaforu svítí červená, ale vůz nezpomaluje, křižovatka vyšle vozidlu varovný signál. Auto řidiče zvukově i vizuálně upozorní a zároveň zašle zprávu o možném nebezpečí i ostatním vozidlům v okolí.

Takzvané chytré silnice disponují i proměnným značením, takže se dá upravovat směr i šířka jízdních pruhů, ve městě pak pracují s detekcí chodců. Když chodec přijde k silnici, objeví se před ním přechod a auta na silnici dostanou příkaz zpomalit.

Jistě, budoucnost takových opatření záleží nejen na technologiích ale i zákonech. Vše se musí dokonale zabezpečit. I takto by budoucnost silnic mohla vypadat.

Budeme auta nabíjet za jízdy?

Jestli vám možnost nabíjet baterie elektromobilů za jízdy přijde jako sci-fi, pak vězte, že první silnice, která je schopná dobíjet baterie projíždějících osobních i nákladních elektromobilů, už existuje. Ve Švédsku, poblíž Stockholmu, zatím funguje jen dvoukilometrový úsek, ale švédská správa silnic už připravila mapu budoucího rozšíření.

Elektrická silnice

Porsche pak experimentuje s takzvaným indukčním nabíjením, které by mohlo fungovat třeba ve městech při stání na křižovatkách nebo na parkovištích. Ano, úplně stejně, jako se umí bezdrátově nabíjet mobilní telefony, tak by to mohla umět i auta.Silnice se zapuštěnými elektrickými kolejemi spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem u města. Energie se přenáší ze dvou kolejí prostřednictvím pohyblivého ramene připevněného ke spodní části vozidla, které se pak automaticky odpojí. Cesta se dělí na 50metrové úseky a každý z nich nabíjí jen tehdy, když po něm vůz jede. Při zastavení vozidla se proud vypne.

Další články